Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Volvo’s Vera rijdt autonoom tussen logistiek centrum en haven

Vera, het elektrische en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks maakt deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van containers van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg. De opdracht is het resultaat van een nieuwe samenwerking tussen Volvo Trucks en veerbootvervoerder en logistiek bedrijf DFDS in Göteborg. De zelfrijdende Volvo-truck legt per transport 5 tot 10 km af, deels over de openbare weg.

Veras-first-assignment-01_low kopiëren

De samenwerking is bedoeld om Vera te implementeren in een bestaande toepassing. Deze bestaat uit een verbonden systeem voor een continue goederenstroom vanaf het logistieke centrum van DFDS naar een haventerminal.

In 2018 presenteerde Volvo Trucks een eerste elektrische autonome oplossing met een online verbinding, ontworpen voor taken die vaak herhaald moeten worden in logistieke centra, fabrieken en havens. Vera is vooral geschikt om grote hoeveelheden goederen met een hoge precisie te vervoeren over korte afstanden. "Dit is een ideale setting om Vera te implementeren met mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van andere vergelijkbare activiteiten", zegt Mikael Karlsson, vice president Autonomous Solutions bij Volvo Trucks.

Het doel is om een verbonden systeem te implementeren dat bestaat uit verschillende Vera-voertuigen die worden bewaakt via een verkeerstoren. Zo ontstaat een naadloze en constante stroom die voldoet aan de eisen voor grotere efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid. De samenwerking met DFDS is een eerste stap in het toepassen van Vera in een bestaande transporttaak op vooraf geselecteerde openbare wegen in een industriegebied. Vera is geschikt voor repetitieve stromen met een maximale snelheid van 40 km/u.

"We willen een voortrekkersrol vervullen met verbonden, zelfrijdende transporten. Deze samenwerking helpt ons bij het ontwikkelen van een efficiënte, flexibele en duurzame oplossing voor de lange termijn. De zelfrijdende voertuigen die onze gates passeren, leveren voordelen op voor onze klanten, het milieu en ons bedrijf", zegt CEO Torben Carlsen van DFDS.

De autonome transportoplossing wordt verder ontwikkeld inzake technologie, operationeel beheer en aanpassingen aan de infrastructuur, voordat de voertuigen volledig operationeel zijn. Bovendien worden veiligheidsmaatregelen getroffen om te voldoen aan maatschappelijke vereisten voor een veilige route voor zelfrijdende transporten. Naarmate Volvo Trucks meer ervaring opdoet, kan Vera mogelijk ook worden ingezet in vergelijkbare toepassingen als aanvulling op de huidige transportoplossingen.



"Autonome transporten met lage geluidsniveaus en zonder uitstoot van uitlaatgassen spelen een belangrijke rol in de toekomst van de logistiek en komen zowel het bedrijfsleven als de maatschappij ten goede. We zien deze samenwerking als een belangrijke start en willen vooruitgang boeken op dit gebied. Vera heeft dan wel een snelheidslimiet, maar wij niet. Het testen is al begonnen en we zijn van plan de oplossing de komende jaren te implementeren", voegt Mikael Karlsson eraan toe.

Aanpassingen aan de infrastructuur maken deel uit van de implementatie van het totale transportsysteem, zoals geautomatiseerde poorten bij de terminals.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten