Brusselse Lambermontlaan begint aan transformatie tot autoluwe weg
Urban.brussels heeft de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de heraanleg van de Wahis- en Lambermontlaan. Dit project heeft tot doel de tijdelijke fietspaden permanent te maken, de verkeersveiligheid te verbeteren en de kwaliteit van de openbare ruimte te verhogen.
Concreet wil het project voetgangers en fietsers een hoogwaardige en veilige omgeving bieden. Dit moet de veiligheid op deze belangrijke assen aanzienlijk verbeteren. Het aantal rijstroken tussen de Leopold III-aan en de Max Roosstraat wordt teruggebracht tot twee. Daardoor komt er aan de kant van de even genummerde huizen ruimte vrij voor een zijstrook met een trottoir, een tweerichtingsfietspad/straat, parkeerplaatsen en een groene berm die deze zijstrook scheidt van de hoofdrijbaan.
Op verschillende plekken komt er een apart fietspad of een fietsstraat. De heraanleg omvat ook de creatie van 118 fietsparkeerplaatsen en 16 dropzones voor gedeelde voertuigen, één om de 200 meter.
De verkeersveiligheid zal worden verbeterd op de kruising tussen de Lambermontlaan en de Max Roosstraat en de kruising tussen de Demolderlaan en de Sleeckxlaan.
Tot slot zal de openbare ruimte grondig verfraaid worden. Het grasveld tussen de Guillaume Kennisstraat en de Britsierslaan wordt omgevormd tot een regentuin. De groenvoorziening van de boulevards zal aanzienlijk worden uitgebreid, met bijna 4.000 m² aan beplanting en 137 extra bomen.