Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Openbare ruimte & Infra

SPIE moderniseert Colomabrug in amper 14 dagen

SPIE Belgium heeft de volledige renovatie van de ophaalbrug Colomabrug, aan het kanaal Leuven-Dijle in Mechelen, uitgevoerd. Dit project, dat in veertien dagen begin maart werd uitgevoerd, zorgt voor de continuïteit van het rivier- en wegverkeer en verbetert tegelijkertijd de veiligheid en betrouwbaarheid van de infrastructuur.

PXL_20241018_120601720

De brug ligt vlak aan het station van Mechelen en de school ColomaPLUS en is bijgevolg een belangrijke verbinding voor fietsers en voetgangers. De brug speelt ook een sleutelrol in het bootverkeer over de Vaart. Om de goede werking ervan te garanderen, vertrouwde De Vlaamse Waterweg NV de renovatie van de elektromechanische en hydraulische uitrusting toe aan SPIE Belgium. De hydraulische eenheid werd vervangen en het besturingssysteem geoptimaliseerd, maar er werden ook apparaten geïntegreerd om de veiligheid en het zicht te verbeteren, zoals signalisatie-, verlichtings- en alarmsystemen.

Het doel was om de bestaande installaties te moderniseren volgens een strak tijdschema om de impact op het verkeer te beperken. "Het was een echte teamprestatie", legt Norman Kabir, Business Development Manager voor de divisie Infrastructure van SPIE Belgium, uit. “We moesten elke stap nauwkeurig coördineren om de ophaalbrug te moderniseren en tegelijkertijd soepel te laten werken binnen een strakke deadline. De upgrade van hydraulische en elektrische apparatuur maakt nu een betrouwbaardere en veiligere besturing mogelijk.”

Een directe impact op de scheepvaart en de lokale mobiliteit

Het kanaal Leuven-Dijle is een belangrijke route voor de binnenvaart in België. Het moderniseren van de infrastructuur is essentieel om het verkeer vlot te laten verlopen en de veiligheid van de gebruikers te garanderen. Dankzij deze werken beschikt de Colomabrug nu over gemoderniseerde uitrustingen voor een optimale werking en een verhoogde veiligheid voor de scheepvaart en het wegverkeer.

“De modernisering van de ophaalbrug was een delicate operatie die een aanpak op maat en een vlekkeloze uitvoering vereiste,” aldus Jeroen De Winter, Projectingenieur Investeringen van De Vlaamse Waterweg NV uit. “SPIE kon deze uitdaging aan door technische oplossingen te integreren die aangepast waren aan de beperkingen van de scheepvaart en het wegverkeer. Door de hydraulische aandrijfeenheid te vervangen en het besturingssysteem te optimaliseren, kan de brug nu soepeler worden bediend, waardoor het risico op technische incidenten afneemt. Deze upgrade verzekert de continuïteit van het verkeer en draagt bij tot de duurzaamheid van onze infrastructuur.”


Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten