Schneider Electric besteedt ook aandacht aan design en efficiëntiewinsten
Ook design is van het grootste belang in de industrietak van Schneider Electric (zie ook Bouwkroniek van 1 juni blz. 47-50). Hiertoe heeft het zijn aantal industriële ontwerpers verhoogd van vier naar 35, die op vier continenten actief zijn. Er is telkens één kantoor in Shanghai (met acht ontwerpers), Bangalore (de hoofdstad van de Indiase staat Karnataka; met eveneens acht designers), het Australische Adelaide en Grenoble, terwijl twee kantoren operationeel zijn in Boston en Mexico. “Men heeft ontwerpregels ontworpen die rekening houden met de meer dan honderd jaar oude traditie van Schneider. Drie waarden staan voorop: de stevigheid en betrouwbaarheid van dit merk, het gebruiksgemak (makkelijk te begrijpen en te beheren en ergonomisch) en het vernuft en de ingeniositeit. Ook de “green touch” speelt vandaag in alle producten een rol. We maken trendanalyses met experts en architecten en selecteren doelen”, vertelt Frédéric Beuvry, directeur Industrieel Design en Ergonomie bij Schneider Electric en de eindverantwoordelijke van deze 35 designers. Daarnaast werkt hij nog met tal van freelancers, onder wie de bekende Britse producten- en meubelontwerper Jasper Morrison.
“In 2016 hebben we 230 producten ontworpen. Belangrijk hierbij is dat een product moet dienen. Zo heeft de oplaadbare solarlamp of zonnelantaarn Mobiya, die negen uur brandt en weinig kost, zeven functies en kan hij bv. dankzij een haakje opgehangen worden of op een fles of paal worden geplaatst. Driemaal per jaar moeten onze ontwerpers meegaan met elektriciens en op ontdekkingsreis trekken; ze bezoeken ook het Salone del Mobile en de verlichtingsbeurs Euroluce in Milaan. In België zijn we partner van KNX. De marketing is de scenarist en wij zijn de uitvoerders”, poneert hij.
Alles kan met elkaar geconnecteerd worden, een beetje zoals bij Lego, en met één schroevendraaier regel je alles. De meest verkochte objecten zijn schakelaars, waarin Schneider Electric de nummer één in de wereld is, en schakelborden. Frederic Beuvry toont ook de Wiser, die toelaat om de temperatuur en het licht in huis te regelen dankzij sensoren en een interface en waarvan de commercialisering dit jaar plaatsvindt. Hij dankt naar eigen zeggen veel aan Jean-Pascal Tricoire, voorzitter en CEO van Schneider Electric.
Leonid Mukhamedov, Executive Vice-President Europe Operations bij Schneider Electric SE, legt Schneiders slogan “Life is on” uit.
West-Europa inclusief Frankrijk is goed voor 20% van Schneiders business. Leonid Mukhamedov, Executive Vice-President Europe Operations bij Schneider Electric SE, is verantwoordelijk voor de Europese operaties (zeven zones) buiten Frankrijk die 25% van de business uitmaken. Hij heeft het over IoT en de bouw. “Het is een menselijk basisrecht om toegang te krijgen tot elektriciteit. “Life is on”, de slogan van ons bedrijf, wanneer het leven van energie is voorzien (meer dan 50% van het energieverbruik is tegen 2050 te wijten aan de urbanisatie, de industrialisering en de digitalisering; elektriciteit zal twee keer sneller groeien dan het energieverbruik; en 2,3 miljard mensen hebben geen of geen betrouwbare toegang tot elektriciteit), wanneer het leven doeltreffend is (we hebben driemaal zoveel efficiëntie nodig om de klimaatverandering op te lossen; 82% van de onbenutte energie-efficiëntie zit in gebouwen en 50% in de industrie) en wanneer het leven geconnecteerd is (tegen 2020 zullen er tienmaal meer stap voor stap met elkaar verbonden apparaten dan geconnecteerde mensen zijn en zullen er 30 miljard verbonden dingen zijn; en software draait alles). Schneider maakt het leven veilig, betrouwbaar, efficiënt, duurzaam en verbonden”, beklemtoont hij.
Op termijn zullen zelfs 500 miljard apparaten met elkaar geconnecteerd zijn en zal gecommuniceerd worden van machine tot machine. Dit leidt tot een grotere vraag naar energie en naar connectiviteit. We spelen een rol in deze overdracht van productie naar consumptie. De wereld wordt twintig maal meer digitaal, 82% meer gedecarboniseerd, 70% meer gedecentraliseerd en tweemaal meer elektrisch. Onze uitdaging in de volgende veertig jaar is de verhoging van het energieverbruik met anderhalve keer, de (noodzakelijke) halvering van onze CO²-emissies en een (even noodzakelijke) verdrievoudiging van onze efficiëntie. 5% van de omzet van Schneider, 26,6 miljard € in 2015 en 25 miljard € in 2016, wordt alvast geïnvesteerd in onderzoek & ontwikkeling.
Efficiëntiewinsten zullen komen van de convergentie tussen it (information technology) en ot (operational technology); we willen immers weten waar die big data vandaan komen. De IoT-versnelling, gedreven door de diepe penetratie van mobiliteit en analytics, en de convergentie tussen it en ot resulteren in energie- en procesautomatisatie”, stelt Leonid Mukhamedov.
Zo is 30% van de energieconsumptie in hotels te wijten aan het licht dat gasten laten branden. In het Garry hotel, Spa & Conference Centre in het Canadese Winnipeg heeft Schneider Electric de energieconsumptie met 35% doen dalen. Bijna 70% van de kosten van datacenters komen van elektriciteit en 15% van koeling. Ziekenhuizen vormen na datacenters (van Google, Apple, Facebook, Amazon, … …) de tweede meest elektriciteitverslindende sector. Schneider Electric legt zich toe op dynamisch vermogen en koeling. Het is heel sterk in automatisering.
“Je kan vanaf nul een slimme stad bouwen, waarbij aandacht wordt besteed aan een heleboel aspecten van verkeerscontrole tot afvalwater. Singapore heeft getoond dat dit mogelijk is. Schneider leverde goed werk in België bij het Hôpital Erasme en in Frankrijk bij de SNCF. Het tracht ook Stockholm per district aan te pakken”, klinkt het.
“Meer dan de verhouding per m² primeert de kwaliteit van de m² voor het welzijn op het werk”, meent Smart Building Services Director Luc de Cremoux in het kader van efficiëntie op de werkplek.
Efficiëntie op de werkplek
Luc de Cremoux, Smart Building Services Director bij Schneider Electric en werkzaam in de business unit Building, sprak over efficiëntie op de werkplek (Workplace Efficiency; WPE) en stelde oplossingen en diensten voor voor tertiair vastgoed.
“De iPhone deed pas in juni 2007 zijn intrede in Frankrijk en we hebben hem al helemaal geïntegreerd in ons leven. We zijn doordrongen van het idee van onmiddellijke dringendheid en eenvoud van gebruik. De verwachtingen over kantoren zijn heel anders dan vroeger. Vastgoed maakt deel uit van het imago van een firma en een merk”, oppert hij.
Deze ervaringswereld is uiterst belangrijk. Toen Schneider in 2008 in zijn huidige gebouw trok, was de energieconsumptie er nog hoog; vandaag tracht het die zo klein mogelijk te houden. Een heleboel it-bedrijven willen samenwerken met deze Franse multinational, die investeert in gebouwen, de industrie, netwerken, datacenters, ….
“Meer dan de verhouding per m², die een realiteit blijft, primeert de kwaliteit van de m² voor het welzijn op het werk. Zelfs als ondernemingen worden gedreven door besparingen is het welzijn op het werk immers voortaan een belangrijk aandachtspunt. Welzijn, een maximale productietijd en een doeltreffende organisatie staan hierbij centraal”, licht Luc de Cremoux toe.
De badgehouders zenden een radiosignaal uit dat wordt opgevangen en overgedragen op het net van het GTB (Gestion Technique du Bâtiment, technisch gebouwenbeheer). Gegevens worden verzameld vanaf de gebouwen. Draadloze sensoren laten toe om ‘s vrijdags alle informatie door te geven en ‘s maandags alle gegevens te ontvangen. Zo krijgt men anoniem en vertraagd, bv. een maand later, een inzicht in de daadwerkelijke bezetting.
Het vastgoed is de vector van doeltreffende prestaties. Een vastgoedstrategie is volgens de Cremoux direct gelinkt aan de inzet van de onderneming. “We moeten ons toeleggen op drie domeinen en drie verschillende strategieën hanteren. Energie kost 20 €/ m²/jaar, de huur 300 €/m²/jaar en de productiviteit 6 tot 12 K€/m²/jaar. Wanneer we de energie met 10% verminderen, betalen we nog 2 €/m²/jaar; als we de huren met 10% drukken, kost ons dit nog 30 €/m²/jaar (x 15); en indien we de productiviteit met 1% verhogen, genereren we waarde (x 30)”, deelt Luc de Cremoux mee.
Schneiders WPE biedt oplossingen en diensten voor tertiair onroerend goed waarbij aan één kant de cloud en analytics, diensten, modellering en monitoring, en de besturingsopdracht en aan de andere kant energie, comfort (temperatuur, Hr, CO2, IR (Investor Relations) en RFID (Radio-Frequency Identification) en de bezetting in rekening worden gebracht.
“Zal de draadloze infrastructuur (LoRa/Sigfox) de WPE 2018 bepalen? Hierbij moet werk gemaakt worden van een multisite-platform (geïndustrialiseerde architectuur tegen lage kosten) met (anonieme) benchmarkmogelijkheid voor de klanten, cyberveiligheid en bewaking, en onderlinge bruikbaarheid (wegwerpbare sensoren, integratie van verschillende GTB’s). De cloud hosted MPLS link omvat LoRaWan monitoring, WPE lite monitoring en performance reports, de kwaliteit van ruimtes en veiligheidscomfort. In de technische kamer moet plaats zijn voor een LoRa Wan server: LRC, een WPE lite app server en een WPE iControl server”, signaleert Luc de Cremoux.
De Smart Building Services Director van Schneider Electric stelt een maatstaf voor een echte, anonieme en uitgestelde bezetting voor. De aanwezigheid van de medewerkers wordt berekend gedurende een periode van 15 minuten en de identiteitskaarten worden van de badges geschrapt op het eind van de maand vóór ze ter beschikking worden gesteld. De badges zijn inwisselbaar, zenden alle drie minuten gedurende drie milliseconden een signaal uit en hebben een vermogen van 2 MW (tegenover 2 W voor een telefoon). De directie van de site beschikt over een webbeheertool van boordtabellen en kan een aantal badgehouders visualiseren. Alle informatie over een fysieke persoon die direct of indirect geïdentificeerd kan worden, maakt deel uit van diens persoonlijke gegevens (artikel 2 van de wet op de informatica en de vrijheden). De niet-verwerking van persoonlijke gegevens vereist geen verklaring van de CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés; onafhankelijke Franse administratieve regelgevende instantie die waakt over de toepassing van de wet op de persoonsgegevens). De opmeting van de bezetting laat toe om ruimtes aan te passen aan hun daadwerkelijke gebruik (met bv. de herdimensionering van vergaderzalen).
Luc de Cremoux vermeldt ook comfort- en aanwezigheidsdiensten in real time en voor de bewoners: de medewerker krijgt een detectieconus van 5 m diameter en wordt onmiddellijk gesignaleerd bij zijn intrede en met zestig minuten vertraging bij het buitengaan. Vergaderzalen staan ter beschikking en er wordt aan comfortbeheer gedaan.
Visitekaartjes
“De operationele diensten beschikken over meer dan 4 miljoen m² uitgerust met comfortbeheer en meer dan 300.000 m² uitgerust met bezettingsbeheer. Enkele realisaties voor grote ondernemingen en in verschillende sectoren zijn het ministerie van Defensie (op de Balard-site in het 15de arrondissement; 100.000 m² kantoren), de Majungatoren in de Parijse wijk La Défense (61.000 m² kantoren), de zetel van Carrefour op de Massy Campus (80.000 m² kantoren), het nieuwe hoofdkantoor van telefonie-operator SFR in Saint-Denis (134.000 m² kantoren), de campus Val de Bièvre van het farmaceutische bedrijf Sanofi in Gentilly (50.000 m² kantoren) en Green Office 3, de maatschappelijke zetel van Schneider Electric in Stockholm en de maatschappelijke zetel van Merck in Lausanne. Tot de visitekaartjes inzake mobiele toepassingen behoren de Société Générale (project Les Dunes; 90.000 m²), Accor (30.000 m²), BETC (14.000 m²), Sanofi (3 x 30.000 m²), Schneider (2 x 30.000 m²), de Parijse vastgoedontwikkelaar Sogeprom (10.000 m²) en COP21 (de klimaatconferentie van Parijs in 2015; 200.000 m²). Schneider Electric deed ook alle technieken en richtte een datacenter in in het hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis op de Warandeberg in Brussel. Het bedrijf richt zich daarentegen weinig op winkelcentra.
Schneider Electric was ook betrokken bij het nieuwe NAVO-gebouw en deed de supervisie van het gebouw van de Europese Raad. Het plaatste er een middenspanningsnet in 240 en 400 V en gaat van daaruit de behoeften voeden. Schneider deed er het beheer van het gebouw op energievlak. Het beëindigde de eerste fase, doet er het onderhoud en zal interveniëren bij de upgrading van het platform.
VDS Food, dat onlangs een vestiging opende in Wavre-Nord, leverde Schneider Electric twee jaar werk op. Deze mooie bouwwerf op het niveau van de distributie werd door de installateurs uitgevoerd met materieel van en onder supervisie van twee medewerkers van Schneider Electric. Alle tellers leveren data op die moeten verwerkt worden in meet-, verbruiks- en automatiseringsrapporten van het gebouw, bv. m.b.t. de verlichting die aanspringt. Ten gevolge hiervan gaan de toegepaste maatregelen langer mee.
Schneider Electric, dat tal van onderhoudscontracten heeft, volgt ook sinds lang het ziekenhuis Saint-Luc op en wordt door het bedrijf regelmatig ingeschakeld. Vijftien jaren geleden werden hier nog geen maatregelen getroffen, maar daarna werden tellers geplaatst. Op een bepaald ogenblik kan dat gebeuren via internet. Alle gegevens worden geconcentreerd in de controlezaal van het gebouw.
In het ziekenhuis Saint-Luc, dat voordien dag en nacht verlicht was, plaatste Schneider Electric aanwezigheidssensoren in de gangen die na zes maanden winstgevend waren. De plaatselijke nieuwe spoedgevallendienst werd drie jaar geleden ingehuldigd met een Lux-applicatie (vorm van domotica), die wordt aangeraden omdat het een internationale standaard is, en kreeg vorig jaar een nieuwe parking.
“Een smart building op zich betekent niks. Belangrijk is dat je gebruik maakt van de zo verkregen gegevens. In de nabije toekomst voorzien we een lichtere infrastructuur en draadloze sensoren, een vereenvoudiging inzake werken en kosten, IoT en meer flexibiliteit met co-working spaces en open spaces. We moeten ook gegevens met elkaar kruisen om voorspellingen te doen. Als iemand bv. in de zomer zijn parkeerplaats niet nodig heeft, kan die aan iemand anders worden toegewezen. Een smart grid connecteert verschillende gebouwen met elkaar. We moeten energie van pv-panelen kunnen opslaan en herinjecteren in het netwerk. Op warmtenetten ziet men dat vaak, minder voor elektriciteit. Het gebouw van Sogeprom in partnership met Renault heeft fotovoltaïsche energie opgeslagen in batterijen”, luidt het.
Schneider Electric zag zijn personeelsbestand wel slinken van 160.000 naar 144.000 personen, terwijl in China een filiaal werd geschrapt. Zijn belangrijkste concurrenten zijn vooral conglomeraten met verschillende activiteiten: in eerste instantie Siemens, ABB (Asea Brown Boveri), GE (General Electric), Legrand, Rockwell Automation en The Emerson Electric Company. Schneider Electric ontvangt tussen 12.000 en 20.000 bezoekers per jaar. Vooral tijdens COP21, de klimaatconferentie van 2015 in Parijs, waren er veel bezoekers.
Zijn eerste doelgroep zijn elektriciens, installateurs en paneelbouwers; de tweede bestaat uit voorschrijvers (architecten, studiebureaus). Schneider Electric geeft ook les over het juiste gebruik van zijn producten en heeft akkoorden met technische scholen in België die zijn producten leren gebruiken. Zo heeft het in Zuid-België goede contacten met het derde en vierde jaar van de middelbare scholen.
Vorig jaar namen 26 technische scholen deel aan Electromecanix, een wedstrijd waarmee de multinational vijf jaar geleden is gestart op vraag van een school uit Namen. Hun opdracht bestond erin een machine te maken die in mei in een zaal werd tentoongesteld. Eind augustus vorig jaar nodigde de multinational alle technische scholen uit om twee dagen opleiding bij Schneider te volgen; sinds een tiental jaar schrijven zich telkens een veertigtal leraars uit het noorden en het zuiden in. Schneider Electric heeft ook kits met materiaal voor de scholen die hen toelaten om een plantest voor een labo te maken. Achteraf kunnen leerlingen een stage van drie maanden in de fabriek volgen.