Wirtgen Group presenteert veel nieuws inzake wegenbouw
Ruim 4.000 klanten uit de hele wereld bezochten eerder dit jaar de Road Technology Days 2018 van de Wirtgen Group. Dit keer vond het evenement plaats in Ludwigshafen, waar Vögele in een hypermoderne fabriek asfaltafwerkmachines bouwt. De onderneming presenteerde vele nieuwe wegenbouwmachines en technieken van de merken Wirtgen, Vögele en Hamm.
De groep Wirtgen is volledig eigendom van Deere & Company. Dit moederbedrijf van John Deere maakte in december 2017 bekend de gehele Wirtgen Group over te nemen. Een opvallende stap, waarmee 4,6 miljard € is gemoeid. Tot op heden hield John Deere zich alleen bezig met landbouw, bosbouw en grondverzet.
De nieuwe hybride Hamm HD+ 90i PH tandemwals volop in actie.
Een wereldprimeur is tevens de Hamm GRW 280i bandenwals.
Toch is de overname een logische keuze, aldus de kersverse ceo Domenic G. Ruccolo van de Wirtgen Group. In Amerika wordt veel geïnvesteerd in infrastructuur. Dit zal de komende jaren zo blijven. Behalve grondverzetmaterieel vraagt dit tevens de inzet van wegenbouwmachines. Door de overname van Wirtgen Group heeft John Deere Construction voortaan een volledig gamma aan machines. Wat belangrijk is om te melden en wat velen zich logischerwijs afvragen, is wat voor gevolgen dit heeft voor de merken Wirtgen, Hamm, Vögele, Kleemann en Benninghoven. Dat antwoord kan Ruccolo direct gegeven: “Er verandert niets.” De merken en fabrieken blijven hun eigen identiteit en merknaam behouden. Op de vraag of John Deere ook naar Europa komt met grondverzetmachines, is hij eveneens duidelijk; “Daarvoor zijn geen plannen”. Wat logischerwijs wel het geval is, is het feit dat er veel synergie is tussen John Deere en Wirtgen Group. Hieruit zijn volgens de ceo nog tal van voordelen te behalen. Denk hierbij aan toeleveranciers, componenten, technologieën en motoren.
H 25i VC (Vibration Crusher) om rotsachtig materiaal te breken en verdichten.
H 20i C grondwals met schuifblad en afstandsbediening.
Eigen dealers
John Deere is wereldwijd een belangrijke fabrikant van motoren. Op dat vlak valt nog veel te halen en het is niet ondenkbaar dat in de toekomst alle Wirtgen-wegenbouwmachines voorzien worden met een John Deere-krachtbron. Men blijft middels eigen dealers werken en het is zeker niet zo dat John Deere-dealers voortaan wegenbouwmachines zullen verkopen. Wegenbouw is toch een andere tak van sport en vraagt specifieke productkennis. Waar Ruccolo wel op focust, is een verdere uitbouw van het verkoop- en servicenetwerk van de Wirtgen Group. Men heeft daarmee haast, omdat er nog volop markten zijn waar flinke groei valt te behalen. Daarbij valt te denken aan o.a. China, India en Amerika. De economie is weer aangetrokken en er wordt volop geïnvesteerd in materieel. Dat is bij Wirtgen en John Deer duidelijk te merken. De omzet steeg van 2,6 miljard € in 2016 naar 3 miljard vorig jaar. Voor 2018 verwacht Deere & Company een groei van 29%. Hiervan komt 12% voor rekening van Wirtgen. Dat die ook succesvol is in o.a. Azië en Amerika, blijkt uit het feit dat de export van Wirtgen-wegenbouwmachines met liefst 40% is toegenomen, zo bevestigd Bernhard Düser, de grote baas bij Vögele.
WR 250 bodemfrees met Duradorce mix- en freesrol.
De fabrieken barsten uit hun voegen en dus wordt er flink geïnvesteerd in uitbreiding van de productievestigingen van Hamm, Wirtgen en Vögele. Men bouwt momenteel een nieuwe fabriek waar Benninghoven asfaltinstallaties zullen worden gemaakt. Bij Vögele in Ludwigshafen is een nieuwe verzendhal gebouwd en werd het buitenterrein flink vergroot. Men zal daar nog een nieuwe assemblagehal bijbouwen. De complete uitbreiding, waarmee 37 miljoen € is gemoeid, is naar verwachting eind 2019 gereed. In Windhagen, waar Wirtgen o.a. freesmachines bouwt, investeert de groep eveneens in een nieuwe verzendhal. Daarnaast worden de productiecapaciteit en het magazijn vergroot. Bij Hamm in Tirschenreuth wordt behalve extra productiecapaciteit en testfaciliteiten ook uitbreiding van het onderdelenmagazijn en een compleet nieuw logistiek centrum gerealiseerd.
Nieuw bij Wirtgen is deze compacte W 150 CF asfaltfrees op rupsen.
Vögele’s MT 3000-2i offset asfaltfeeder is ook interessant voor de Benelux-markt.
De populaire koudfrees W 210 XP mocht niet ontbreken.
Wereldprimeur
Inzake walsen had Hamm twee belangrijke noviteiten te melden: de GRW 280i-bandenwals en de HD+ 90i PH-hybride tandemwals. Al zeker 50 jaar produceert Hamm bandenwalsen. De GRW 280i is een echte wereldprimeur en heeft voortaan ook de beschikking over Easy Drive, wat zorgt voor nog meer bedieningsgemak voor de operator. De machine weegt pakweg 10.500 kg en heeft een viercilinder dieselmotor met een vermogen van 85 kW/115 pk. De Stage IV-krachtbron maakt gebruik van doc (oxidatiekatalysator) en scr-technologie. De breedte over de banden bedraagt 1.830 mm. De wals is uitgerust met het elektronische machinemanagementsysteem Hammtronic. Vanuit de cabine heeft men goed zicht op het werk, zowel naar voren of achteren als opzij. Bij het ontwerp is goed rekening gehouden met de wensen van de walsmachinist op het gebied van ergonomie. Dankzij gelijkmatige gewichtsverdeling en bandenoverlapping van zowel de voor- als de achterbanden ontstaat er een hoge verdichting van het asfalt. Dit heeft een positief gevolg op de oppervlaktekwaliteit. Het machinegewicht is afhankelijk van de toepassing aan te passen. Hiertoe heeft de GRW 280i een intelligent belastingconcept. De bandendruk ligt tussen 1,25 en 3,5 ton per wiel. De wals heeft een grote watertank en sproeiers om de banden met water weer af te kunnen koelen.
Vögele Super 1700-3i asfaltmachine op rubberen rupsen.
Een andere primeur is de hybride tandemwals HD+ 90i PH van Hamm. Ook in de wegenbouw komt hybride techniek steeds meer om de hoek kijken. Toch is het geen elektrische wals, zoals bij grondverzetmachines vaak wordt toegepast. Hamm maakt gebruik van hydraulische hybride techniek. Hierbij wordt energie opgeslagen in een accumulator, waarbij de combinatie wordt gemaakt met de dieselmotor. Hydraulische energie wordt opgeslagen in een accumulator wanneer die niet nodig is. Deze komt vrij wanneer weer energie wordt gevraagd om te verdichten. Dankzij de hydraulisch hybride aandrijving kan men toe met een motor met minder vermogen en dat bespaart brandstof en maakt de wals stiller. Door gebruik te maken van deze techniek kan Hamm met 20 kW minder vermogen toe. De HD+ 90i PH met knikbesturing heeft een gewicht van zowat 9,2 ton. De walsrollen hebben een breedte van 1.680 mm. Als krachtbron kiest Hamm voor een viercilinder Deutz TCD2.9 LW dieselmotor, die een vermogen levert van 55 kW/75 pk.
Vögele Super 1900-3 die speciaal is aangepast om funderingen voor spoorrails aan te brengen.
Asfaltfrees
Tijdens de Road Technology Days onthulde Wirtgen de asfaltfrees W 150 CF en CFi, waarmee het mogelijk is te kiezen voor een freesrol met een breedte van liefst 1.800 mm. Dankzij het Flexible Cutter System kan men eveneens rollen met breedtes van 600, 900, 1.200 of 1.500 mm gebruiken. De asfaltfrees op rupsen weegt zowat 21 ton en heeft een Stage IV-motor met een vermogen van 298 kW/405 pk. De maximale freesdiepte bedraagt 330 mm. De krachtige W 150 CF(i) met compacte afmetingen is uitermate geschikt voor freeswerk in binnensteden en op locaties waar ruimte zeer beperkt is. Het freesmateriaal wordt afgevoerd middels een voorlaadband, waarvan de snelheid flexibel instelbaar is en vrachtwagens gemakkelijk onder de band kunnen komen voor het laden. Dankzij de grote zwenkhoek van de voorlaadband kunnen kippers zelfs náást de machine rijden. Het freesaggregaat en de freestrommel zijn in het midden geplaatst. Door het lage gewicht en de centraal gelegen freestrommel is sprake van een optimale gewichtsverdeling.
Nieuw bij Wirtgen is de AutoPilot 2.0 technologie bij de slipformpavers. Automatische bediening van de machine zorgt voor nog hogere nauwkeurigheid bij het maken van betonnen scheidingswanden en geleidingswanden langs wegen. Het is mogelijk om tot 3,5 m brede betonwegen aan te leggen. Via 3D-GPS machinebesturing wordt de paver volledig automatisch aangestuurd. Wirtgen presenteerde de nieuwe AutoPilot 2.0 technologie op de SP 15. Op de machine zelf zitten twee ontvangers. Middels vooraf ingemeten punten is de machine volledig automatisch aan te sturen. Daarbij zijn zelfs zeer scherpe bochten te maken. Dit bespaart tijd en geld, omdat men de frees niet meer hoeft uit te zetten en een leidraad gespannen moet worden. Hierdoor ontstaat tevens een hogere nauwkeurigheid en kwaliteit van het betonnen wegdek.
De Super 2100-3i in actie
Ook was er aandacht voor de Duraforce frees- en mixrollen, die worden toegepast bij de WR-serie bodemrecyclers. Hierbij wordt de bodem gefreesd en extra stoffen als cement of kalk toegevoegd. Hierdoor ontstaat een stabiele ondergrond voor de aanleg van nieuwe wegen. Dankzij de Duraforce-frees- en mixrol wordt de bodem optimaal gemengd met de toegevoegde grondstoffen, zodat een homogene samenstelling van het materiaal ontstaat. Zo wordt een inzake draagkracht optimale ondergrond gerealiseerd.
Meer inzicht
Vögele vestigde de aandacht op het Witos Paving systeem. Dat brengt de gegevens van alle bij de werkzaamheden betrokken partijen samen en maakt het inzichtelijker. Zo kan men het asfalt in de juiste hoeveelheid produceren en op het juiste moment aanvoeren. Tijdens het asfalteren ontstaat toch vaak stilstand van vrachtwagens en dat kost veel geld. Een groot nadeel is bovendien dat de temperatuur van het asfalt afkoelt, wat weer een nadelige invloed heeft op de uiteindelijke wegkwaliteit. Met Witos heeft iedereen die betrokken is inzicht in de actuele gegevens en hierdoor kan veel efficiënter gewerkt worden en spaart bovendien kosten. Men ziet direct hoeveel ton asfalt al door de machine verwerkt is. Optioneel is het zelfs mogelijk om middels de Roadscanner op de asfaltafwerkmachine de temperatuur en verdichtingsgraad te meten. Deze gegevens zijn direct beschikbaar en daarmee is meteen te controleren of de kwaliteit goed is en dit ook richting opdrachtgevers aantonen.
Voorts toonde Vögele de rupsmobiele mobiele MT 3000-2i-offset feeder. Deze vormt een tussenschakel tussen de vrachtwagens die asfalt aanvoeren en het beladen van de asfalteermachines. Steeds vaker wordt dit principe in de Benelux toegepast, zeker wanneer meerdere rijbanen moet worden aangelegd en dus meerdere asfalteermachines tegelijkertijd worden ingezet. Het grote voordeel is dat er minder temperatuurverlies van het asfalt is, wat de kwaliteit van het wegdek ten goede komt. Ook wordt de wachttijd van vrachtwagens gereduceerd en bespaart zo kosten. Doordat het asfaltmengsel nog eens gemengd wordt nadat het in de hopper is gestort en vervolgens middels een transportband naar de asfaltspreider gaat, ontstaat een homogeen asfaltmengsel zonder dat de temperatuur daarbij veel is gezakt. - GYR