Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Openbare ruimte

Stadsbestuur stelt masterplan Mechelen-Noord III voor

Het gebied Mechelen-Noord III aan de Oude Antwerpsebaan tussen de E19 en de R6, heeft momenteel het statuut ‘Regionaal Bedrijventerrein’. De stad Mechelen onderzoekt of dit de meest geschikte bestemming is en schakelde hiervoor studiebureau Atelier Romain uit Gent in. Na input van de bewoners van de site, de Gecoro en Natuurpunt werden de bevindingen intussen verfijnd. Het masterplan werd zopas voorgesteld.

Stadsbestuur stelt masterplan Mechelen-Noord III voor2
Het projectgebied bestaat uit verschillende delen waaronder Mechelen-Noord III, de site van het slachthuis en de dierenbescherming. De site Mechelen-Noord III is bestemd als gemengd regionaal bedrijventerrein. De twee andere sites zijn bestemd voor milieubelastende industrie. De stad liet de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden voor dit gebied onderzoeken en wil deze bestemmingen wijzigen via een ruimtelijk uitvoeringsplan (rup).
 
“In lijn met de ambities van het nieuwe Beleidsplan Ruimte werd voor de site Mechelen-Noord III een onderzoek opgestart om de open ruimte maximaal te vrijwaren. Tegelijk willen we de bouwrechten van de betrokken eigenaars respecteren door deze in een ruimer kader te onderzoeken. Daarnaast is het essentieel om de verkeersleefbaarheid in de wijk verbeteren. De ontwikkeling van het gebied moet een meerwaarde zijn voor de omgeving en de buurt een nieuwe impuls geven. Met de opmaak van dit plan willen we een synthese maken van de verschillende doelstellingen en tot een kwalitatief plan komen”, zegt Greet Geypen, schepen van Ruimtelijke Ordening.
 
Studie
 
In een eerste stap werd het Gentse studiebureau Atelier Romain aangesteld om verschillende scenario’s op te maken. Atelier Romain werkt hiervoor samen met Erik De Waele voor de input rond natuurwaarde van de site, en met Traject en Hydroscan.
Er moest rekening worden gehouden worden met verschillende parameters zoals natuur, water, economie, mobiliteit en leefbaarheid. In deze studie werden de verschillende factoren grondig ten opzichte van elkaar afgewogen. Aan de hand van deze grondige analyse werd het voorkeursscenario bepaald.
 
Dat voorkeursscenario werd in juni een eerste keer afgetoetst met de betrokkenen: de bewoners van de site, de ontwikkelaar, de dierenbescherming, het slachthuis, Natuurpunt, de Gecoro en de hogere overheden. Daarna werden de bevindingen verder verfijnd in het masterplan dat zopas werd voorgesteld en toegelicht aan de buurtbewoners. Het masterplan zal de basis vormen voor het nieuwe rup.
 
Meer groen
 
Ondanks het feit dat de site in een gemengd regionaal bedrijventerrein ligt, wil het stadsbestuur het gebied niet volledig laten innemen als bedrijvenzone. De doelstelling is om een groot deel van de site te vrijwaren voor groene ruimte en waar mogelijk te versterken. Zo ook het stuk waterrijk gebied met een moeras en riet. Van de totale oppervlakte van 10,5 ha, zal de bruto vloeroppervlakte van de kmo-gebouwen ongeveer 16.500 m² bedragen.
 
Het terrein dient waterneutraal ontwikkeld te worden. De stad wil inzetten op het behoud van het bestaande grachtenstelsel, het voorzien van groendaken en hemelwatervoorziening voor hergebruik en de nodige voorzieningen voor buffering en infiltratie. “we willen deze kmo-zone ontwikkelen als een duurzaam bedrijventerrein van de toekomst. De stad zal hiervoor een traject doorlopen met de projectontwikkelaar”, aldus schepen Greet Geypen.
 
Bij de herontwikkeling van de site van de dierenbescherming is er een ruime buffer van minimaal 30 m voorzien ten opzichte van de Vrouwvliet. De Vrouwvlietvallei wordt via groene vingers doorgetrokken tot aan de Slachthuislaan. Ook is er ruimte voorzien voor lagere zones waardoor de Vrouwvliet plaatselijk kan verbreden. Op deze manier kan de Vrouwvlietvallei verder versterkt worden.
 
Slachthuis
 
Vandaag weegt de ontsluiting van het slachthuis sterk op de leefbaarheid van de wijk rond de Oude Antwerpsebaan. “Een ontwikkeling op Mechelen-Noord III is een kans om dit verkeer uit de woonwijk te houden. Daarnaast kan de herontwikkeling van de site van het slachthuis en de dierenbescherming aanleiding geven tot het herinvullen en herdimensioneren van de Slachthuislaan met meer groen tot gevolg”, aldus Greet Geypen.
 
In een eerste fase wordt het vrachtverkeer van het slachthuis afgeleid naar Mechelen-Noord III. Ter hoogte van het kruispunt Slachthuislaan - Oude Antwerpsebaan komt een verbod voor vrachtwagens zodat de wijk niet langer belast wordt. In een tweede fase, wanneer het slachthuis verhuist, wordt de wegenis voor de kmo-zone volledig losgekoppeld van de woonstraten. Enkel een doorsteek voor voetgangers en fietsers blijft behouden. De nieuwe woonontwikkeling sluit aan op de wijk.
 
Dierenbescherming
 
In het masterplan wordt de huidige dierenbescherming geherlokaliseerd naar de zone Mechelen-Noord III. De huidige gebouwen van de dierenbescherming zijn dringend aan vernieuwing toe. Om geluidsoverlast naar de wijk te voorkomen, heeft de dierenbescherming zijn huidige werking moeten aanpassen. Op de nieuwe locatie aan de kmo-zone, kan de dierenbescherming zijn werking optimaliseren en kunnen er bijvoorbeeld buitenkennels voor de honden worden voorzien.
 
Galgestraat
 
Sterk verbonden met bovenstaande dossiers is de Galgestraat zelf. Bij een participatietraject eerder dit jaar werd reeds afgesproken met de buurtbewoners om de straat grondig aan te pakken. Controle door rioolbeheerder Pidpa wees toen uit dat de riolering aan vervanging toe is, waardoor de nieuwe plannen zowel onder- als bovenbouw van de straat zullen omvatten.
 
“De bewoners van de Galgestraat waren reeds lang vragende partij om hun straat anders in te richten om zo het woonkarakter van de straat te versterken en de verkeersoverlast in te dijken. Met de plannen voor de herontwikkeling en ontsluiting van de sites ten noorden van de straat wordt dit nog meer een haalbare kaart. Doordat Pidpa ook de riolering zal vernieuwen, kan de straat meteen volledig worden heraangelegd”, legt schepen van Openbare Werken Patrick Princen uit.
 
“In het nieuwe ontwerp zal extra aandacht gaan naar de actieve weggebruiker en naar extra groen, zoals we bij al onze nieuwe ontwerpen doen. We hopen tegen eind november een ontwerper aangesteld te hebben en een eerste conceptontwerp klaar te hebben begin 2022. In het voorjaar kunnen we de plannen dan afstemmen met bewoners, zodat we in de loop van de zomer de heraanleg zelf kunnen aanbesteden”, besluit schepen Patrick Princen.
Schepen van Openbare Werken Patrick Princen en schepen van Ruimtelijke Ordening Greet Geypen bij de maquette van het masterplan.
 
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten