Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Volvo CE introduceert drie nieuwe compacte machines

Volvo Construction Equipment introduceert binnenkort drie nieuwe machines. De prototypes werden zopas voorgesteld. De eerste machines voor de Belgische markt lopen eind dit jaar, begin volgend jaar van de band. De nieuwe compacte machines zijn de rupsgraver ECR355E van 35 ton en de bandengravers EW220E en EWR170E.

volvo1

De EWR170E is nog iets krachtiger dan de succesvolle EWR150E en is de versie met een korte zwenkradius van de standaard 16-tons bandenkraan van Volvo CE. De belangrijkste nieuwe troef is dat je van sturen via het stuurwiel kan overschakelen naar een besturing per joystick, wat ze de Comfort Drive Control of CDC noemen. Het stuurwiel wordt evenwel niet verwijderd. Voorlopig mag je nog niet op de openbare weg zonder stuur, niet in België en niet in om het even welk ander Europees land. Aannemers die ervan overtuigd zijn dat de machine enkel op afgesloten bouwplaatsen ingezet zal worden en dus nooit op de weg zal komen, kunnen van deze machine de off road-versie (met zwaarder contragewicht) bestellen. Van deze variant kan het stuurwiel wel weggehaald worden, zodat de machinist een nog beter zicht kort bij de machine heeft. Een paar andere machineproducenten hebben of werken aan een gelijkaardig systeem, maar bij Volvo Construction Equipment zijn ze ervan overtuigd dat ze hierbij inzake integratie het verst staan. De rijsnelheid bedraagt met CDC hoogstens 20 km per uur. Op de weg haalt deze machine 35 km per uur.

Voorts biedt de nieuwe EWR170E enkele klassieke elementen, zoals de ruime cabine met veel beenruimte en met een goede directe zichtbaarheid rondom. Wie daar nog de optie Volvo Smart View bijneemt, krijgt in real time een vogelperspectief op de werkplek dankzij drie camera’s die op de bandengraver staan. Veiligheid is één van de belangrijkste parameters bij Volvo CE.

Short swing

Deze machine heeft een ‘short swing', (korte zwenkradius) en een driedelige giek en is daarmee bedoeld voor de snelgroeiende markt van bouwopdrachten in stedelijk gebied. Daarvoor werden ook de uitstoot (en dus ook het verbruik) en het geluid binnen de perken gehouden. Van de Volvo-wagens werd het ‘welkomstlicht’ als optie overgenomen. Met de afstandsbediening klikt de machinist op een donkere wintermorgen de welkomstlichten aan en weet hij onmiddellijk waar de machine staat of welke de zijne/hare is als er verschillende staan op één bouwplaats. Geen wereldschokkende nieuwigheid, maar soms toch handig.

De motor van de EWR170E is de viercilinder D4J van Volvo zelf. Die voldoet aan de Tier 4 Final/Stage IV-normen en produceert een vermogen van 115 kW bij 2.000 rpm. Het operationele gewicht van deze machine bedraagt 17,9 kg (met enkel een blad, zwaarste uitvoering weegt 19 ton). De bak heeft een inhoud van 0,7 m³. De EWR170E heeft een hefcapaciteit van 5.500 kg (bij een bereik van 6 m ver en 1,5 m hoog). Hij graaft tot 9,3 m ver en tot 5,75 m diep en heeft een uitbreekkracht van 126 kN. De machine is 2,5 m breed, maar aannemers die meer stabiliteit willen, kunnen een variant van 2,75 m breed krijgen.

EW220E

De EW220E is de vervanger van de EW210D in het gamma van Volvo Construction Equipment. Hij deelt heel wat kenmerken met zijn ‘kleine’ broertje, de EW 180E, maar is een stuk krachtiger. De nieuwe machine heeft een versie die op de openbare weg mag en een off-roadversie met een zwaarder tegengewicht. Ze is bestemd voor omgevingsaanleg, het maken van hellingen en het onderhoud van grachten. Deze bandenkraan kan met tal van toebehoren worden uitgerust, zoals een tiltrotator van Steelwrist.

Deze machine heeft eveneens de CDC-optie, Volvo Smart View, het welkomstlicht, een ruime cabine en een gereedschapskist onder de cabine. De EW220E heeft de zescilinder D6J-motor van Volvo en een operationeel gewicht dat volgens de uitvoering varieert van 20,9 tot 23,4 ton. De bak heeft een volume van 1 m³. De maximale hefcapaciteit bedraagt 8.500 kg (vooraan, zijdelings 4.800 kg) op een afstand van 6 m en een hoogte van 1,5 m.

Rupsgraver

De twee nieuwe bandengravers werden in de Volvo-fabriek in het Duitse Konz ontwikkeld. De nieuwe ruspgraver ECR355E, de opvolger van de ECR305C, werd in Zuid-Korea ontwikkeld en zal daar ook geproduceerd worden voor de Europese markt. Dit 35-tons model is een binnendraaier. Het is de grootste rupsgraver van Volvo met een short swing.

De zescilinder D8-motor van Volvo is tot 10% zuiniger dan die van het vorige model en levert een vermogen van 180 kW. Dankzij o.m. de verbeterde techniek, de hoge betrouwbaarheid en enkele comfortverbeteringen voor de machinist zal ook de productiviteit met deze rupsgraver hoger liggen.

Matexpo

Deze drie nieuwe modellen worden door Volvo CE nog niet getoond op Matexpo. Er volgen wel nog demonstraties voor klanten in ons land zodra de productie loopt.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten