Dien projecten voor laadoplossingen elektrische vrachtwagens in tot 30 april
Er wordt opnieuw een projectoproep gelanceerd voor (semi-)publieke laadinfrastructuur voor zware elektrische vrachtwagens. Het gaat over innovatieve laadoplossingen, op zichzelf staande private en (semi-)publieke laadsystemen en innovatieve software.
In
tegenstelling tot de vorige projectoproep in 2023, is deze enkel gericht op
elektrische vrachtwagens. Ook nieuw is het luik voor innovatieve
laadinfrastructuurprojecten voor vracht.
Er is een
budget voorzien van 3 miljoen euro en aanvragen kunnen worden ingediend tot 30
april 2024. Aanvragers kunnen per project maximaal 20% subsidie ontvangen met
een plafond van 250.000 euro voor reguliere laadinfrastructuur voor vracht.
Daarnaast zijn ook innovatieve en softwareprojecten voor laadinfrastructuur
voor vracht welkom. Die kunnen zelfs tot 40% subsidie krijgen, met 250.000 euro
als plafond. De softwareprojecten krijgen maximaal 20% subsidie, met een
plafond dat ligt op 25.000 euro.
De oproep
richt zich op drie soorten projecten. Een eerste type heeft betrekking op
pilootprojecten voor innovatieve vaste, mobiele of gedeelde laadoplossingen.
Daarnaast komen de projecten over op zichzelf staande private en (semi)publieke
laadsystemen, die al dan niet gevoed worden door lokaal opgewekte hernieuwbare
energie ook in aanmerking. Tot slot richt de oproep zich op de
softwareontwikkeling van ontbrekende koppelingen tussen bestaande reservatie-,
laad-, energiemanagement- en planningsystemen.