Groen licht voor de make-over van de Van Praetlaan en de Vuurkuislaan
Urban.brussels leverde een stedenbouwkundige vergunning af voor de heraanleg van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan. Het 3 km lange gedeelte van de middenring (R21) tussen de Vilvoordsesteenweg aan het kanaal en de Dikke Linde rotonde wordt heraangelegd om de leefomgeving van de inwoners van Neder-Over-Heembeek te verbeteren en het comfort voor voetgangers en fietsers te verbeteren.
De make-over van de Van Praetlaan en de Vuurkruislaan past binnen de ambitie om de openbare ruimte beter in te delen in het voordeel van zwakke weggebruikers. Het is daarbij niet de bedoeling om wagens volledig te weren uit de stad, maar wel om meer ruimte te voorzien om te ontspannen, te spelen, te sporten, te fietsen en voor natuur.
Na de heraanleg zal het autoverkeer in beide rijrichtingen over de Van Praetlaan rijden. Hierdoor komt er veel nieuwe ruimte vrij op de Vuurkruisenlaan. Deze ruimte zal worden gebruikt om een aangenaam groene ruimte te creëren. Het pad zal verschillende parken en groene ruimtes met elkaar verbinden: de tuinen van het Chinees Paviljoen, het Park van Laken, het Park van Ossegem, de omgeving van de Neptunusfontein, de Koninklijke Serres en de Japanse Toren. Om dit nog te versterken zijn er pleintjes voorzien aan weerszijden van het park van het Chinees Paviljoen, aan het station De Wand en aan de Araucarialaan.
Dit project werd ontwikkeld samen met het project voor de nieuwe tram 10 van de MIVB. Hierdoor kon een hinderlijke kruising worden vermeden van de nieuwe tramlijn met het autoverkeer richting de A12. Het project voorziet 3 comfortabele tramhaltes (Heembeek, Araucaria en Braambosjes). Er komt ook een markante voetgangers- en fietsersbrug zodat het parkpad de middenring kan overbruggen.
Wat het parkeren betreft verandert er weinig. De herinrichting van de lokale weg aan de Vuurkruisenlaan voorziet nieuwe plaatsen voor omwonenden die de geschrapte plaatsen langs de R21 compenseren.