Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Volvo CE verrast met nieuwe starre dumpers

Volvo Construction Equipment heeft zopas op zijn eigen Volvo Days in Zweden een tiental nieuwe machines voorgesteld in verschillende sectoren. Het recept van de nieuwe generaties is telkens in grote lijnen hetzelfde: het verbruik daalt en de prestaties verbeteren. Maar er is natuurlijk wel wat meer aan de hand. De absolute blikvangers waren twee nieuwe starre dumpers.

volvo hoofdfoto

De Volvo Days zijn voor dealers en klanten een hele belevenis. Van elke categorie machines kan je de meest recente exemplaren aan het werk zien en met meer dan 60 machines en vrachtwagens kan je zelf aan de slag gaan. Heel wat klanten weten deze traditie van Volvo CE te waarderen.

Diesel

Een paar klanten bleven in Zweden een beetje op hun honger zitten. Het blijft immers wachten op grote, zware bouwmachines op elektriciteit, overigens niet enkel bij Volvo. Bij de voorstelling van de meer dan tien nieuwe machines van Volvo CE, die eerder reeds een minigraver op elektriciteit voorstelden, luidt het dat de ontwikkelingen terzake in de laatste rechte lijn zitten, maar dat er nog geen termijn is voor de introducties. Tegelijk wordt aangegeven dat er nog heel wat verbetermogelijkheden zijn aan de dieselmachines, waarvoor ze de vraag nauwelijks kunnen bijhouden. De generaties machines die zopas voorgesteld werden, doen het inzake dieselverbruik en uitstoot reeds een stuk beter dan die van de vorige generatie en voor een volgende generatie dieselmachines zal dat opnieuw een stuk beter zijn, beloven ze bij Volvo CE.

Volvo CE stelde de EWR170E vorig jaar voor als prototype, maar inmiddels zijn de eerste exemplaren reeds operationeel.

Hoewel ze bijna allemaal een ‘E’ hebben in de type-aanduiding, lopen de nieuwste machines van Volvo Construction Equipment dus nog allemaal op diesel. Behalve de eerder aangegeven daling van het verbruik en van de uitstoot zijn er nog een aantal zaken die bij deze nieuwe Volvo-machines gelijklopen: het geluidsniveau daalt, het comfort van de machinist verbetert, het onderhoud vergemakkelijkt en de veiligheid, en daarbij vooral de zichtbaarheid, verbetert. Veiligheid is altijd al een bijzonder aandachtspunt geweest bij Volvo CE.

Eén van de nieuwkomers bij Volvo CE is de asfalteermachine P6820D.
 

De meest opvallende nieuwkomers op de Volvo Days waren de twee imposante starre dumpers, de R70D en de R100E. De klanten konden voorts nog de vorig jaar als prototypes voorgestelde graafmachines EWR170E, EW220E en ECR355E deze zomer in actie zien (zie Bouwkroniek van 8 september 2017, blz. 43-44). Van deze laatste heeft SMT inmiddels reeds enkele exemplaren verkocht in België.

De grootste wiellader in het gamma van Volvo Construction Equipment is sinds kort deze 55-tons L350H.

Overslagmachine

Andere nieuwkomers zijn o.m. de wielladers L350H en L260H, de overslagmachine EW240E MH (26 ton, D6J-motor, 129 kW, bereik van 11 m), de oscillerende tandemwals DD105 OSC en de asfalteermachine P6820D. Aansluitend werd nog een nieuwe sloopgiek voorgesteld voor de EC380E HR en een mini pipelayer kit waarmee je een graafmachine ombouwt tot een ‘buizenlegger’. Deze laatste is zonder stick. Aan de hoofdgiek is direct een hijsarm met lier gemonteerd. Met deze compacte machine biedt Volvo op het gebied van pijpenleggers een welkome kleine aanvulling. Ten slotte werd nog gemeld dat een nieuwe reeks diensten beschikbaar is en dat andere verbeterd zijn.

De nieuwe overslagmachine EW240E MH ging op de jongste editie van Intermat in première.
 

Dumper

De starre dumper R70D is nog net op maat van de Belgische mijnbouw. Na de overname in 2014 van de Terex-dumptruckfabriek in het Schotse Motherwell was het lang wachten voordat de eerste dumpers in Volvo-stijl en -kleuren op de markt zouden komen. Met vier nieuwe modellen is Volvo helemaal terug op de markt van dumptrucks. Van die vier zijn voorlopig alleen de R70D en R100E bestemd voor Europa. De kleinere R45D en R60D komen wellicht later bij ons op de markt. Deze hebben laadvermogens van respectievelijk zowat 45 en 60 ton. De nieuwe dumptrucks passen mooi bij de 75-tons EC750E en de 95-tons EC950E graafmachines. Ook de EC950E heeft Volvo nog niet beschikbaar voor Europa.

