Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Openbare ruimte & Infra

Hoe staat het met de conflictvrije verkeerslichten in Vlaanderen?

Conflicten op verkeerslichtengeregelde kruispunten worden stelselmatig afgebouwd over heel Vlaanderen. Vandaag is 93% van alle 1.739 kruispunten met verkeerslichten in het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.

Ontwerp zonder titel - 2024-02-14T083907.420
Adobe Stock

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten situaties weggewerkt waarbij weggebruikers elkaar moeten kruisen. Op die manier wordt de verkeersveiligheid verhoogt. In 2023 werden 125 kruispunten aangepast, goed voor één kruispunt om de drie dagen. 

Extra aandacht voor voetgangers en fietsers

Om te bepalen welke conflicten wel of niet toelaten worden in een lichtenregeling, gebruikt AWV een afwegingskader conflictvrij regelen. “Om de veiligheid van voetgangers en fietsers nog meer te laten doorwegen, stuurde ons agentschap dat kader bij”, zegt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van AWV. “Zo wordt vandaag bijvoorbeeld meer file-opbouw toegelaten voor gemotoriseerd verkeer ten voordele van het wegnemen van conflicten en wordt er geen conflict meer toegelaten tussen afslaand verkeer en de fietsers op een dubbelrichtingsfietspad. Waar conflicten met actieve weggebruikers blijven bestaan, wordt gezocht naar infrastructuuroplossingen om de veiligheid van overstekende fietsers en voetgangers verder te verbeteren.”

Professor Dirk Lauwers ziet belangrijke stappen in de juiste richting: “Meer en meer verkeerslichten op de Vlaamse gewestwegen worden verkeersveiliger geregeld. Ook al gaat dit soms ten nadele van de doorstromingskwaliteit voor het autoverkeer. Het is nu kwestie het actieplan verkeerslichten zonder dralen af te werken en uit de evaluatie van de ongevallen die zich zouden blijven voordoen na te gaan waar en hoe eventueel nog bijkomende maatregelen nodig zijn.”

De komende jaren krijgen kruispunten die heraangelegd worden, op schoolroutes liggen, recent een MIA Quick Scan kregen of deel uitmaken van de lijst gevaarlijke punten, bijzondere aandacht. 

Lichtenregeling aanpassen geen sinecure

Een nieuwe lichtenregeling installeren is een precies werk dat een goede voorbereiding en een analyse van de huidige en toekomstige verkeerssituatie vraagt. Zo’n aanpassing vraagt tijd. Er gebeuren tellingen op het kruispunt en er wordt een nieuwe verkeerslichtenregeling opgemaakt die in de verkeersregelaar geprogrammeerd wordt. Dit alles wordt vervolgens getest in een labo-omgeving vooraleer het op het terrein in dienst wordt gesteld. Een nieuwe lichtenregeling vraagt ook vaak om een aanpassing aan de infrastructuur op het kruispunt: denk aan extra palen, seinen of detectielussen die geïnstalleerd dienen te worden.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten