Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

‘Verlengde levensduur’ kan financieel interessant zijn

Een nieuwe machine kopen of een bestaande machine in bedrijf houden? Het is niet altijd een eenvoudige beslissing en de keuze hangt vaak af van andere investeringen. Toen men in de steengroeve van Merlemont ging nadenken over de vervanging van hun Komatsu WA480 wiellader, was het niet het juiste moment om te investeren in een nieuwe machine. Exploitatiemanager Emmanuel Boland nam een andere optie in overweging: een Extended Life. Een keuze waar hij sindsdien heel tevreden over is omdat de levensduur van de machine verdubbelt.

Verlengde 1

In Philippeville exploiteert de Lhoist Groep de steengroeve van Merlemont: de Dolomie de Villers-le-Gambon. Daar bevindt zich een dolomiet van zeldzame kwaliteit. Dit product wordt ontgonnen door explosie, vervolgens gebroken door een primaire rolbreker en tot slot door secundaire en tertiaire brekers gevoerd. De zeefmaat van het eindproduct varieert van 5/70 voor grijs dolomiet tot 15 mm voor okergeel dolomiet. Het grijze dolomiet is bestemd voor de productie van meststoffen en het okergele dolomiet wordt gebruikt als siergrind (Gravier d'Or).

Dolomiet

Het laden van het dolomiet gebeurt in deze steengroeve met een Komatsu WA480LC-6 wiellader. Bij de start van de steengroeve in 2007 transporteerde deze gemiddeld 700.000 ton per jaar. Twee operatoren wisselden elkaar af om de vrachtwagens van de klanten te laden met okergeel en grijs dolomiet.



In 2014, na ruim 21.000 bedrijfsuren, deed zich een ernstig probleem voor: een lekkende omvormer waardoor de wiellader stilstond. Vanwege het aantal bedrijfsuren van de machine was het oorspronkelijke idee om een nieuwe aan te schaffen en zo toekomstige herstellingen te vermijden. Om het dolomiet te kunnen blijven laden, werd tijdens de herstelling van de omvormer een vervangmachine gehuurd. Maar waarom deze kosten niet afschrijven over extra bedrijfsuren van de WA480LC-6, nu de reparatie toch uitgevoerd was? Ja, maar dat moest dan wel financieel interessant zijn en de machine moest in bedrijf blijven zonder nieuwe ernstige defecten. De exploitatiemanager nam contact op met BIA om dit te bespreken.

Bij de dokter

Stephan Van Houtvinck, aftersalesverantwoordelijke bij BIA België, legde hem uit dat preventieve onderhoudstaken normaal worden uitgevoerd na 15 tot 18.000 uren. Dit voorkomt defecten, die in steengroeves erg problematisch zijn, en het houdt de herstellingskosten laag. Hij stelde voor om een ‘Extended Life’ uit voeren op de wiellader die ondertussen 24.000 uren op de teller had staan. “Je kunt een Extended Life vergelijken met een volledige check-up vanaf 50 jaar bij de dokter”, vertelt Stephan Van Houtvinck. Door de inspectie op het juiste moment uit te voeren kan je proactief de balans maken en grote problemen met hogere kosten voorkomen. Dit betekent dat de technici de machine grondig inspecteren (dit duurt normaal één tot anderhalve dag). Ze meten en controleren alle punten die de machine kan doen stilvallen. In dit geval werd een scheur in de voorste overbruggingssteun vastgesteld. “Die herstelling heeft 2.500 € gekost, maar bij een volledige breuk van de overbruggingssteun zouden de kosten minstens drie keer zo hoog zijn geweest”, weet Stephan Van Houtvinck.

Het resultaat is een volledig rapport met foto’s en een verslag van de ingrepen en alle gecontroleerde elementen. Een expert zal op basis van dit rapport de risico's op korte en  middellange termijn en de revisieofferte toelichten aan de eigenaar van de machine. De eigenaar bepaalt zelf wat hij wil laten herstellen en de werkzaamheden kunnen vervolgens worden ingepland.

Aandrijving

De klant besliste om de aandrijving te reviseren voor een totaalbedrag van 87.000 €. In 2015, met 24.000 uren op de teller, werd de machine tijdelijk uit bedrijf genomen. Door dit tijdig in te plannen kon de steengroeve via een verhuurbedrijf de afwezige wiellader tijdelijk vervangen en kon BIA ruim van tevoren de specifieke onderdelen bestellen. Bij het plannen had men er bovendien voor gezorgd dat de periode gedeeltelijk samenviel met het jaarlijkse verlof van de steengroeve zodat de klant er zo weinig mogelijk last van had. “De revisie is perfect verlopen en binnen de afgesproken termijn”, vertelt Emmanuel Boland. “Bij een Extended Life kunnen de uitgaven gespreid worden, wat ook een voordeel is. Hoe meer je preventief herstelt, hoe minder de machine stilstaat. Deze oplossing houdt wel in dat je af en toe voor vervangend materieel moet zorgen”, beseft Boland.

Sinds de revisie laadt de WA480LC-6 zowat 350.000 ton dolomiet per jaar in de vrachtwagens. Hij maakt 2.600 bedrijfsuren per jaar en heeft ondertussen een totaal van 32.000 op de teller staan. De totale kosten voor de revisie komen ongeveer overeen met de helft van de prijs van een nieuwe machine, maar deze heeft al twee levens gehad zonder nieuwe investering. Het bedrijf verwacht dat de machine 44.000 bedrijfsuren zal halen.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten