R4 West en Oost tussen Gent en Gentse haven krijgt totaaltransformatie
Begin deze week verzamelden alle betrokken partijen van het project R4WO in Gent voor het officiële en feestelijke startschot van de werken. Consortium BRAVO4 start nu met voorbereidende werken op en naast de R4 West en Oost, de ringweg rond het Gentse deel van het havengebied van de (fusie)haven North Sea Port.
De nieuwe
R4 zal omgeving, mens én natuur met elkaar verbinden. Met het project wordt
verkeer op de R4 vlotter en veiliger, en de wijken eromheen rustiger en beter
bereikbaar. Het gaat aan de westkant om het deel van de R4 tussen de N9 in
Wondelgem en de E34 in Zelzate, en aan de oostzijde van het
‘Eurosilo’-knooppunt in Oostakker tot in Wachtebeke.
Het
project is een grote investering (bouwkost van 726 miljoen euro excl. btw) in
leefbaarheid op en rond de R4. In de toekomst vermindert het aantal op- en
afritten en rijdt gemotoriseerd verkeer vlot van Gent-Noord naar het Gentse
Havengebied, zonder gelijkgrondse kruispunten tegen te komen. Dankzij nieuwe bruggen, tunnels en
onderdoorgangen kan plaatselijk verkeer onder de R4 doorrijden of eroverheen.
Zo rijdt het verkeer vlotter door en is er minder kans op gevaarlijke situaties
tussen weggebruikers. De verbinding tussen woonwijken aan weerskanten van de R4
wordt hiermee ook een pak veiliger.
Consortium BRAVO4 aan zet
In de
zomer van 2021 werd het consortium BRAVO4 aangeduid tot voorkeursbieder. Het
consortium bestaat uit BESIX, EPICo, I4B – The Belgian Infrastructure Fund, RID
PPP (Rebel en Abrdn) en Stadsbader. Vanaf nu staat BRAVO4 in voor de ombouw van
de R4 Oost en West ten noorden van Gent via een DBFM-formule: het ontwerp
(Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) en onderhoud gedurende 30
jaar (Maintain) worden op een geïntegreerde wijze aan BRAVO4 toevertrouwd.
Samenwerking De Werkvennootschap en BRAVO4
De
Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen de Werkvennootschap (de organisatie
van de Vlaamse overheid die haar schouders zet onder grote en complexe
mobiliteitsprojecten) en BRAVO4 is anders dan een klassieke aanbesteding. Het
consortium BRAVO4 financiert het project zelf en ontvangt gedurende dertig jaar
een beschikbaarheidsvergoeding van de Vlaamse overheid. Dit geeft de overheid
de mogelijkheid om een partij te selecteren op meer kwalitatieve criteria,
zoals eigen inbreng in de ontwerpen, uitvoeringstechnieken,
levenscyclusbenadering, milderende maatregelen en omgevingsmanagement.
In
augustus 2025 starten de effectieve werken aan de ombouw zelf: 22 (kruis)punten
op en langs de R4. Volgens de huidige planning zijn de werken begin 2031
afgerond. Het totaalproject met een bouwkost van 726 miljoen euro focust niet
alleen op het fiets- en wegverkeer, maar ook op de natuur en het landschap.