Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Onderhoud

Demeysluis opnieuw in gebruik voor scheepvaart

Sinds begin deze week is de Demeysluis in Oostende terug operationeel voor de scheepvaart. De renovatie- en aanpassingswerken aan de acht sluisdeuren, die in 2021 werden opgestart, zijn nu volledig achter de rug.

BKBC - 2024-06-13T150524.425
Departement Mobiliteit en Openbare Werken

De Demeysluis verbindt de voor- en achterhaven van Oostende. De sluis telt in totaal acht deuren: aan elk hoofd zijn er twee ebbedeuren en twee vloeddeuren.

Na een renovatieproject van drie jaar kunnen schepen de haven van Oostende weer binnenvaren via de Demeysluis. Sinds oktober 2021 gebeuren er herstellingswerken aan de Demeysluis. Alle acht de sluisdeuren werden sindsdien gerenoveerd. De werken werden gegund voor iets meer dan 3,5 miljoen euro (exclusief btw).

Begin vorige week zijn de laatste twee sluisdeuren terug in de Demeysluis geplaatst. Ze wegen elk ruim 49 ton, zijn 12,5 m hoog en 11,6 m breed. Na het transport naar de sluis werden de sluisdeuren onder begeleiding van duikers op zijn taats gezet. Dat is het draaipunt onder water waarop de deur rust. Vervolgens werden de deuren aan de bovenzijde via de halsbeugel gekoppeld aan het verankeringsgietstuk op het landhoofd.

Yi-Bin Shan, afdelingshoofd Maritieme Toegang, Departement Mobiliteit en Openbare Werken: “De Demeysluis is meer dan 120 jaar oud, waardoor de renovatie een zeer complexe uitdaging was. Ondanks een grondige voorbereiding werden we met meerdere onverwachte omstandigheden geconfronteerd..”

BKBC - 2024-06-13T150612.047
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten