Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Opnieuw nachtwerk voor geluidsmilderende maatregelen op E313

Vorige maandag 28 augustus herstartte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de werken om het omgevingsgeluid op de E313 tussen Beringen en Ham te milderen. In twee zones wordt het betonnen wegdek in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te verminderen, volgens de innovatieve techniek ‘Next Generation Concrete Surface’ (NGCS). De ingrepen zorgen voor aanzienlijke nachtelijke geluidshinder.

Ontwerp zonder titel (1)
Adobe Stock

Bij de techniek Next Generation Concrete Surface (NGCS) freest een machine met diamantschijven groefjes van 1 mm en 4 mm in de betonnen rijweg. Daardoor is er minder contactoppervlak tussen de wielen en het wegdek. Zo reduceren we het rolgeluid rechtstreeks aan de bron en neemt ook het omgevingsgeluid af. De geluidsreductie bedraagt ongeveer 4 dB(A) bij aanleg en ongeveer 2 dB(A) na 2 jaar. Het gaat in totaal over een geluidsreducerende ingreep voor 16,5 kilometer wegdek. Eerder dit jaar werd dit in de omgeving Lummen al uitgevoerd. 

De werken kaderen in de realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV heeft nieuwe pechhavens aangelegd en de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a) vernieuwd om ze te laten aansluiten op de toekomstige spitsstroken.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten