Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Vakbeurzen en evenementen

Nog tien kandidaten voor Innovation en Green Awards van Matexpo

Matexpo reikt dit jaar voor de zesde keer zijn Innovation Award en de Matexpo Green Award uit. Deze prijzen belonen de grootste technische innovatie en de meest milieuvriendelijke machine of innovatie die op de beurs worden tentoongesteld. De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens de openingsceremonie op dinsdag 5 september. Voor elk van de Awards zijn er nog vijf kandidaten.

matexpo hoofdfoto
Matexpo

Dit jaar werden liefst 20 dossiers ingediend voor de Innovation Award en 12 voor de Green Award. De dossiers waren bijzonder uiteenlopend: van een valbeveiliging voor groendaken tot een overslagmachine met een vermogen van 224 kW. Voor beide awards moet het uiteraard gaan over een echte nieuwigheid, geen variatie op een thema of een kopie van een reeds bestaande machine. Voor de Innovation Award mag de machine of het proces niet eerder dan vorig jaar zijn geïntroduceerd en moet het reeds in productie zijn.

Voor de Green Award moet de inzending een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leefmilieu; ofwel door het actief verbeteren van het leefmilieu ofwel door het minder vervuilend zijn van het product. Ze moet minstens bestaan als een werkend prototype en de voorstelling ervan op de Belgische markt moet hebben plaatsgevonden na Matexpo 2015.

Green Award

De eerste finalist voor de Green Award van Matexpo is de Fimap 4 Twin Action. Clevermac toont deze straatveegmachine als primeur op Matexpo. Straatveegmachines hebben in het algemeen veel water nodig om stofontwikkeling die door de zijborstels wordt veroorzaakt, tegen te gaan. Bij de nieuwe Street 4 wordt het gebruik van de zijborstels tot een minimum herleid, doordat de hoofdborstel, die veegt en gelijktijdig opzuigt, het grote werk doet. De zijborstels zijn dicht bij het centrale gedeelte gepositioneerd, zodat het opwaaiende stof wordt opgezogen. Zo kan ook waterverbruik sterk worden gereduceerd. Een stoffilter met grote oppervlakte (50 m²) heeft een minimaal saturatievermogen en is makkelijk te reinigen. Bovendien is hij onderhoudsvriendelijk. Het geluidsniveau wordt tot het minimum beperkt door een doorgedreven akoestische isolatie van de motor en de zuigturbine. Een bypass-systeem leidt de lucht af van de filter bij natte weersomstandigheden. Zo gaat de vochtige damp, die geen stof bevat, niet door de filter.

Kobelco

De SK210 HLC, een hybride graafmachine, Kobelco, werkt op lithium-ionbatterijen.

De SK210 HLC, een hybride graafmachine Kobelco, is inzake technologie van uniek op de markt. In tegenstelling tot bestaande systemen die een beroep doen op capacitoren werkt de Kobelco met grote capaciteit lithium-ionbatterijen. Die hebben een grote laadcapaciteit en een lange constante output. Dit resulteert in een extra hulpvermogen van 25 kW. De machine wordt aangedreven door dezelfde Hino J05-motor als het standaard 20 tons-model. De prestaties zijn dan ook minstens gelijk aan het standaardmodel, maar de hybride is wel de zuinigste op de markt en heeft daardoor ook de laagste CO2 uitstoot, aldus de constructeur. Energie wordt teruggewonnen via de draaiende motor en via het zwenksysteem. Het zwenken gebeurt trouwens volledig elektrisch, onafhankelijk van het hydraulische systeem.

SMT haalt de finale van de Green Award met de Sennebogen 850 M-E Green Hybrid, een overslagmachine met een vernieuwend energie recuperatiesysteem, dat een energiebesparing tot 30% mogelijk maakt.
 

SMT, het vroegere VCM, haalt de finale van de Green Award met de Sennebogen 850 M-E Green Hybrid, een overslagmachine met een vernieuwend energierecuperatiesysteem, dat volgens de constructeur een energiebesparing tot 30% mogelijk maakt. Het systeem bestaat uit een gasaccumulator op de achterzijde van de machine en een extra hydraulische cilinder op de giek. Het hydraulische gedeelte in de zuigeraccumulatoren is afgeschermd van het gedeelte met industrieel (stikstof)gas. In tegenstelling tot conventionele systemen, die het moeten stellen met een gasvolume van één cilinder, beschikt de hydropneumatische hybride accumulator van de 850 M-E over een veel groter volume. Een relatief zwakke compressie in de vier gasdruktanks is gegarandeerd, ongeacht de werkpositie. Hierdoor wordt een hoog en constant energieniveau opgeslagen. De energie teruggewonnen bij het neerlaten van de giek wordt opgeslagen in de gasdruktanks. Doordat bij de 850 M-E het gasvolume groot is, liggen de temperatuurschommelingen veel lager dan bij conventionele systemen. Hier moet het gas immers worden samengeperst in één cilinder i.p.v. vier. Het Sennebogen-systeem met lage temperatuur- en drukschommelingen heeft een hoger rendement en is minder slijtagegevoelig. Het haalt hetzelfde werkrendement als een conventionele machine, maar dan met een kleinere motor.

Recogno

De firma Verhelst maakt kans op de Green Award van Matexpo met de Recogeno-water/luchtwarmtewisselaar ‘op afstand’ voor vloeistofgekoelde generatoren.

De firma Verhelst maakt kans op de Green Award van Matexpo met de Recogeno-water/luchtwarmtewisselaar ‘op afstand’, voor toepassing op vloeistofgekoelde generatoren. Die warmtewisselaar is gemonteerd voor de koelingsradiator van de generator. Hij kan nog worden uitgebreid met een warmtewisselaar die rond de uitlaat wordt gemonteerd. Dit systeem recupereert op een eenvoudige manier de stralingswarmte die anders verloren gaat. De gerecupereerde warmte-energie kan worden gebruikt voor de productie van warm water of lucht voor de verwarming van werfketen enz., zonder de werking van de generator in gevaar te brengen. Conventionele warmtewisselaars zijn duur en oneconomisch bij generatoren die niet constant in gebruik zijn. Recogeno rekent af met die nadelen door de eenvoud van zijn systeem. De Recogeno is reeds rendabel op een generator met een vermogen van 12 kW, maar uiteraard ook op grotere modellen. De geproduceerde warmte kan water opwarmen tot 80° C.

Topcon Smooth Ride is een methode waarmee een wegdek rijdend kan worden ingemeten met een snelheid van 60 tot 80 km/u. Dit zorgt voor een enorme besparing in signalisatie, enz. Aan de hand van de meetgegevens en data kan de wegenbouwer heel eenvoudig en precies een nieuw wegdek modelleren. Hierdoor wordt enkel het asfalt weggehaald dat moet worden verwijderd. Machines kunnen hierdoor heel efficiënt worden ingezet en er moet enkel materiaal worden gespreid. Milieuvriendelijk en een flinke bezuiniging, want er zijn geen extra millimeters ‘veiligheidsmarge’ nodig. Het systeem biedt de tools om alle ontwerpen te maken, van eenvoudig tot heel ingewikkeld. De software voor wegdekvernieuwing is een krachtig en gebruiksvriendelijk gereedschap voor frees- of asfalteerprojecten. Het is heel eenvoudig om grote hoeveelheden metingen te genereren en te beheren. Zo heeft de gebruiker in iedere fase een goed beeld van het wegdek en de locatie. Daarnaast kunnen snel berekeningen worden uitgevoerd, evenals dwarshellingen, overgangen, egalisering, ophoging/verlaging enz. Als het ontwerp is afgerond, kan het plan met één muisklik worden geëxporteerd. Via de wereldwijd bereikbare webservices van Topcon kunnen de bestanden meteen naar de frees- en asfaltspreidmachines op de projectlocatie worden gezonden.

Innovation Award

De Crosby SL-150 Slide-Loc heeft een vergrendelingsmechanisme waarmee de bout via een schuifsysteem snel kan worden vergrendeld.

Ook voor de Innovation Award zijn er vijf finalisten. De nieuwe Crosby SL-150 Slide-Loc bevat functies die standaard oogbouten niet hebben. