Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Votquenne investeert in 100-tons Liebherr

Liebherr presenteerde in 2015 zijn grootste funderingsmachine. Deze zware LRB 355 werd speciaal ontwikkeld op vraag van funderingsbedrijven die een machine willen met nog meer capaciteit en die geschikt is voor boor- en buispalen met zowel een behoorlijke diameter als een aanzienlijke paallengte. De machine wordt tevens ingezet voor het heien van damwanden en prefabpalen. Votquenne Foundations heeft in de Benelux de primeur om als eerste een Liebherr LRB 355 in gebruik te nemen. Die werd door Van Der Spek uit Ternat verkocht. Daarmee heeft zowel Votquenne Foundations als Van Der Spek een ‘flinke’ primeur te pakken en voor ons goede reden om de nieuwe funderingsmachine eens in de praktijk aan het werk te zien.

Votquenne 1

Votquenne Foundations is een jonge en dynamische onderneming, die in 2006 werd opgericht door ingenieur Bart Cloet. Ze is gevestigd in Trazegnies, waar eveneens het zusterbedrijf Votquenne te vinden is en waarmee nauw wordt samengewerkt. Dit bedrijf is gespecialiseerd in manuele funderingstechnieken. Votquenne Foundations heeft ook nog een administratieve zetel in Kortrijk en is gespecialiseerd in machinale funderings- en beschoeiingstechnieken.

Het werkgebied is heel België, Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland. In totaal heeft de onderneming zowat 30 medewerkers in vaste dienst. Medewerkers zijn goed opgeleid en zeer gedreven. Dit zorgt voor een hoge kwaliteit van het werk. Daarbij wordt tevens constant geïnvesteerd in nieuw materieel. De Liebherr LRB 355 is daar een mooi voorbeeld van. De vloot omvat machines van verschillende merken. Daar vallen ook graafmachines onder die bij funderingswerkzaamheden worden ingezet om te assisteren. Alles bespreekbaar en uitvoerbaar maken, staat centraal binnen de bedrijfsvoering. De kracht van Votquenne ligt in flexibiliteit en doen wat men zegt en zeggen wat men doet. Door te investeren in nieuwe technieken, machines en personeel blijft de firma telkens opnieuw voldoen aan de wensen en eisen van opdrachtgevers en de markt, zonder te moeten inboeten aan kwaliteit of veiligheid. Het aanreiken van kwalitatieve, pasklare en klantgerichte oplossingen op het gebied van funderings- en beschoeiingstechnieken blijft daarbij een belangrijke missie van het bedrijf.

Grote flexibiliteit

Bouwkroniek bezocht de Liebherr LRB 355 op een project in Nieuwpoort, waar aan de kust een nieuw appartementencomplex wordt gebouwd. In totaal moeten liefst 360 boorpalen worden  geïnstalleerd van 16 m lang en met een diameter van 530 mm. Door de nabijgelegen andere appartementencomplexen moeten de funderingspalen trillingvrij en grondverdringend worden uitgevoerd. Een project waarvoor de LRB 355 uitermate geschikt is vanwege zijn hoge capaciteit en compacte afmetingen. Dit is dan ook een belangrijke reden waarom Votquenne Foundations voor Liebherr heeft gekozen. De LRB 355 biedt vele mogelijkheden voor de meeste uiteenlopende funderingstechnieken en een grote flexibiliteit. De machine werd geleverd met een makelaar van 27,2 m. Er werd gekozen voor zowel de Liebherr BAT 450-booraandrijving als DBA 300-dubbelboorkop. De booraandrijving is geschikt voor Kelly-boorpalen. Dit wil zeggen dat een grote stalen buis de grond in gaat en inwendig met een avegaar de grond uit de stalen buis wordt gehaald. De stalen buis vormt dan een casing en zakt de bodem in en wordt telkens verlengd en vastgebout, tot de gewenste paaldiepte is bereikt. Vervolgens wordt dan wapening geplaatst en de stalen casings getrokken en wordt tegelijk beton gepompt. Met de LRB 355 en BAT 450-booraandrijving kunnen palen met een maximale lengte van 36 m en met een diameter van 600 mm worden geboord.

Met de DBA 300-dubbelboorkop kunnen palen met een lengte van maximaal 27 m en een diameter van 900 mm geboord worden. Dit is het systeem waarmee in Nieuwpoort de funderingspalen worden vervaardigd. Bij dit systeem wordt een stalen buis met tanden de grond in gedraaid, met inwendig een avegaar die draait in tegengestelde richting ten opzichte van de buis. Hiermee wordt de grond uit de buis gehaald. Omdat feitelijk dubbel wordt geboord en er met twee boormotoren wordt gewerkt, wordt deze methode ook wel ‘doppelkopfbohrverfahren’ genoemd. Zodra de gewenste paaldiepte is bereikt, wordt ook hier wapening geplaatst en vervolgens de buis weer uit de grond gedraaid. Tegelijkertijd wordt de ruimte gevuld met beton, die door de boormotor via een betonslang wordt gepompt. Votquenne heeft gekozen voor een boormotor met open systeem. Er zijn volgens de bodemgesteldheid en het draagvermogen van de paal verschillende uitvoeringen mogelijk. Zoals gemeld is het eveneens mogelijk om met de LRB 355 damwanden en (beton)palen te heien met een trilblok of heiblok.

