Winstgevende en duurzame breek- en zeefmachines op Bauma
‘s Werelds grootste bouwbeurs, Bauma, opent van 7 tot en met 13 april de deuren in München. Keestrack staat op stand FN 1016/9 en lanceert twee compleet nieuwe machines voor de aggregaten-, recycling- en mijnbouwindustrie.

De R2, een
krachtige en zeer compacte mobiele percussiebreker op rupsen, is gemaakt voor stadscentra.
Met de ZERO-drive, een volledig elektrische plug-in aandrijving zonder
verbrandingsmotor aan boord, biedt Keestrack de ideale oplossing. De nieuwe
impactor heeft een capaciteit tot 150 t/u.
De
ontwerpkenmerken van de breker zijn vaak vergelijkbaar met de bekroonde grotere
R3 breker. De voedingsbunker (3m³) met geïntegreerde trilgoot (3300 x 810mm) en
voorzeef (1250 x 810mm) heeft ook een asymmetrisch ontwerp om het materiaal
gemakkelijk in de inlaat (860 x 730mm) te voeren die is uitgerust met een
vervangbare invoerbalk.
De nieuw
ontworpen rotor, met een breedte van 840 mm en een diameter van 920 mm, is
gemaakt van Hardox-staal. De rotor heeft hetzelfde ontwerpconcept als de
grotere R3, R5 en R6, ontworpen om slijtage te minimaliseren. De rotorsnelheid
kan worden aangepast door de hydrostatische aandrijving, zo kan de gewenste
korrelgrootte nog beter afgesteld worden. De slagschorten kunnen van bovenaf
worden onderhouden, wat het onderhoud vergemakkelijkt.
De
R2-percussiebreker, volledig uitgerust in gesloten circuit met een 1200 x 3040
mm enkeldeks nazeef, overband magneet en windzifter, heeft een totaalgewicht
van minder dan 27 ton en een transportlengte van 13,05m, waardoor het een zeer
wendbare breker en zeef is. De retourtransportband van het gesloten circuit kan
ook naar buiten draaien om gebruikt te worden als voorraadtransportband voor de
overmaat fractie.
Zoals bij
alle Keestrack machines is onderhoud gering door het specifiek ontwerp. Het
gebruik van aandrijf- en retourtrommels, die levenslang gesmeerd zijn, is
slechts één van de voorbeelden.
De
diesel/hydraulische R2-versie wordt aangedreven door de nieuwe DEUTZ TCD 5.2
L4-motor, die zeer efficiënt, krachtig en schoon is. Hij voldoet aan alle EU
Stage V en US EPA Tier 4 eisen en kan draaien op ecologische biodiesel. De R2
is ook verkrijgbaar in ZERO drive versie, die volledig elektrisch plug-in is en
geen verbrandingsmotor heeft.
C7 3-dek zeefmachine met hoge capaciteit
Keestrack
zal ook de gloednieuwe 3-deks classificeermachine met hoge capaciteit
introduceren om het productgamma voor precisiezeven met hoge capaciteit te
vervolledigen. De C7, met een capaciteit tot 600 ton/uur, is uitgerust met een
driedeks zeefbox van 5450 x 1800 mm met verwisselbare zeefdekken, die snel
kunnen worden verwisseld. De C7 is speciaal ontworpen voor nauwkeurig zeven met
hoge capaciteit voor zand en aggregaten. De looppaden aan weerszijden van de
zeefbox bieden perfecte toegang voor service en onderhoud. De C7 heeft geen
steunpoten, waardoor hij snel kan worden opgesteld.
De C7
3-dek zeefmachine is beschikbaar in conventionele diesel/hydraulische
aandrijving, maar de R&D afdeling van Keestrack heeft al plannen om de
machine in de nabije toekomst beschikbaar te maken in ZERO, volledig
elektrische plug-in aandrijving. Ook de 2-deks versie zal binnenkort op de
markt komen.
P3 dubbele as shredder
Keestrack
heeft onlangs de eerste shredder op rupsen, de P3, aan het assortiment
toegevoegd. Deze compacte shredder is uitgerust met 2 assen voor zwaar gebruik
die gemakkelijk binnen het uur kunnen worden gewisseld. In verschillende
configuraties kan de shredder worden gebruikt voor verschillende toepassingen,
zoals bouwafval, mineraalafval, biomassa, groenafval, boomstammen en wortels,
afvalhout, industrieel & huishoudelijk afval, kunststoffen, licht
metaalafval, banden enz.
De 14,5
ton wegende Keestrack P3, mobiele shredder op rupsen heeft een kiepbaar
laadplatform om de hakselaar te voeden. De shredder heeft een invoeropening van
1589 x 1200 mm en een asdiameter van 700 mm. Het koppel van 90.000 Nm per as
zorgt voor een totaal vermogen van 180.000 Nm. De assnelheden zijn 45 en 25 tpm
en de rotatie varieert volgens het gekozen programma. De shredder beschikt over
een automatisch ontgrendelingssysteem door de draairichting om te keren.
De P3 is
verkrijgbaar met opties zoals een magneetband om kostbare metalen te scheiden,
afstandsbediening, nazeef, werklampen en een brandstofpomp.
Zoals
verwacht biedt de P3 goede toegang voor service, onderhoud en reparaties. Het
motorcompartiment is zeer toegankelijk, met de nieuwe zeer efficiënte,
krachtige en schone DEUTZ TCD 5.2 L4 motor. Die voldoet aan alle EU Stage V en
US EPA Tier 4 normen en kan op ecologische biodiesel draaien.
B5 heavy duty kaakbreker
De B5 van
Keestrack, verkrijgbaar in 3 aandrijvingsversies: conventioneel
diesel/hydraulisch, hybride plug-in, en ZERO volledig elektrisch aangedreven,
is een compacte heavy duty kaakbreker die wordt gebruikt voor het primair
breken in steengroeven en mijnbouwtoepassingen. De robuuste voedingsbunker
(5m³) met hydraulisch vergrendelsysteem en vouwbare trechterwanden kan
gemakkelijk worden geladen door graafmachines en wielladers. De trilgoot (2300
x 1000 mm) past automatisch de toevoer van materiaal naar de breker aan, zodat
het laadvermogen van de kaakbreker optimaal is (80%). De lange onafhankelijke
voorzeef met 2 dekken (2300 x 1000 mm) zorgt voor een hoge breekcapaciteit en
vermindert tegelijkertijd de slijtage van de breker. De vooraf gezeefde
fractie(s) kunnen door de bypass van de breker gaan of apart worden opgeslagen
met de optionele transportband aan de zijkant.
De
kaakbreker heeft een invoeropening van 1110 x 750 mm en een maximum invoer tot
600 mm. De slaglengte van de bewegende kaak kan worden aangepast voor
toepassingen in harde steen of recycling. Om verstoppingen te verwijderen wordt
de beweging van de kaak omgekeerd.
De Closed
Side Setting (C.S.S.) is instelbaar van 45 tot 180 mm, zelfs bij versleten
kaken. De hydraulische spleetinstellingen kunnen worden gewijzigd via een
wigsysteem. Tijdens het gebruik is het automatische slijtageherstel elke 50
werkuren actief, wat een constante kwaliteit van uw eindproduct garandeert. Het
slijtageherstel kan, indien nodig, ook handmatig worden ingesteld.
Onderhoud
en reparaties worden vergemakkelijkt door het ontwerp van de B5 met
toegankelijke looppaden en deuren en panelen aan alle kanten van de machine.
Het hydraulische schuifframe zorgt ook voor een goede toegang voor onderhoud
onder de voedings- en zeefeenheid. De kaakbreker heeft 3-delige wangplaten die
het vervangen vergemakkelijken. Het vervangen van de kaakplaten is vrij
eenvoudig dankzij het gemakkelijk toegankelijke vergrendelsysteem aan de
bovenzijde van de breker.
Net als
veel andere Keestrack brekers is de B5 uitgerust met een afneembaar
motor-/generatorcompartiment. De motor kan naast de machine worden geplaatst in
minder stoffige en trillende omstandigheden. Onderhoud is ook veel eenvoudiger
als het compartiment op de grond is geplaatst.