Extra veiligheidsmaatregelen voor wegenwerkers aan snelwegen
Elke week zijn er gemiddeld bijna tien ongevallen met gewonden aan wegenwerken, waarvan de helft op gewestwegen en snelwegen. De campagne ‘Rij veilig, wij veilig’ vraagt bestuurders om zich strikt aan de snelheidslimiet en signalisatie te houden. Een bredere veiligheidszone en een vaste afscherming aan snelwegwerven beschermen arbeiders nog beter in de toekomst.
‘Rij
veilig, wij veilig’: met deze oproep vragen de Vlaamse minister van Mobiliteit
en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) opnieuw aandacht
voor het veilig rijden langs wegenwerken.
In 2022
waren er drie dodelijke ongevallen en 511 ongevallen met gewonden aan
wegenwerken, cijfers die vergelijkbaar zijn aan het jaar voordien. Iets meer
dan de helft (54%) van deze ongevallen vindt plaats op of in de aanloop van
werven langs gewestwegen en autosnelwegen, de andere ongevallen gebeuren op
lokale wegen.
Afleiding en overdreven snelheid
Ongevallen
komen vaak voor in de filestaarten van wegenwerken. Afleiding en een te hoge
snelheid zijn belangrijke risicofactoren. Maar ook ongevallen ter hoogte van de
werf blijven een probleem. “Wegenwerken zorgen vaak voor een nieuwe
verkeerssituatie. Denk aan een verminderd aantal en/of smallere rijstroken,
asverschuivingen of doorsteken door de middenberm”, zegt de minister.
“In deze
situaties is het extra belangrijk om met volledige focus op de weg te rijden.
Volg strikt de signalisatie en hou je aan de snelheidslimiet. AWV zorgt van
zijn kant voor veilige en duidelijk ingerichte werven. Met Mobilidata brengen
we ook vaker meldingen van wegenwerken in navigatieapps om bestuurders ook via
die weg te waarschuwen dat ze een werf naderen.”
Vaste afscherming en bredere veiligheidszone
AWV
bekijkt bij elke werf wat nodig is om de veiligheid van bestuurders en
wegenwerkers te verhogen. Werven worden goed op voorhand aangekondigd via vaste
en dynamische signalisatie; mobiele werven worden ook steeds beveiligd met
botsers. De snelheid wordt verlaagd en waar nodig wordt op snelheid
gecontroleerd in overleg met de politie, bijvoorbeeld met een mobiele
trajectcontrole en snelheidscamera’s.
- Om de veiligheid voor wegenwerkers verder te verhogen, neemt AWV extra maatregelen.
- Langs snelwegwerven komt een vaste betonnen afscherming die - in tegenstelling tot losse werfbakens - de arbeiders fysiek beschermt tegen het wegverkeer.
- Wanneer toch gewerkt wordt met losse bakens - bijvoorbeeld bij een snelwegwerf van korte duur - wordt de snelheid verlaagd naar 50km/u. De ruimte tussen de bakens en de werf (de veiligheidszone) wordt zo breed mogelijk gemaakt tot maximaal één rijstrook.
- Bij bakens wordt ook gewerkt met een redresseerstrook om de kans te verkleinen dat ze bij aanrijding als projectielen de werf in worden gekatapulteerd, wat levensgevaarlijk is.
De maatregelen komen er na een grondige
analyse van hun impact op de verkeersveiligheid en op de doorstroming.