Trekfietsviaduct in Den Haag is bijna klaar
De bouw van het Trekfietsviaduct – een onderdeel van het Trekfietstracé van Ypenburg naar Den Haag – gaat de eindfase in. In twee opeenvolgende nachten plaatste Hillebrand de stalen brugonderdelen in opdracht van hoofdaannemer Dura Vermeer. De nieuwe brug moet eind oktober klaar zijn.
Terwijl Dura Vermeer de zeven betonnen pijlers en de twee tijdelijke ondersteuningen maakte, was Hillebrand verantwoordelijk voor de productie en montage van de brugdelen zelf, in totaal goed voor ongeveer 900 ton staal. De brugonderdelen werden gefabriceerd in de vestigingen in Middelburg en Vlissingen en werden per schip en wegtransport naar Den Haag gebracht.
Meer dan de som der delen
Gezien de lengte van het viaduct - 330 m - bestaat ze uit verschillende delen. Delen A en B werden in de nacht van 8 op 9 augustus boven de rijbaan van de snelweg geïnstalleerd, nadat ze geproduceerd werden in Middelburg. Brugdelen C en D volgden in de nacht van 9 op 10 augustus en lopen boven de invoeg- en uitrijbanen van de snelweg. Beide brugdelen werden geproduceerd door Hillebrand in Vlissingen. Delen E tot en met I lopen naast de snelweg en worden in september en oktober geplaatst.
Duurzame mobiliteit
Het Trekfietsviaduct draagt bij tot een slimme mobiliteit in en rond Den Haag. Het vormt de laatste schakel in het Trekfietstracé, dat loopt van Ypenburg naar het centrum van Den Haag. Het duurzame karakter wordt nog versterkt door de plaatsing van een zogenaamde ‘zonneboom’, een paal waarop zonnepanelen zijn geplaatst. De opgewekte elektriciteit wordt gebruikt voor de zuinige ledverlichting waarmee de brug verlicht wordt. Dat maakt het viaduct volledig energieneutraal.
Nu de basisconstructie klaar is, is het einde van de werken in zicht. Naast de eerder vermelde zonneboom wordt de brug onder meer voorzien van windschermen en een handregel met geïntegreerde ledverlichting.