Matexpo kende opnieuw een topeditie
Bezoekers en exposanten zijn het erover eens: dit jaar beleefde dematerieelvakbeurs Matexpo opnieuw een topeditie. Er werden in Kortrijk 39.335 bezoekers geteld, t.o.v. 36.231 in 2013, maar ook de 'kwaliteit' van de bezoekers lag hoog. Het op het eerste gezicht minder goede weer zorgde ervoor dat het publiek netjes verdeeld werd over de binnen- en buitenstands.
Met 389 exposanten, een beursterrein van 135.000 m², een demozone van bijna 30.000 m² en meer dan 1.400 merken blijft Matexpo de referentie in de Benelux. Het gevoel bij de meeste exposanten is positief: de vraag naar machines en voertuigen, zowel in verkoop als in verhuur, lijkt stilaan aan te trekken. En dat vertaalde zich in positieve contacten met bestaande klanten, terwijl er ook ruimte was voor nieuwe leads bij de meeste standhouders. Ook de vele innovaties konden op bijval rekenen bij de bezoekers.
Tijdens de uitreiking van de Awards kaapte Van der Spek met de Liebherr LiUp 200-lift de Innovation Award weg en Wacker Neuson de Green Award met de AS30- en AS50-trilstamper op batterij. De Marketing Awards gingen naar MAN Truck & Bus in de categorie stands boven de 200 m², en naar Delrue Metaalhandel in de categorie stands kleiner dan 200 m². Zij brachten via eigen acties de meeste bezoekers aan. Over het algemeen was het opvallend hoeveel inspanningen alle exposanten hebben geleverd om hun deelname bekend te maken en klanten uit te nodigen.
De inspanningen van de organisatie om de service aan bezoekers en exposanten tot een hoger niveau te tillen, hebben ook gewerkt: hoewel parking en mobiliteit een zeer complex gegeven blijven vormen, heeft de keuze voor minder maar ruimere uitwijkparkings goed gewerkt. De kinderopvang op zaterdag en zondag was een groot succes, alsook de 'skywatch' die een adembenemend beeld gaf over de beurs en de omgeving. Ook in de Kortrijkse binnenstad was Matexpo duidelijk aanwezig: kinderanimatie op de Grote Markt, een ladies-programma dat weliswaar nog moet groeien maar toch al positief onthaald werd, een meeting point in Kortrijk,'
Op inhoudelijk vlak was er ook een sterke invulling. Heel wat federaties en exposanten namen initiatieven om bezoekers op zoek naar content op hun wenken te bedienen. De Vlaamse ministers Ben Weyts en Hilde Crevits tekenden daarbij alvast present, alsook heel wat burgemeesters, schepenen en andere beleidsmakers. Een teken dat de bijkomende inspanningen om lokale besturen uit te nodigen naar Matexpo hebben gewerkt.
Charles Michel
Premier Charles Michel opende vorige week dinsdag Matexpo door met een kraan plechtig het lint 'door te knippen'. Matexpo-voorzitter Johan Verhelst rekende bij de opening al op een recordeditie. 'Nog groeien in oppervlakte wordt moeilijk, maar we willen wel nog de dienstverlening voor bezoekers en standhouders verbeteren. Het aanbod aan machines kan misschien nog diverser als we op volgende edities meer buitenlandse exposanten kunnen aantrekken', stelt Johan Verhelst. Tegelijk had hij nog een niet mis te verstane boodschap voor politici: 'De overheid weegt nog te zwaar op het ondernemen. Onder meer de lasten op arbeid moeten lager om de Belgische bouwbedrijven competitief te houden.'
Premier Michel pikte daar gretig op in. 'We hebben de tanker al een klein beetje van koers kunnen doen veranderen. De federale regering heeft al stappen gezet inzake administratieve vereenvoudiging en heeft de wetten inzake de betalingstermijnen en de faillissementen aangepast. Er is een inspanning van 7,2 miljard ' afgesproken om de loonkosten te temperen en ze op het peil van de buurlanden te brengen. Op federaal niveau namen we al een aantal maatregelen tegen sociale dumping in de bouw, maar daarvoor zijn we vooral afhankelijk van Europa. België vraagt aan Europa een beperking van de detachering van korte duur en dat de sociale bijdragen voortaan betaald zouden worden in het land waar de activiteit uitgevoerd wordt, zodat een efficiënte controle mogelijk is', besloot Charles Michel.
De volgende editie van Matexpo wordt georganiseerd van 6 tot en met 10 september 2017.