In Zweden werd een nieuwe sloopgiek voorgesteld voor de EC380E HR.
 

De R70D-dumptruck heeft een maximale laadcapaciteit van 65 ton en 41,5 m³ bakinhoud. De aandrijving wordt verzorgd door een V12-dieselmotor van MTU. Deze MTU-2000TA is goed voor een vermogen van 567 kW (760 pk) bij 2.100 t/min. De grootste Volvo dumptruck uit het leveringsprogramma is de R100E, die volledig nieuw ontworpen is. Deze heeft een maximaal laadvermogen van 95 ton en een bakinhoud van 60,4 m³. Volvo kiest hier voor een V12 Cummins QST30 Stage II-krachtbron met een vermogen van 783 kW (1.075 pk). Dat de dumptrucks zich eenvoudig laten besturen en het rijden net zo comfortabel is, hebben we in Zweden zelf mogen ervaren. De grootste wiellader is sinds kort de 55-tons L350H, die met verlengd hefframe in slechts zes bewegingen een R70D laadt.

De ECR355E is nu Volvo’s grootste binnendraaier. Met Steelwrist heeft Volvo een samenwerking voor draaikantelstukken.
 

Service

Eén van de diensten is Volvo Insight Reports, een verzamelnaam voor verschillende rapportages van machinedata. Sinds 2016 is al informatie beschikbaar over het dieselverbruik en de efficiency (Fuel Efficiency Reports). Op Intermat introduceerde Volvo eerder dit jaar voor hetzelfde platform van Volvo Insight Reports: Summary Reports en Health Reports. Deze rapportages geven de beschikbaarheid van de machine aan en storingen of foutmeldingen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van zowel Volvo CareTrack als Matris. Dealers kunnen voortaan sneller al deze meldingen bekijken. Aan de hand daarvan kan men eerder een diagnose stellen en de monteur direct de juiste onderdelen meegeven. Deze nieuwe overzichtelijke rapportages maken het voor klanten gemakkelijker en begrijpelijker de informatie te interpreteren. Daarmee heeft deze in één oogopslag de beschikking over de juiste gegevens. Men ziet ook direct hoeveel productieve en stationaire uren de machine gemaakt heeft en ze kunnen daarop anticiperen. Ook krijgt men meldingen van de dealer om de klant te informeren wanneer de machine aan onderhoud toe is.

Volvo bouwt al 60 jaar knikdumpers, waarvan de A60H sinds kort de grootste is.
 

Een andere Volvo-tool is SiteSim, waarvan sinds januari een nieuwe en verbeterde versie beschikbaar is. Deze heeft indrukwekkende nieuwe functies gekregen en biedt meer en grotere voordelen. De belangrijkste is dat klanten nu zelf 3D-foto’s van hun site of groeve kunnen toevoegen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een drone. Aan de hand van de foto’s en meetgegevens berekent SiteSim de optimale opstelling en inzet van machines. Hierbij kan men het soort materiaal invoeren en het soortelijk gewicht, de topografie van het terrein en de afstand van het laadpunt tot de losplek. Aan de hand van die gegevens wordt eveneens het juiste type machine bepaald. Nog een belangrijke verbetering is dat in de nieuwste versie van SiteSim verschillende projecten toe te voegen zijn, waar het voorheen bij slechts één locatie bleef.

Zeer speciaal is deze Volvo EC140E in pijpenlegger uitvoering.

Simulator

Een andere tool die Volvo ontwikkeld heeft, kennen de meesten wel: de machinesimulator. Aan de hand hiervan kan men vooraf de machinist virtueel laten werken met de machine. Het is mogelijk situaties geheel na te bootsen en men heeft ook echt ‘gevoel’ in de simulator. Daardoor is de stap van virtuele training naar de echte machine niet zo groot. Aan de hand van de gegevens van de simulator is ook het aantal en soort bewegingen na te gaan. Hiermee kan men het realistische verbruik en de productiviteit bepalen, zonder hiervoor echt dure machines in te moeten zetten. Zo kan de klant een machinist optimaal trainen en haalt bij het meeste rendement uit mens en machine.

Op onze website vind je nog meer beelden en enkele video’s van de nieuwste machines van Volvo Construtcion Equipment. – FVDL/GYR

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten