Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Technologie

paywall VUB-onderzoek redt levens in het verkeer dankzij innovatieve dodehoeksensoren

Het aantal dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers in Vlaanderen is in 2023 met 10% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Met een totaal van 136 slachtoffers, is dit het hoogste cijfer ooit. Een belangrijke oorzaak is het stijgend aantal dodehoekongevallen met vrachtwagens. Verkeersveiligere voertuigen zijn cruciaal om deze alarmerende trend te keren. Daarom ontwikkelde eXia, spin-off van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en imec, de Active Sideguard dodehoeksensoren voor vrachtwagens. Het is wereldwijd het eerste waarschuwingssysteem dat gebruikmaakt van laagfrequente elektrische velden.

BKBC - 2024-10-04T181044.359
Thierry Geenen

De Active Sideguard dodehoeksensoren zijn het resultaat van meer dan 15 jaar onderzoek dat is uitgevoerd aan de VUB. “De baanbrekende technologie achter de sensoren zet uiterst zwakke laagfrequente elektrische velden in om kwetsbare weggebruikers – zoals fietsers, steppers en voetgangers – die zich in de dodehoek van de vrachtwagen bevinden, te detecteren”, verklaart Bart Truyen, VUB-onderzoeker en gedelegeerd bestuurder van eXia. “In tegenstelling tot bestaande radarsensoren, onderscheiden Active Sideguard sensoren zich door een geavanceerd ruimtelijk detectieproces, dat reikt tot op wegniveau voor een feilloze detectie van alle kwetsbare weggebruikers."

Externe factoren

“Bovendien stelden we tijdens ons onderzoek vast dat de prestaties van de meest gangbare dodehoeksensoren sterk onderhevig zijn aan externe factoren”, vervolgt Truyen. “In ongunstige weersomstandigheden, zoals bij regen of sneeuw, worden zwakke weggebruikers vaak minder betrouwbaar gedetecteerd, terwijl de vrachtwagenbestuurder extra belast wordt met valse alarmeringen. Deze sensoren zijn ook minder geschikt voor ruwere transporttoepassingen. Active Sideguard dodehoeksensoren daarentegen zijn zowel weersbestendig als robuust, waardoor ze in alle situaties en op alle vrachtvoertuigen betrouwbaar blijven functioneren, en zo de veiligheid van kwetsbare weggebruikers helpen garanderen. We redden met ons onderzoek dus letterlijk levens.” Dit onderzoek werd mede gefinancierd door de Vlaamse overheid en kon zo rekenen op een steun van 420.000 euro.

GSR-regelgeving

“Deze nieuwe generatie dodehoeksensoren sluiten nauw aan bij de geactualiseerde Europese GSR-regelgeving (General Safety Regulations) die het dodehoekprobleem erkent en aanpakt”, besluit Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Vracht- en ander professioneel vervoer blijft vaak betrokken bij fatale verkeersongevallen. Naast belangrijke inspanningen op het gebied van veilige weginfrastructuur en bewustwordingscampagnes, is er ook aandacht nodig voor verkeersveiligere voertuigen en permanente vorming om bestuurders bewust met deze voertuigen en hun nieuwe technologie te leren omgaan. Ik vind het belangrijk dat er geïnvesteerd wordt in onderzoek naar de bescherming van alle weggebruikers, ook de meest kwetsbare. Initiatieven zoals Active Sideguard zijn dan ook cruciaal en illustreren de kracht van samenwerking tussen de academische instellingen, industrie en overheid.”


Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten