Nieuwe technologieën veranderen kraanonderhoud
Innovaties in de bouwsector volgen elkaar snel op, en een opvallende ontwikkeling is de toepassing van augmented reality (AR) en virtuele realiteit (VR) bij het onderhoud van torenkranen. Een voorbeeld hiervan is WOLFF Assist, een systeem ontwikkeld door Wolffkran dat gebruikmaakt van slimme brillen en mobiele apparaten om technici op afstand te ondersteunen bij onderhoudswerkzaamheden. Deze technologie werd in 2022 gepresenteerd op de bouwbeurs Bauma en heeft sindsdien aandacht getrokken binnen de sector.
WOLFF Assist biedt technici op de bouwplaats de mogelijkheid om via een slimme bril, uitgerust met een camera, microfoon en display, in real-time te communiceren met experts op afstand. Deze communicatie kan ook via een tablet of smartphone verlopen. Het systeem is ontworpen om technici met beide handen vrij te laten werken terwijl zij visuele en mondelinge instructies ontvangen van specialisten, die live kunnen meekijken met de situatie op de bouwplaats.
Een opvallend kenmerk van de technologie is de spraakherkenning en vertaalfunctionaliteit. Dit is met name nuttig op bouwplaatsen waar diverse talen worden gesproken, waardoor technici en experts in verschillende talen kunnen communiceren zonder misverstanden.
Mogelijke voordelen voor de bouwsector
WOLFF Assist lijkt vooral voordelen te bieden op het gebied van tijdsbesparing en efficiëntie. Technici kunnen direct contact opnemen met experts, waardoor reistijd en -kosten voor externe specialisten worden verminderd. Dit kan bijdragen aan een snellere probleemoplossing en mogelijk ook lagere kosten voor bouwbedrijven. Bovendien kan de technologie helpen om de CO2-uitstoot te verlagen doordat er minder fysieke verplaatsingen nodig zijn.
Daarnaast kan het systeem worden ingezet als trainingshulpmiddel voor technici en kraanoperators, wat kan bijdragen aan betere scholing en kennisdeling op afstand.
Uitdagingen en bredere inzetbaarheid
Hoewel WOLFF Assist voordelen biedt, hangt het succes van de toepassing af van de acceptatie en integratie ervan in de dagelijkse praktijk op bouwplaatsen. De technologie vereist een jaarlijkse licentie en kan alleen worden gebruikt door bedrijven die Wolffkranen bezitten. Voor een bredere inzetbaarheid binnen de sector zou een vergelijkbaar systeem mogelijk ook moeten worden aangepast voor gebruik met kranen van andere fabrikanten.
Verder blijft de vraag of technici en bouwbedrijven de kosten van de licentie als rendabel beschouwen ten opzichte van de verwachte tijds- en kostenbesparing op lange termijn. Ook is de technologie afhankelijk van betrouwbare internetverbindingen op bouwplaatsen, wat in sommige regio’s een uitdaging kan vormen.