Leuven bouwt nieuwe autoparking en geeft Vismarkt grondige facelift
Het Leuvense stadsbestuur wil de hele omgeving van de Vismarkt en de omliggende straten transformeren tot een nieuwe en groene publieke ruimte. De Vismarkt wordt autovrij en de omliggende straten autoluw. Omdat de ingreep in de buurt een heleboel parkeerplaatsen zal doen verdwijnen, gebeurt die pas na de bouw van een nieuwe ondergrondse parking met plaats voor 319 auto’s en 500 fietsen. Die parking komt op de site van Interleuven in de Brouwersstraat, vlakbij park De Bruul. Het huidige gebouw van Interleuven verdwijnt en maakt plaats voor een nieuwbouw. Er komt ook een Mobipunt. Er wordt een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) opgemaakt ter vervanging van het bestaande. Het stadsbestuur hoopt het eerste deel van dit grote project af te ronden tegen 2024.
De al langer geplande Bruulparking komt dus niet op de voorziene plaats, maar wordt verschoven naar de vlakbij gelegen Interleuvensite. Het nieuwe project is kleiner en daardoor ook goedkoper. Er is nog geen duidelijkheid over wie opdraait voor de kosten: die kunnen afhankelijk van de invulling van de site verdeeld worden tussen de stad Leuven en Interleuven, al is het evengoed mogelijk dat deze laatste de gronden gewoon aan de stad verkoopt. Interleuven zou ook kunnen beslissen om zelf het hele project, inclusief de parkinguitbating, te realiseren. In dat geval komt de stad er goedkoop vanaf. Financieel kan het dus nog alle kanten uit en dat is de reden waarom voorlopig geen budget naar voor kan worden geschoven.
In de aanloop naar de verkiezingen bleken de standpunten over de Bruulparking bij de verschillende coalitiepartners nogal te verschillen. Het nieuwe project wordt gedragen door sp.a, Groen en CD&V en is gebaseerd op een studie die het bureau BUUR vorig jaar maakte. Op de plek van het huidige gebouw van Interleuven in de Brouwersstraat komt de parking Benedenstad met drie ondergrondse verdiepingen om de parkeerplaatsen die op de Vismarkt en in de omgeving geschrapt worden te compenseren. Er zijn 319 parkeerplaatsen voorzien ter vervanging van 219 geschrapte parkeerplaatsen op straat en 100 voor functies in het gebouw en ten behoeve van de buurt. Naast de ondergrondse parking worden rond het autoluwe stadsdeel 40 shop-and-go-plaatsen voorzien, parkeerplekken waar je 45 minuten gratis kan parkeren om een snelle boodschap te doen.
“Het Mobipunt fungeert als centrale plek waar verschillende vervoersmogelijkheden samenkomen, met onder meer een grote fietsenstalling, plaats voor deelauto’s, deelfietsen en wellicht deelsteps. Vlakbij bevindt zich nu al een bushalte. De bedoeling is dat je hier snel en vlot kan overstappen op het meest geschikte vervoersmiddel om je bestemming te bereiken. Er komen ook kluisjes waar mensen boodschappen kunnen opbergen of laten leveren”, legt schepen van Mobiliteit David Dessers uit.
Hoe het nieuwe duurzame gebouw op de Interleuvensite er zal uitzien is nog niet bekend. Er is alleszins ruimte voor gemeenschapsvoorzieningen, kantoren of zelfs woongelegenheid. De concrete invulling en andere modaliteiten moeten nog besproken worden met Interleuven dat principieel goedkeuring gaf voor het project. “Indien in de toekomst zou blijken dat de stad de ondergrondse ruimtes niet meer nodig heeft als parkeerplek, kunnen we de parking omvormen tot bijvoorbeeld opslagruimte, sportinfrastructuur of infrastructuur voor het nabijgelegen conservatorium”, aldus schepen van Vastgoedbeleid Lies Corneillie.
“De stad zal een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) opmaken, ter vervanging van het bestaande rup met de Bruulparking. Daarin zal de nadruk liggen op een kwaliteitsvolle omgeving en de verschillende mogelijke functies in het nieuwe gebouw boven de parking”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies.
“De studie, het ontwerp en de voorbereiding van de heraanleg van de Vismarkt lopen parallel met de realisatie van de parking en het nieuwe gebouw. Zodra dat klaar is, kan gestart worden met de heraanleg van de Vismarkt. Het verkeersluw maken van andere straten in het centrum van de Benedenstad valt samen met de opening van de parking”, verklaart schepen van Openbare Werken Dirk Vansina.
“Ook de Dirk Boutslaan en de Franz Tielemanslaan worden op termijn autoluwe zone. De Mechelsestraat tussen de Lei en de Halfmaartstraat en de Amerikalaan worden autoluw met parkeren voor bewoners. Craenendonck wordt autoluw met shop-and-goplaatsen. In de Brouwersstraat blijft autoverkeer mogelijk, als toegangsweg naar de parking. In de Karel Van Lotharingenstraat verandert niets”, verklaart burgemeester Mohamed Ridouani.
“In het nieuwe rup wordt ook de uitbreiding van park De Bruul nagestreefd zodat ook de kloostertuin van de paters Assumptionisten, de Pereboomstraat en een stuk van de huidige site van InterLeuven geïntegreerd kunnen worden in het park. De Bruul groeit dan uit tot een belangrijke schakel in het groene lint van parken dat zich in de Benedenstad verder ontpopt langs de Dijle, met onder meer het Janseniuspark, het Sluispark, het park op de Hertogensite, het Handbooghof en de Vismarkt”, besluit schepen van Economie en Groen Lalynn Wadera.