Optimale leads dankzij artificiële intelligentie? Het komt eraan!
Leads ontvangen die perfect op maat van uw activiteit zijn gesneden en uitgebreid zijn gedocumenteerd? Binnen afzienbare tijd zou dit wel eens realiteit kunnen worden. In samenwerking met financiële instellingen, steden en organisaties creëert Scone communities van gebruikers gericht op duurzaamheid. Omdat de energieprestaties van woningen aanzienlijk bijdragen tot de CO2-uitstoot breidt dit jonge bedrijf nu zijn activiteiten uit naar de bouwsector. Onder meer via het onderzoeksproject RE-ENNOVATE test het ook hoe artificiële intelligentie kan helpen om de perfecte leads voor renovatieprojecten te genereren.
De razendsnelle technologische evolutie leidt tot talrijke nieuwe toepassingen en businessmodellen. Vooral artificiële intelligentie opent perspectieven waaraan we enkele jaren geleden nooit hadden durven te denken. Ook in de bouw ontstaan alsmaar meer initiatieven die op deze oplossing zijn gebaseerd. Sommige ‘early adopters’ springen erg creatief met deze technologie om. Zo demonstreert Scone dat artificiële intelligentie misschien wel eens een drastisch verschil zou kunnen maken in informatievoorziening en… commerciële slagvaardigheid.
Het jonge Scone werd pas drie jaar geleden opgericht door Jan-Willem Rombouts, een ondernemer die door artificiële intelligentie is gepassioneerd en de mogelijkheden ervan met vernieuwende business-concepten exploreert. Zo stond hij ook aan de wieg van REstore, een AI-platform dat bijdraagt tot een betere balancering van de energienetten wereldwijd. “Tijdens de Covid-19-periode ging Jan-Willem op zoek naar problemen die hij met AI-gerelateerde oplossingen mogelijks zou kunnen aanpakken”, vertelt Korneel van den Broek, COO bij Scone. “Het antwoord lag voor de hand: de opwarming van de aarde. Intussen zijn er weliswaar al veel initiatieven om deze strijd positief te beslechten, maar die zijn niet altijd even goed doordacht. En nog belangrijker: vaak schuiven de betrokken partijen de verantwoordelijkheden naar elkaar door. Daarom besloot Jan-Willem een platform te ontwikkelen waar de betrokkenen elkaar konden vinden, informatie met elkaar kunnen uitwisselen en samen doordachte oplossingen voor de reductie van CO2-uitstoot kunnen ontwikkelen. Waar het accent in de beginfase vooral op mobiliteit en ‘lifestyle’ lag, ging de bouw geleidelijk aan met meer aandacht lopen. Dat is ook niet zo verbazingwekkend: gebouwen en de bouw zijn verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de globale CO2-uitstoot.”
Advies op maat van het project of budget
In eerste
instantie wil Scone steden & gemeenten, bedrijven en vooral burgers
doorheen het complexe web van wetgeving, subsidies, materialen en technieken
gidsen. “Er is ongelofelijk veel informatie beschikbaar. Toch is het niet
evident om de juiste antwoorden voor een specifiek gebouw, budget of nood te
vinden”, aldus Korneel van den Broek. “Vooral burgers lopen in de overvloed van
‘algemene’ tips verloren. Weliswaar krijgen ze een beeld van de mogelijkheden,
maar ze weten niet precies wat nu van toepassing op hun woning is. Het
resultaat is dat ze vaak ingrepen doen met een té lange terugverdientijd,
fouten maken in de renovatiefasen, subsidiemogelijkheden missen, grote
opportuniteiten niet benutten, of juist helemaal niet tot renovatie overgaan.”
Marc Delghust, head of building energy and renovation, vervolgt: “Velen staren
zich ook blind op enkel het EPC-label, terwijl meerdere studies uitwijzen dat
dit geen goede voorspeller van het reële verbruik is. Een van de redenen
daarvoor is dat het ook sterk door goede en slechte gewoontes wordt bepaald.
Met andere woorden: het aanpassen van bepaalde attitudes kan het
energieverbruik positief beïnvloeden. Daarnaast kunnen kleine ingrepen soms al
een wereld van verschil maken. De ecologische voetafdruk van gebouwen
reduceren, staat dus niet uitsluitend synoniem met alles goed isoleren,
circulaire materialen gebruiken of hernieuwbare energietechnieken toepassen.
Wat Scone doet, is mensen een renovatietraject aanbieden dat op hun specifieke
situatie is toegespitst. Dus compleet gepersonaliseerd, maar wel onderbouwd én
ook met nuttige tips.”
Gepersonaliseerd advies dankzij technologie
De service wordt
aangeboden via twee platforms (website en app) die functioneren op basis van
open data, artificiële intelligentie en zelflerende algoritmes. “We zijn dus
geen adviseurs die bij de burgers langsgaan om hun situatie te analyseren”,
verduidelijkt Korneel van den Broek. “Concreet moeten mensen enkele vragen
beantwoorden en gegevens invoeren. Denk maar aan het bouwjaar van de woning,
het isolatieniveau, of er al PV-panelen op het dak liggen… Op basis van deze
informatie maakt ons systeem een soort van ‘digital twin’ van de woning, om
vervolgens een stappenplan voor energetische renovatie te produceren. Hierbij
starten we met eenvoudige tips: kleef tochtstrips op ramen en deuren, schroef
een tochtborstel bij de brievenbus, isoleer de verwarmingsleidingen op zolder…
De gebruikers bepalen hoeveel informatie ze wensen en vanuit welk perspectief
dat moet gebeuren. Ze kunnen bijvoorbeeld een antwoord krijgen op de vraag: ik
heb dit budget, welke ingrepen doe ik het best om de grootste energetische winst
in mijn woning te verkrijgen? Of: ik wil mijn verbruik met X% reduceren, wat
doe ik dan het best? Of: ik wens van een EPC F naar een EPC B te gaan: hoe pak
ik dat aan en hoeveel zal me dat kosten?”
Interessant voor banken…
Momenteel biedt
Scone deze service vooral aan onder de paraplu van financiële instellingen.
“Zij worden immers door de Europese Centrale Bank aangemoedigd om de
CO2-uitstoot te reduceren van de woningen waar zij een hypotheek op hebben”,
legt Marc Delghust uit. “Bij nieuwbouw stelt er zich geen probleem omdat
duurzaam bouwen door de strikte regelgeving verplicht is. Renovaties zijn
totaal andere koek. De banken hebben er zelf baat bij dat er energetisch wordt
gerenoveerd. De waarde van de woning zal immers automatisch toenemen, wat
interessant is mocht de lener niet in staat zijn om het krediet terug te
betalen. En omdat energetische ingrepen de kosten voor verwarming,
elektriciteit en koeling zullen verlagen, heeft de lener een betere
terugbetalingscapaciteit. Kortom, voor de financiële instellingen zijn er
redenen genoeg om hun klanten aan te moedigen een energetisch renovatietraject
op te starten.”
… maar ook voor andere partijen
Natuurlijk werkt Scone niet uitsluitend voor financiële instellingen. Zo deed het bedrijf al een actie in samenwerking met De Standaard naar aanleiding van Batibouw. “De krant bracht meerdere artikels over renoveren, EPC-scores, regelgeving…”, vertelt Korneel van den Broek. “Telkens kon de lezer naar onze EPC-calculator doorklikken. Door enkele vragen te beantwoorden, kon ons systeem in vijf à tien minuten een ‘digital twin’ van de specifieke woning ontwikkelen, een inschatting van het EPC maken en aantonen met welke stappen een betere score kon worden behaald. Ook via de Scone App engageren we gebruikers rond energetische renovaties, en dit op een ludieke manier. Gebruikers kunnen er punten scoren door foto’s te nemen, kleine ingrepen te doen, gewoontes te veranderen… En daarmee kunnen ze dan prijzen winnen. Steden en gemeentes kunnen eveneens een dergelijk initiatief lanceren voor bepaalde buurten of al hun bewoners. Idem dito voor bedrijven
Ook voor leadgeneratie
Het
businessmodel van Scone is echter niet enkel op dit soort van ‘klanten’
gebaseerd. Het bedrijf wil immers eveneens de ‘andere kant’ benaderen: de
aannemers. “Hoe meer gebruikers we hebben, hoe meer ons systeem met data wordt
gevoed”, legt Marc Delghust uit. “Met deze informatie kunnen onze algoritmes
niet enkel alsmaar meer gedetailleerde tips en trajecten voor de burgers
genereren. Ook zijn we in staat om erg specifieke leads te genereren én per
project(deel) de juiste aannemer te zoeken. Ons systeem is dus een perfecte
‘matchmaker’: in een mum van tijd selecteert het de beste uitvoerder(s) in
functie van diens regio, specialisaties, tarieven… en misschien op termijn
zelfs zijn orderboekje. We beogen op relatief korte termijn leads aan te bieden
die niet alleen gedetailleerd het project, het budget, de renovatie-ingreep en
andere wensen van de klanten omschrijven, maar eveneens informeren of ze binnen
een bepaalde termijn tot renovatie willen overgaan of als het gaat over mensen
die nog zoekende zijn. Kortom, het zouden erg kwalitatieve leads zijn, waardoor
de kans op een effectief order vele keren groter wordt. Dit zou de overhead van
aannemingsbedrijven om offertes te maken en prospecten te bezoeken, drastisch
reduceren. Let wel: we nemen de privacywetgeving ter harte. De gegevens van de
gebruikers worden enkel naar een aannemer verstuurd mits expliciete
toestemming.”
Onderzoeksproject voor verdere optimalisatie
Om de service
van leads-generatie volledig op punt te zetten, trekt Scone onder meer het
driejarige onderzoeksproject RE-ENNOVATE (gesteund door Vlaio en Flux50).
Bedoeling is na te gaan of artificiële intelligentie en modularisatie kunnen
dienen als basis voor de energetische renovatie van woningen. “Concreet
onderzoeken we, samen met BuildWise, imec, Ugent, Mosard en Machiels Building
Solutions, hoe deze technologie gebouweigenaars en bouwteams kunnen
ondersteunen om woningen gefaseerd te renoveren, stappen voor energiebesparing
op een kosteneffectieve manier te integreren, en op de (comfort)wensen van de
eigenaar in te spelen”, verduidelijkt Korneel van den Broek. “Onze focus ligt
hierbij vooral op het effectief uittesten van onze leads-service in de praktijk
en een verdere verfijning van de oplossing. Dit kan onder meer gaan over het
stellen van de juiste vragen aan de gebruikers, maar ook welke informatie de
aannemers nodig hebben om echt kwalitatieve leads te ontvangen, en wat de
impact van last minute wijzigingen of keuzes voor andere materialen of
oplossingen is. We zijn immers niet blind voor de realiteit en complexiteit van
de bouw.”