43 werven op Vlaamse autosnelwegen in 2025
In 2025 zijn er op 43 locaties grote wegenwerken op autosnelwegen met opnieuw veel aandacht voor de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. De hinder wordt beperkt door de fases van de werken met de grootste hinder zoveel mogelijk ‘s nachts of tijdens weekends uit te voeren en door zo veel mogelijk rijstroken open te houden.

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder maakte zopas samen met bouwheren Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis, De Werkvennootschap en Infrabel de 43 snelwegwerven van 2025 bekend. De werken zijn samen goed voor een investering van 914 miljoen euro, excl. de kosten van de Oosterweelwerken en twee publiek-private samenwerkingen. Op 20 locaties gaat het om vernieuwingen van bruggen (12 locaties) en tunnels (8 locaties).
Vernieuwingen van tunnels, bruggen en wegverharding
De werken op onze hoofdwegen zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze weginfrastructuur te verbeteren. Met elke werkdag gemiddeld een enorme 63,4 miljoen voertuigkilometer, krijgen onze autosnelwegen heel wat te verduren. “Die hoge verkeersdruk in het logistieke hart van Europa - in combinatie met verouderde wegen, bruggen en tunnels - maakt een stevige investering broodnodig,” zegt minister De Ridder. “Onze infrastructuur is wat onze regio doet draaien, onze mensen doet werken, en die infrastructuur moet veilig, maar ook robuust zijn. Ik geef bovendien extra aandacht aan havenwegen om die belangrijke logistieke assen toekomstklaar te maken.”
Hinder zoveel mogelijk beperken
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. In 2025 zijn wordt de grootste hinder verwacht op volgende locaties:
ANTWERPEN
- (Lantis) Ring rond Antwerpen (R1) met de bouw van de bypass Noord & Oost en de aanpassing van het complex aan Deurne
- Ring rond Antwerpen (R1) aan Antwerpen-Oost: betonherstellingen
- Ring rond Antwerpen (R1 x A12) aan het knooppunt Antwerpen-Noord: vervanging brugvoegen
- A12 renovatie tunneldak van de Jan De Vostunnel (OV)
VLAAMS-BRABANT
- E40 Heverlee: installatie fietsbrug
- E40 Dilbeek: vervanging brug
- Knooppunt Sint-Stevens-Woluwe: herstel spoorvorming
- E19 Vilvoorde: herstelling geluidsmuur
OOST-VLAANDEREN
- E40 Aalst: aanleg geluidswerend asfalt
- E40 Drongen: vervanging brug
“Om de hinder te beperken stemmen we de timing van onze werken af met andere bouwheren en partners als lokale besturen, mobiliteits- en werkgeversorganisaties. Gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermijden we en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden,” duidt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van AWV. “De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten zoals nachten, weekends en vakantieperiodes - ook tijdens het bouwverlof - en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm. Ons Verkeerscentrum maakt per werf een gedetailleerde inschatting van de impact en onderzoekt wat de effecten zijn op de omgeving.”