Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Technologie

Minder rolgeluid ddankzij innovatieve techniek

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) treft maatregelen op de E313 tussen Lummen en Ham om het omgevingsgeluid te milderen. In drie zones wordt het betonnen wegdek in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te verminderen. Dit gebeurt door middel van de ‘Next Generation Concrete Surface’ (NGCS) techniek.

NGCS Lummen
AWV

Geluidshinder langsheen autosnelwegen wordt voornamelijk veroorzaakt door rolgeluid. Dat ontstaat door contact tussen de wielen van een voertuig en het wegdek. Met de NGCS-techniek kan dit probleem gedeeltelijk worden weggewerkt. Concreet worden met diamantschijven groefjes van 1 en 4 mm in de betonnen rijweg gefreesd. Op die manier wordt het contactoppervlak tussen wielen en het wegdek gereduceerd, en dus ook het rol- en omgevingsgeluid. 

AWV paste deze NGCS-techniek al toe op de Antwerpse ring. Metingen toonden aan dat het geluidsniveau waarneembaar is verminderd: van ongeveer 4 dB(A) bij de aanleg van de techniek tot ongeveer 2 dB(A) na twee jaar. Nu wordt dus ook 16,5 km snelweg tussen Lummen en Ham op dezelfde manier aangepakt. Deze werken kaderen in de realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt daar naast de snelweg ook nieuwe pechhavens aan en vernieuwt de op- en afritten in Beringen en Tessenderlo. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten