Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Openbare ruimte & Infra

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum

De zogenaamde fietsspiraal, een bijzondere fiets- en voetgangersbrug tussen Kessel-Lo en het centrum van Leuven, is zopas officieel geopend. De fietsspiraal bevindt zich naast het seinhuis aan  het Leuvense spoorwegstation en zorgt voor een vlotte en veilige verbinding over de treinsporen. Het was een ‘missing link’ tussen het fietspadennetwerk en de binnenstad. De fietsspiraal is een ontwerp van het Luikse architectenkantoor Greisch Ingénierie. De constructie heeft 1,9 miljoen € gekost.

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum
“Omwille van de werken op het Martelarenplein waar een ondergrondse fietsenparking wordt aangelegd blijft de doorgang van de fietsspiraal naar het Martelarenplein momenteel nog beperkt. De trappen aan het seinhuis worden dit najaar opengesteld. Op de fietsspiraal zorgen tijdelijke antislipmatten ervoor dat het wegdek veilig is. De aannemer brengt in het voorjaar een definitieve antislip-laag aan”, zeggen schepen van Openbare Werken Dirk Vansina en schepen van Mobiliteit David Dessers.
 
 
De fietsspiraal is 3,5 m breed en strekt zich via twee volledige omwentelingen uit over een totale lengte van 145 m. De constructie overbrugt een hoogteverschil van 6 m. De hellingsgraad bedraagt 4%, waardoor ook rolstoelgebruikers de fietsspiraal kunnen gebruiken. In de brugleuning is ledverlichting aangebracht. Aannemer West Construct was verantwoordelijk voor de constructie van de spiraal, de aansluiting werd verzorgd door aannemer Van Eyck-De Coninck.
 
De fietsspiraal is een ontwerp van studie- en architectenbureau Greisch die koos voor een slanke en sierlijke brug zonder steunen onder de bochten waardoor ze een zwevend en elegant uitzicht krijgt. Greisch viert dit jaar zijn zestigste verjaardag en werkte sinds 1959 mee aan het ontwerp van meer dan 5.000 projecten verspreid over ruim 20 landen. Greisch is bij het publiek vooral bekend door de realisatie van het viaduct van Millau. Het kantoor telt meer dan 200 medewerkers verdeeld over drie zetels in Luik, Brussel en Luxemburg. 
 
 
De stad Leuven investeerde 1,9 miljoen € in het project, waarvan 1,4 miljoen € voor de fietsspiraal en 500.000 € voor aanpassingswerken aan het aanpalende seinhuis van de NMBS waar de spiraal gedeeltelijk tegenaan wordt gebouwd. Het project liep heel wat vertraging op na het faillissement van de oorspronkelijke aannemer Bouw en Renovatie Vandereyt. Op de valreep moest een nieuwe aannemer worden gezocht om de fietsspiraal definitief af te werken. Eerder waren er al problemen doordat de twee enorme vooraf geconstrueerde betonnen delen niet in elkaar bleken te passen na een fout van een Poolse onderaannemer. Die werd door de stad Leuven in gebreke gesteld. 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten