Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Volvo Trucks toont elektrische concept truck voor de bouwsector

Vrachtwagens voor de bouwsector, maar dan volledig elektrisch. Het kan. Dat was de belangrijkste boodschap bij de voorstelling van de concept construction truck door Volvo Trucks. Inzake laadvermogen en bereik kunnen heel wat vrachtwagenverplaatsingen in de bouwsector met een elektrisch aangedreven vrachtwagen gebeuren. Je kan hem wel nog niet bestellen.

Volvo 1

Op Matexpo toonde Volvo Trucks reeds de elektrische FE 6x2 bakwagen met haakarmopbouw. Deze is in de eerste plaats bedoeld voor de stedelijke distributie van bouwmaterialen en vuilnisophaal (gvw 27 ton). Deze elektrische FE gaat in 2020 in productie en zal vermoedelijk vanaf 2021 beschikbaar zijn voor Belgische klanten. ABInbev kocht en gebruikt binnenkort een gelijkaardig model.

De nieuwe elektrische concept truck (vierasser) gaat nog een stukje verder in laadvermogen en bereik en is ontworpen voor de regionale distributie van bouwmaterialen. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar we konden al een ritje maken met een volledig operationeel prototype met kipbak en een totaal gewicht van 32 ton. Anders dan bij elektrische wagens of bestelwagens hangt voor een elektrische bouwtruck het rijbereik wel af van het ladinggewicht. Ook de snelheid speelt een rol maar is dan weer minder bepalend (hoogstens 90 km per uur) voor het bereik dan bij elektrische auto’s en vans.

Rijervaring

De rijervaring met deze nieuwe elektrische concept truck is in grote lijnen te vergelijken met die van de elektrische FE van Volvo Trucks en andere elektrische voertuigen. Zelfs met een zware lading verloopt het vertrekken en het rijden uitzonderlijk soepel. De dubbele elektromotor en de dubbele versnelling maken dat hellingen en klassieke bouwterreinen niet voor problemen zorgen. De nauwkeurigheid waarmee je kan rijden is bijzonder groot en zal chauffeurs helpen bij het maneuvreren. Het moeten kiezen van de juiste versnelling valt weg en de chauffeur werkt in deze truck trilling- en geluidsvrij, waardoor de vermoeidheid minder snel zal toeslaan.



Voor de batterijen kunnen de klanten kiezen. Je begint met minstens twee packs en volgens het profiel van je huidige of toekomstige ritten kan je gaan tot zes battery packs voor het beoogde bereik of het bedienen van de opbouw (betonmixer, haakarm, kipbak, afzetcontainer, …). De Samsung-batterijen hebben een soort van airco die hen altijd op een ideale temperatuur houdt, wat belangrijk is voor het bereik en voor de levensduur van de batterij. De twee elektromotoren bieden een maximaal vermogen van 400 kW of een continu vermogen van 330 kW (volgens R85).

Testen

Die cijfers zijn nog niet exact en definitief. Op een maximaal bereik en laadvermogen voor dit nieuwe prototype laat Volvo Trucks zich voorlopig niet vastpinnen, noch op vermogen of verkoopprijzen. Voor de elektrische construction concept truck is er zelfs nog geen type-aanduiding, net als voor de concept truck voor regionale distributie (een trekker met enkele achteras). Maar technisch kan het dus allemaal. Dat is wat ze bij Volvo Trucks duidelijk willen maken.

De nieuwe concept truck voor de bouwsector werd rijklaar en volledig operationeel en afgewerkt voorgesteld en lijkt rijp voor de serieproductie. Volvo Trucks heeft nog geen datum voor de start van de productie. Eerst zullen een beperkt aantal van deze concept trucks in reële omstandigheden getest worden door klanten, om te kijken of er nog kinderziektes opduiken. Dat zal in Zweden gebeuren, dicht bij het team dat de elektrische vrachtwagens ontwerpt.

Laadstations

Voor de algemene uitrol van elektrische trucks moeten in België en daarbuiten nog wat parameters in orde komen. “Met een elektrische truck beschik je als aannemer of bouwmaterialenhandelaar best ook over een eigen laadstation. Dat een chauffeur met zijn vrachtwagen ’s avonds naar huis rijdt, is dan voorbij. Voor bouwtoepassingen kan je het eigen, vaste laadstation misschien uitbreiden met een mobiel laadstation op je grotere bouwwerven, waar je waarschijnlijk al stroom nodig hebt voor andere kleine en grote machines op accu”, zeggen ze bij Volvo Trucks.



Voor we elektrische vrachtwagens breed kunnen uitrollen, moeten er vooral veel meer openbare laadpunten zijn en die moeten aangepast zijn aan vrachtwagens. Heel veel publieke laadpunten zijn vandaag niet groter dan de parkeerplaats van een personenwagen – en dus niet geschikt voor vrachtwagens - en de laadsnelheid is niet aangepast aan de capaciteit van de grote battery packs voor vrachtwagens. Steden die vrachtwagens op diesel willen verbieden, kunnen maar beter investeren in elektrische snellaadpunten voor vrachtwagens.

Steden

Vrachtwagens helemaal bannen uit de steden vinden ze bij Volvo Trucks geen goed idee. “Als je voor dezelfde lading één vrachtwagen inzet of twaalf kleinere bestelwagens, maakt dat een heel verschil in veiligheid. Je vermenigvuldigt de risico’s met elk extra voertuig dat de weg opgaat. Bovendien loopt zelfs bij elektrisch transport de uitstoot op als je één groot voertuig vervangt door vele kleinere. Hetzelfde geldt voor de files, voor de parkeerdruk en voor de kosten, want één chauffeur kost uiteraard minder dan tien”, becijferden ze bij Volvo Trucks. De jongste rijhulpsystemen op vrachtwagens verhogen de veiligheid voor voetgangers en fietsers in vooral stedelijke omgevingen.

Volvo Trucks ziet een groot potentieel in elektrisch bouwtransport. “De lading is inderdaad gemiddeld zwaarder dan die van pakweg een pakjesbezorger, maar doorgaans is de afgelegde afstand relatief kort. In Zweden ligt de gemiddeld afgelegde afstand voor een bouwtruck op zowat 200 km per dag. In de ratio gewicht, afstand en kosten is er voor elektrisch bouwtransport een goede verhouding”, klinkt het bij Volvo Trucks.

Hogere kosten

Bij Volvo Trucks houden ze rekening met een verhoging van de transportkosten. “Welke alternatieve brandstof je ook kiest, er zullen altijd investeringen nodig zijn in nieuwe technologieën, nieuwe vrachtwagens en nieuwe infrastructuur voor de productie en distributie van de brandstof. Dat is nagenoeg hetzelfde verhaal voor cng, lng, brandstofcellen, biodiesel, … Ook voor elektriciteit. Als we grote delen van het goederentransport elektrisch gaan doen, zullen we veel meer elektriciteit gaan verbruiken en moeten de distributienetten aangepast worden. Zelfs als we massaal bij diesel zouden blijven, staan er strengere normen in het vooruitzicht, die de gemiddelde transportkost per km de hoogte zullen injagen. Een hoger elektriciteitsverbruik wil bovendien ook zeggen dat het aangeboden volume van stroom, en bij voorkeur dan groene stroom, omhoog moet, wat de kostprijs per eenheid - zeker in eerste instantie - zal opdrijven. Samengevat is het waarschijnlijk vooral de kostprijs per km die het benodigde bereik van elektrische vrachtwagens in de bouwsector zal beperken.

Elektrische trucks is niet het enige paard waar Volvo Trucks op wedt. Simultaan met elektrische trucks werken ze aan dieseltrucks met nog minder emissies en aan cng- en lng-trucks. Ook andere technologieën (automatisch rijden) en brandstoffen houden ze van nabij in de gaten.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten