Elektrische vrachtwagens komen eraan!
Het project Logibat, waarin VIL samen met 31 bedrijven het landschap van batterij-elektrisch vervoer in kaart heeft gebracht, toont aan dat dergelijke trucks in alle segmenten van zwaar vrachtvervoer inzetbaar zijn. De algemene conclusie is dat elektrische vrachtwagens stilaan realiteit worden. Ze zullen een substantiële rol gaan spelen in het vrachtvervoer en voor een ongekende omwenteling in de transportsector zorgen. Toch is er nog werk aan de winkel.
De transport-, de energiesector en de overheid moeten de handen in elkaar slaan. Op operationeel vlak vraagt elektrisch rijden immers een nieuwe manier van werken. Zo moet het opladen in de activiteiten worden geïntegreerd. Dit is niet meteen een nadeel, want de batterijen van de trucks kunnen veelal worden geladen op momenten dat ze stilstaan (’s nachts op depot, aan laadkades of tijdens wacht- of rusttijden). Daarnaast zullen transportbedrijven hun aankoop van energie fundamenteel anders moeten gaan aanpakken. Tevens zal de nodige infrastructuur tijdig op de juiste plaatsen aanwezig moeten zijn om voldoende elektrisch vermogen te voorzien. Ook de overheid heeft een taak in dit verhaal: zij moet een nieuw kader met aangepaste rij- en rusttijden creëren. Zo is er enige soepelheid nodig zodat vrachtwagenchauffeurs het dichtstbijzijnde laadpunt nog kunnen bereiken, of dat zij hun trucks tijdens een rustpauze kunnen verplaatsen om een andere vrachtwagen toe te laten het laadpunt te gebruiken.