In totaal weegt deze Liebherr)funderingsmachine met 27,2 m makelaar, DBA 300-dubbele booraandrijving en stalen casing zowat 100 ton. Het is tevens mogelijk om te kiezen voor een makelaar van 22,2 m. De makelaar is maximaal 45° achterover en zijdelings 7° naar links of rechts te verstellen. Bovenop bevindt zich een roterende en omklapbare makelaarkop inclusief hijs-jib en 8-tons hulplier. Hiermee wordt de wapeningskorf in de casing gehesen. Deze is omklapbaar zodat de machine tijdens het transport niet te hoge afmetingen krijgt.  De LRB 355 van Votquenne is bovendien uitgerust met een makelaar waarvan het bovendeel omklapbaar is. Dit zorgt voor een kortere transportlengte en maakt dat de machine snel inzetbaar is. Er is immers geen hulpkraan nodig om een deel van de makelaar te (de)monteren. De hoofdlier heeft een vrijevalfunctie en een maximale capaciteit van 25 ton. Er is tevens gekozen voor een personenlift met anti-valbeveiliging. Zo kan men veilig op hoogte de wapening begeleiden, die via de open boormotor in de casing geleid moet worden en ook weer losgemaakt moet worden wanneer deze is geplaatst.

Verstelbare onderwagen

Votquenne heeft gekozen voor een zelfmontagesysteem voor het ballast. In totaal heeft de LRB 355 18 ton ballast; twee plakken van elk 6 ton, die bovenop de 6-tons grondplaat geplaatst worden. Er is gekozen voor achterafstempeling middels twee hydraulische cilinders. De machine staat op 900 mm brede rupsen, wat zorgt voor een lage bodemdruk. De onderwagen is hydraulisch in de breedte verstelbaar en zorgt voor gunstige transportafmetingen. Ingeschoven is het onderstel 3,5 m breed en volledig uitgeschoven bedraagt de breedte 4,7 m. De lengte van de onderwagen is 5.895 mm. In transporttoestand weegt de LRB zonder boormotor, ballast, casing en toebehoren pakweg 77,3 ton. De transport-hoogte meet maximaal 3,8 m en de transportlengte is 22,7 m. De funderingskraan kenmerkt zich door een hoog vermogen. Als krachtbron monteert Liebherr een eigen dieselmotor van het type D 9512 A7-04. Deze voldoet aan de Stage IV-emissienormen door gebruik te maken van AdBlue. Het vermogen bedraagt 750 kW/1.006 pk bij 1.700 t/min. Ruim voldoende dus voor het zware funderingswerk en zeker voor boorcapaciteit bij het maken van boorpalen.

De machine werd ontworpen met het oog op een maximale flexibiliteit, met daarbij voldoende stabiliteit en een robuust ontwerp voor een lange levensduur. De lengte van de rupsen is de langste in zijn klasse. Een voordeel is tevens dat Liebherr af-fabriek een funderingsmachine kan leveren die geschikt is voor verschillende technieken. Men maakt zelfs eigen boormotoren, trilblokken en heiblokken. Daardoor hebben klanten te maken met één fabrikant met de volledige CE-aansprakelijkheid, service en garantie. Een ander pluspunt is dat de gebruiker via LIDAT gegevens van de machine kan uitlezen. Hierdoor kan men storingen voorkomen of snel oplossen en onderhoud tijdig inplannen. Voor funderingswerk is het bovendien belangrijk dat men gegevens tijdens het proces nauwgezet kan volgen en vastleggen, zeker bij in de grond gevormde palen, voor de kwaliteitscontrole. Het bedrijf kan op elk moment gegevens uitlezen en opvragen. Zo houdt men de kwaliteit in eigen hand en zijn gegevens direct ter beschikking te stellen aan de opdrachtgever. De LRB 355 van Votquenne maakt hiervoor gebruik van zowel het PDE- (Process Data Recording) als PDR-systeem (Precess Data Reporting).

Jaarlijks maakt de machine zo’n 1.600 bedrijfsuren en al het onderhoud wordt door Van Der Spek gedaan. Het is voor Votquenne Foundations, met de administratieve zetel in Kortrijk, de eerste Liebherr-funderingsmachine. Er is gekozen voor de LRB 355 vanwege de veelzijdigheid in funderingstechnieken en de compacte afmetingen. Voor het bedrijf is het dan ook een uitdaging om te zien wat Liebherr op het gebied van funderingsmachines in zijn mars heeft. Tel daarbij een degelijk ontwerp en een duurzame motor met veel vermogen, en het mag duidelijk zijn dat Votquenne met de LRB 355 zowel letterlijk als figuurlijk beschikt over een ‘flinke’ primeur. – GYR

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten