41 werven op Vlaamse autosnelwegen in 2024
In 2024 zijn er op 41 locaties grote wegenwerken gepland op de autosnelwegen in Vlaanderen. Er gaat daarbij veel aandacht naar de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. Door te werken op rustige momenten en door zo veel mogelijk rijstroken open te houden, moet de hinder beperkt blijven.
De 41 snelwegwerven van 2024 zijn goed voor een investering van 902 miljoen euro, en daar zijn de Oosterweelwerken niet bijgerekend. De werken zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze wegen te verhogen. De ingrepen zijn zeer uiteenlopend; van vernieuwingen van het wegdek tot de plaatsing van geluidschermen, het aanleggen van spitsstroken en de ombouw van verkeerscomplexen. Met herstellingen en renovaties aan 16 bruggen en viaducten en zeven tunnels wordt de onderhoudsachterstand opnieuw wat weggewerkt.
Minder hinder
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. Met een nieuwe nationale campagne 'Vermijd verrassingen' op radio, social media en affiches roept Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) mensen op om zich te informeren over de geplande werken in hun buurt, niet enkel op snelwegen maar ook op gewestwegen. Door te weten waar er werken zijn, vermijden weggebruikers verrassingen en kunnen ze eventueel hun verplaatsing aanpassen. Op wegenenverkeer.be vinden mensen alle informatie over de werken.
Dit jaar wordt de grootste hinder verwacht aan volgende werven:
Antwerpen
- de Oosterweelwerken op de ring rond Antwerpen R1 op de rechter Schelde-oever
- de vervanging van de brug over de E313 aan Ranst
Oost-Vlaanderen
- de sanering van de slingerviaducten in het knooppunt Zwijnaarde
- de asfaltherstellingen op de R2 aan Waaslandhaven-Noord in Beveren
- de start van de renovatie van de Beverentunnel
- de renovatie van het dienstgebouw van de Zelzatetunnel
Vlaams-Brabant
- de renovatie van de Leonardtunnel op de ring rond Brussel R0
- de bouw van de calamiteitendoorsteek in de Vierarmentunnel op de ring rond Brussel R0
- het structureel onderhoud van de brug over de E19 in Zemst
- het structureel onderhoud van de brug over de E314 in Leuven richting Brussel
Limburg
de aanleg van de spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Hasselt-West
Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met andere bouwheren en partners. Gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving worden vermeden en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden. De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm.