Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Technologie

Optimale leads dankzij artificiële intelligentie? Het komt eraan!

Leads ontvangen die perfect op maat van uw activiteit zijn gesneden en uitgebreid zijn gedocumenteerd? Binnen afzienbare tijd zou dit wel eens realiteit kunnen worden. In samenwerking met financiële instellingen, steden en organisaties creëert Scone communities van gebruikers gericht op duurzaamheid. Omdat de energieprestaties van woningen aanzienlijk bijdragen tot de CO2-uitstoot breidt dit jonge bedrijf nu zijn activiteiten uit naar de bouwsector. Onder meer via het onderzoeksproject RE-ENNOVATE test het ook hoe artificiële intelligentie kan helpen om de perfecte leads voor renovatieprojecten te genereren.

Burgers krijgen een beeld van de mogelijkheden, maar ze weten niet precies wat nu van toepassing op hun woning is.

BKBC - 2024-10-08T120123.882
scone

De razendsnelle technologische evolutie leidt tot talrijke nieuwe toepassingen en businessmodellen. Vooral artificiële intelligentie opent perspectieven waaraan we enkele jaren geleden nooit hadden durven te denken. Ook in de bouw ontstaan alsmaar meer initiatieven die op deze oplossing zijn gebaseerd. Sommige ‘early adopters’ springen erg creatief met deze technologie om. Zo demonstreert Scone dat artificiële intelligentie misschien wel eens een drastisch verschil zou kunnen maken in informatievoorziening en… commerciële slagvaardigheid.

Het jonge Scone werd pas drie jaar geleden opgericht door Jan-Willem Rombouts, een ondernemer die door artificiële intelligentie is gepassioneerd en de mogelijkheden ervan met vernieuwende business-concepten exploreert. Zo stond hij ook aan de wieg van REstore, een AI-platform dat bijdraagt tot een betere balancering van de energienetten wereldwijd. “Tijdens de Covid-19-periode ging Jan-Willem op zoek naar problemen die hij met AI-gerelateerde oplossingen mogelijks zou kunnen aanpakken”, vertelt Korneel van den Broek, COO bij Scone. “Het antwoord lag voor de hand: de opwarming van de aarde. Intussen zijn er weliswaar al veel initiatieven om deze strijd positief te beslechten, maar die zijn niet altijd even goed doordacht. En nog belangrijker: vaak schuiven de betrokken partijen de verantwoordelijkheden naar elkaar door. Daarom besloot Jan-Willem een platform te ontwikkelen waar de betrokkenen elkaar konden vinden, informatie met elkaar kunnen uitwisselen en samen doordachte oplossingen voor de reductie van CO2-uitstoot kunnen ontwikkelen. Waar het accent in de beginfase vooral op mobiliteit en ‘lifestyle’ lag, ging de bouw geleidelijk aan met meer aandacht lopen. Dat is ook niet zo verbazingwekkend: gebouwen en de bouw zijn verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de globale CO2-uitstoot.”

Wat Scone doet, is mensen een renovatietraject aanbieden dat op hun specifieke situatie is toegespitst.

BKBC - 2024-10-08T120154.990
scone

Advies op maat van het project of budget

In eerste instantie wil Scone steden & gemeenten, bedrijven en vooral burgers doorheen het complexe web van wetgeving, subsidies, materialen en technieken gidsen. “Er is ongelofelijk veel informatie beschikbaar. Toch is het niet evident om de juiste antwoorden voor een specifiek gebouw, budget of nood te vinden”, aldus Korneel van den Broek. “Vooral burgers lopen in de overvloed van ‘algemene’ tips verloren. Weliswaar krijgen ze een beeld van de mogelijkheden, maar ze weten niet precies wat nu van toepassing op hun woning is. Het resultaat is dat ze vaak ingrepen doen met een té lange terugverdientijd, fouten maken in de renovatiefasen, subsidiemogelijkheden missen, grote opportuniteiten niet benutten, of juist helemaal niet tot renovatie overgaan.” Marc Delghust, head of building energy and renovation, vervolgt: “Velen staren zich ook blind op enkel het EPC-label, terwijl meerdere studies uitwijzen dat dit geen goede voorspeller van het reële verbruik is. Een van de redenen daarvoor is dat het ook sterk door goede en slechte gewoontes wordt bepaald. Met andere woorden: het aanpassen van bepaalde attitudes kan het energieverbruik positief beïnvloeden. Daarnaast kunnen kleine ingrepen soms al een wereld van verschil maken. De ecologische voetafdruk van gebouwen reduceren, staat dus niet uitsluitend synoniem met alles goed isoleren, circulaire materialen gebruiken of hernieuwbare energietechnieken toepassen. Wat Scone doet, is mensen een renovatietraject aanbieden dat op hun specifieke situatie is toegespitst. Dus compleet gepersonaliseerd, maar wel onderbouwd én ook met nuttige tips.”

Door enkele vragen te beantwoorden, kan het Scone-systeem in vijf à tien minuten een ‘digital twin’ van de specifieke woning ontwikkelen.

BKBC - 2024-10-08T120218.515
scone

Gepersonaliseerd advies dankzij technologie

De service wordt aangeboden via twee platforms (website en app) die functioneren op basis van open data, artificiële intelligentie en zelflerende algoritmes. “We zijn dus geen adviseurs die bij de burgers langsgaan om hun situatie te analyseren”, verduidelijkt Korneel van den Broek. “Concreet moeten mensen enkele vragen beantwoorden en gegevens invoeren. Denk maar aan het bouwjaar van de woning, het isolatieniveau, of er al PV-panelen op het dak liggen… Op basis van deze informatie maakt ons systeem een soort van ‘digital twin’ van de woning, om vervolgens een stappenplan voor energetische renovatie te produceren. Hierbij starten we met eenvoudige tips: kleef tochtstrips op ramen en deuren, schroef een tochtborstel bij de brievenbus, isoleer de verwarmingsleidingen op zolder… De gebruikers bepalen hoeveel informatie ze wensen en vanuit welk perspectief dat moet gebeuren. Ze kunnen bijvoorbeeld een antwoord krijgen op de vraag: ik heb dit budget, welke ingrepen doe ik het best om de grootste energetische winst in mijn woning te verkrijgen? Of: ik wil mijn verbruik met X% reduceren, wat doe ik dan het best? Of: ik wens van een EPC F naar een EPC B te gaan: hoe pak ik dat aan en hoeveel zal me dat kosten?” 

Korneel van den Broek. “Binnen RE-ENNOVATE ligt onze focus vooral op het effectief uittesten van onze leads-service in de praktijk en een verdere verfijning van de oplossing.”

BKBC - 2024-10-08T120311.344
scone

Interessant voor banken…

Momenteel biedt Scone deze service vooral aan onder de paraplu van financiële instellingen. “Zij worden immers door de Europese Centrale Bank aangemoedigd om de CO2-uitstoot te reduceren van de woningen waar zij een hypotheek op hebben”, legt Marc Delghust uit. “Bij nieuwbouw stelt er zich geen probleem omdat duurzaam bouwen door de strikte regelgeving verplicht is. Renovaties zijn totaal andere koek. De banken hebben er zelf baat bij dat er energetisch wordt gerenoveerd. De waarde van de woning zal immers automatisch toenemen, wat interessant is mocht de lener niet in staat zijn om het krediet terug te betalen. En omdat energetische ingrepen de kosten voor verwarming, elektriciteit en koeling zullen verlagen, heeft de lener een betere terugbetalingscapaciteit. Kortom, voor de financiële instellingen zijn er redenen genoeg om hun klanten aan te moedigen een energetisch renovatietraject op te starten.”

… maar ook voor andere partijen

Natuurlijk werkt Scone niet uitsluitend voor financiële instellingen. Zo deed het bedrijf al een actie in samenwerking met De Standaard naar aanleiding van Batibouw. “De krant bracht meerdere artikels over renoveren, EPC-scores, regelgeving…”, vertelt Korneel van den Broek. “Telkens kon de lezer naar onze EPC-calculator doorklikken. Door enkele vragen te beantwoorden, kon ons systeem in vijf à tien minuten een ‘digital twin’ van de specifieke woning ontwikkelen, een inschatting van het EPC maken en aantonen met welke stappen een betere score kon worden behaald. Ook via de Scone App engageren we gebruikers rond energetische renovaties, en dit op een ludieke manier. Gebruikers kunnen er punten scoren door foto’s te nemen, kleine ingrepen te doen, gewoontes te veranderen… En daarmee kunnen ze dan prijzen winnen. Steden en gemeentes kunnen eveneens een dergelijk initiatief lanceren voor bepaalde buurten of al hun bewoners. Idem dito voor bedrijven 

Marc Delghust: “We hopen binnenkort erg kwalitatieve leads aan te bieden, waardoor de kans op een effectief order vele keren groter wordt.”

BKBC - 2024-10-08T120346.429
scone

Ook voor leadgeneratie

Het businessmodel van Scone is echter niet enkel op dit soort van ‘klanten’ gebaseerd. Het bedrijf wil immers eveneens de ‘andere kant’ benaderen: de aannemers. “Hoe meer gebruikers we hebben, hoe meer ons systeem met data wordt gevoed”, legt Marc Delghust uit. “Met deze informatie kunnen onze algoritmes niet enkel alsmaar meer gedetailleerde tips en trajecten voor de burgers genereren. Ook zijn we in staat om erg specifieke leads te genereren én per project(deel) de juiste aannemer te zoeken. Ons systeem is dus een perfecte ‘matchmaker’: in een mum van tijd selecteert het de beste uitvoerder(s) in functie van diens regio, specialisaties, tarieven… en misschien op termijn zelfs zijn orderboekje. We beogen op relatief korte termijn leads aan te bieden die niet alleen gedetailleerd het project, het budget, de renovatie-ingreep en andere wensen van de klanten omschrijven, maar eveneens informeren of ze binnen een bepaalde termijn tot renovatie willen overgaan of als het gaat over mensen die nog zoekende zijn. Kortom, het zouden erg kwalitatieve leads zijn, waardoor de kans op een effectief order vele keren groter wordt. Dit zou de overhead van aannemingsbedrijven om offertes te maken en prospecten te bezoeken, drastisch reduceren. Let wel: we nemen de privacywetgeving ter harte. De gegevens van de gebruikers worden enkel naar een aannemer verstuurd mits expliciete toestemming.”

Onderzoeksproject voor verdere optimalisatie

Om de service van leads-generatie volledig op punt te zetten, trekt Scone onder meer het driejarige onderzoeksproject RE-ENNOVATE (gesteund door Vlaio en Flux50). Bedoeling is na te gaan of artificiële intelligentie en modularisatie kunnen dienen als basis voor de energetische renovatie van woningen. “Concreet onderzoeken we, samen met BuildWise, imec, Ugent, Mosard en Machiels Building Solutions, hoe deze technologie gebouweigenaars en bouwteams kunnen ondersteunen om woningen gefaseerd te renoveren, stappen voor energiebesparing op een kosteneffectieve manier te integreren, en op de (comfort)wensen van de eigenaar in te spelen”, verduidelijkt Korneel van den Broek. “Onze focus ligt hierbij vooral op het effectief uittesten van onze leads-service in de praktijk en een verdere verfijning van de oplossing. Dit kan onder meer gaan over het stellen van de juiste vragen aan de gebruikers, maar ook welke informatie de aannemers nodig hebben om echt kwalitatieve leads te ontvangen, en wat de impact van last minute wijzigingen of keuzes voor andere materialen of oplossingen is. We zijn immers niet blind voor de realiteit en complexiteit van de bouw.”

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten