Lessons Learned BIM-projecten
Na haar infosessies over SB 250 op verschillende locaties in Vlaanderen te hebben uitgerold zet het Agentschap Wegen en Verkeer met ‘AWV op weg met BIM’ een volgende stap, waarbij BIM volgens de OTL-standaard wordt uitgewerkt. Hoe kijkt men bij Arcadis en Willemen Infra tegen deze ontwikkelingen aan en hoe vertaalt een en ander zich op de infrastructuurmarkt?
Tunnels Vlaanderen
Volgens Robin Wauters, verantwoordelijke Strategy and Business Development bij Arcadis, staat verandering ook in het bouwproces meer dan ooit centraal. “Bij Arcadis zijn de meeste medewerkers kenniswerkers en echte BIM-specialisten, elk met een sterke persoonlijke inbreng. Dit maakt dat al onze medewerkers doordrongen zijn van BIM en open staan voor het op een andere manier omgaan met bouwprocessen.”
Arcadis-collega Geert De Smedt liet zijn licht schijnen over enkele ‘Lessons Learned’ vanuit BIM-projecten in studie: Knoop-Zuid Antwerpen en Tunnels Vlaanderen. Knoop-Zuid is het grote verkeerscomplex aan de Antwerpse ring en de A12 waar ook heel wat stadsontwikkelingsprojecten lopen. “Bij de start van de voorstudie twee jaar geleden was er nog geen OTL-standaard ter beschikking en zijn we in overleg met het AWV gestart vanuit een 3D-model. Door het verder uitbreiden van het model en het gebruik van de OTL-standaard komt het BIM-model voor Knoop-Zuid stap voor stap tot stand. Voor het project ‘Tunnels Vlaanderen’ (o.a. acht tunnels in Antwerpen, de Vierarmentunnel in Brussel en de Rupeltunnel in Boom) wordt intensief samengewerkt op basis van het BIM360 samenwerkingsplatform van Autodesk. Van vier Antwerpse tunnels is inmiddels de bestaande toestand bijna volledig ge-BIMd, niet enkel de kunstwerken, ook de installaties. “De Kennedytunnel is voor ons van meer dan 7.000 plannen en ontelbare punten één model geworden”, aldus Geert De Smedt.
BIM or die
“We bouwen te duur in ons land en moeten daar dringend iets aan doen”, ging Johan Ceyssens, bestuurder van Willemen Infra, geen taboe uit de weg. “De cijfers lopen uiteen, maar op basis van schattingen en onderzoek wordt 5 tot 35 procent van alle kosten gezien als faalkosten. Het verbeterpotentieel is dus groot”, citeerde hij.
“Miscommunicatie blijkt een voorname oorzaak van faalkosten. Er zit ook veel verspilling in het uitblijven van samenwerking en in de vele verborgen kosten die de bouwkost verhogen zonder de waarde voor de klant te verhogen. Tal van studies en onderzoeken wijzen dit uit. BIM moet voor de infrastructuursector worden wat LEAN of integrale supply chain voor de industrie betekent. Wie nu niet op de BIM-trein springt, zal over vijf jaar niet meer competitief zijn.”
“Wat voor gebouwen kan, moet ook mogelijk zijn voor infrastructuur”, besluit Natasha Blommaert van AWV. “Globaal gesproken zijn we tevreden over de opkomst. De deelnemers zullen het event kunnen evalueren, en er is onze interne evaluatie. Vraag is vooral aan welke specifieke BIM-opleidingen de sector nood heeft en hoe we die als AWV verder kunnen ondersteunen?”