Nieuwe startup zorgt voor snellere offerte-afhandeling
In tegenstelling tot de meeste sectoren omarmt de bouwsector maar slechts mondjesmaat de vele mogelijkheden van technologie. Hiermee laten de actoren heel wat opportuniteiten liggen, vooral dan op het vlak van efficiëntie en financiële winst. Tijd om op de trein te springen dus, want er ontstaan alsmaar meer innovatieve oplossingen met toegevoegde waarde voor grote én kleine aannemers. Zoals het innovatieve ‘Spotable’ dat toelaat om de oppervlakte van onder meer daken razendsnel op te meten en de gerelateerde offerte in enkele minuten te genereren.

In een wereld die door technologie en artificiële intelligentie wordt gedomineerd, ontstaan steeds meer oplossingen die een eenvoudig, maar innovatief antwoord op bestaande noden bieden. Jongeren beseffen dat data het nieuwe goud is en zoeken naar nieuwe manieren om de alomtegenwoordige gegevens op een lucratieve manier in te zetten. Vaak gestimuleerd door de onderwijsinstelling waar ze studeren. Zo begon ook het verhaal van Spotable: oprichter Sebastien Vandendriessche die handelswetenschappen aan de Vlerick Business School studeerde, werd gemotiveerd om voor zijn thesis een innovatief concept uit te dokteren. “Ik besloot een business-case op basis van data te ontwikkelen”, vertelt hij. “Met mijn broer schreef ik een programma dat met satellietbeelden en artificiële intelligentie zwembaden in de regio Kortrijk kon detecteren. Vervolgens flyerden we naar deze adressen onze service: het onderhoud van zwembaden. Het concept bleek enorm goed aan te slaan en bracht me op ideeën om er een effectief bedrijf mee op te starten.”
Gat in de markt ontdekt
Wegens logistieke uitdagingen werd het idee van het zwembadonderhoud uiteindelijk toch afgevoerd, maar Sebastien vond al snel een andere manier om de verzamelde data te commercialiseren. Samen met twee vennoten startte hij begin 2024 Spotable op, een bedrijfje dat zich in het begin op renovatiebedrijven richtte. “Aan de hand van satellietbeelden en data over immo-verkoop gingen we op zoek naar panden die dringend in een nieuw kleedje moesten worden gestopt. Deze informatie verkochten we aan aannemers om ze te helpen bij hun prospectie en verkoop. Om ons concept te verfijnen, gingen we het gesprek aan met veel actoren in de bouw en ontdekten we dat er betere manieren waren om een toegevoegde waarde te bieden. Vooral dan voor dakwerkers die enorm veel nutteloze tijd verliezen bij het opmaken van offertes. Eerst moeten ze de daken gaan opmeten, wat gemiddeld 2 uur in beslag neemt. Daarna spenderen ze nog gemakkelijk 2 uur aan het voorstel naar de potentiële klant toe. Als je weet dat maar 25% van de geïnteresseerden uiteindelijk toehapt, is de rekening snel gemaakt. Bovendien moeten deze spelers het vaak met beperkte menskracht doen. Hierdoor zijn ze noodgedwongen selectief in het reageren op offerteaanvragen, wat gevolgen voor hun reputatie heeft. Kortom: we zagen een reële nood die we met Spotable konden oplossen.”
3 à 4 uur tijdswinst
In 2024 begon de startup aan de ontwikkeling van een ‘SaaS’ (software as a service) gebaseerd op artificiële intelligentie en computervisie, en specifiek gericht op dakwerkers. “We combineren satellietbeelden, Lidar-technologie en historische data”, verduidelijkt Sebastien Vandendriessche. “Heel eenvoudig gesteld, visualiseren we de daken van woningen waarheidsgetrouw in 3D, waarna onze oplossing de oppervlakte vrij nauwkeurig berekent. Vervolgens genereert een algoritme de effectieve offerte. Dit is nog niet helemaal perfect, waardoor nog een visuele controle door de aannemer is vereist. Maar omdat we met artificiële intelligentie werken, ‘leert’ onze applicatie van alle vorige realisaties van de specifieke dakwerker, met als gevolg dat de offertes alsmaar nauwkeuriger worden. Ook de inschatting van de slaagkans van een offerte wordt geformuleerd. Dit alles gebeurt in 1 à 2 minuten. Zelfs met het manuele nazicht en correctie wint de dakwerker dus gemiddeld 3 à 4 uur per offerte. In de toekomst beogen we zelfs een winst van 7 à 8 uur per project omdat het verkoopproces van de renovaties volledig automatisch zal kunnen verlopen. Bovendien verhoogt de conversiegraad (de mate waarin de eindklant effectief overgaat tot ondertekening – nvdr) aanzienlijk omdat de consument zijn offerte binnen de dag ontvangt, wat ervoor zorgt dat er meer vertrouwen is en dus meer aankoopdrang.”
Gemakkelijk terug te verdienen
Sinds begin dit jaar focust Spotable zich nog uitsluitend op de commercialisering van deze oplossing. En het concept slaat aan, enerzijds omdat het effectief werkt, anderzijds omdat de kostprijs snel is terugverdiend. “De dakwerkers nemen een abonnement op ons platform. Het tarief is afhankelijk van het aantal offertes en opmetingen dat ze voorzien te maken”, legt Sebastien Vandendriessche uit. “De gemiddelde prijs bedraagt 4.200 per jaar, maar we voorzien modules voor zowel grote als kleine ondernemingen. Vandaag is het aangeraden om onze oplossing in een CRM- of ERP-pakket te integreren, maar desgewenst kan de data ook in pdf aan ons worden aangeleverd. Het enige wat de gebruiker dient te doen, is zijn tarieven in het systeem inbrengen. Intussen werken we aan een link met de belangrijkste groothandels, zodat de tarieven die de dakwerkers met hun leveranciers hebben onderhandeld, automatisch in Spotable worden opgenomen. In de toekomst willen we trouwens eveneens de brug naar facturatie-pakketten en automatisch bestellen slaan.”
Ambitieuze plannen
Ook investeerders blijken in het concept te geloven. Om de business verder uit te breiden, lanceerde Spotable begin dit jaar een call voor groeikapitaal. Deze financieringsronde werd geleid door NewSchool VC en Familie Cloostermans-Huwaert, aangevuld met business angels, waaronder Louis Jonckheere, Matthias Geeroms en family office Vandermarliere. “Uiteindelijk slaagden we erin om 1,2 miljoen euro op te halen”, vertelt Sebastien Vandendriessche. “Deze investering zal worden ingezet om de software verder te ontwikkelen en naar nieuwe markten uit te breiden. We willen Spotable op korte termijn immers ook aanbieden aan aannemers gespecialiseerd in gevelwerken, terrassen, opritten, ramen/deuren… Er staan bovendien geen regionale grenzen op de toepassing van deze SaaS. Daarom beogen we begin volgend jaar in Nederland vaste voet aan de grond te krijgen. Vervolgens willen we de Duitse markt targetten, om de oplossing dan op korte termijn in andere Europese landen en wellicht eveneens de Verenigde Staten uit te rollen. Dit zal weliswaar via partnerships gebeuren, want met het Spotable-team willen we ons eerder op een verdere optimalisering en uitbreiding van de functionaliteit focussen. Onder meer om de applicatie ook voor industriële gebouwen inzetbaar te maken, want vandaag richten we ons hoofdzakelijk op de renovatie van particuliere woningen.
![]()
We combineren satellietbeelden, Lidar-technologie en historische data.
![]()
Er staan geen regionale grenzen op de toepassing van onze SaaS, dus willen we op korte termijn verder uitrollen in Europa.