Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Openbare ruimte & Infra

Bypass richting afbraak Viaduct van Merksem en overkapte Ring

Aannemer TM ROCO is begonnen met de bouw van de Bypas, dat is de tijdelijke snelweg die tussen de knooppunten Antwerpen-Noord (A12 x E19) en Antwerpen-Oost (E313 x R1) naast de bestaande R1 zal verschijnen. Met de bouw ervan komt de afbraak van het Viaduct van Merksem dichterbij. Daarbij verdwijnt het snelwegverkeer onder de grond en komt erboven plaats vrij voor Ringpark Groenendaal en Lobroekdok.

Ontwerp zonder titel - 2024-02-19T151344.141
Lantis

De Bypass wordt in twee delen gebouwd, een noordelijk en een oostelijk deel. Het noordelijk deel is veruit het langste en bevindt zich tussen de Jozef Masurebrug en het Sportpaleis. Het oostelijk gedeelte sluit op het Sportpaleis aan en loopt tot het knooppunt Antwerpen-Oost. Eerst wordt de Bypass richting Nederland gebouwd. Het innemen van de vierde rijstrook op de Ring zal ongetwijfeld voor extra reistijd zorgen. 

Wanneer dit deel eind 2025 in gebruik is genomen, wordt het eerste deel van het oude Viaduct van Merksem afgebroken. Vervolgens kan het tweede deel van de Bypass richting Gent/Brussel gebouwd worden. Dat zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Eind 2026 is de Bypass dan volledig klaar en gaat het andere deel van het Viaduct tegen de grond. Zo komt voldoende ruimte vrij om de verdiepte en maximaal overkapte snelweg te bouwen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten