Slechts één op twee bedrijven heeft een digitale beveiligingsstrategie
Voka-KvK Vlaams-Brabant voerde de voorbije twee jaar bij tweehonderd Vlaams-Brabantse ondernemingen een digitale doorlichting uit. Bedrijven boden een inkijk in hun digitale strategie. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen, zoals strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers en productie. Inzake cyberveiligheid heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dit is wel een lichte verbetering ten opzichte van 2020 toen slechts 40% van de bedrijven zo’n strategie had. Het is ook opvallend dat minder dan de helft van de ondernemingen nieuwe technologische evoluties zoals artificiële intelligentie actief opvolgt.
Op het vlak van digitale transformatie doen grote bedrijven het dubbel zo goed dan kleine. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons. Zo hebben kmo’s een grote achterstand voor wat betreft data-analyse. Ook ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.
“De conclusie is dat onze bedrijven vandaag onvoldoende mee zijn met de digitale omslag. Zowat de helft van onze ondernemingen scoren ondermaats, zowel inzake cyberveiligheid als artificiële intelligentie. Zonder een degelijke digitale beveiligingsstrategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving”, aldus Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant. De doorlichting gebeurde in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio).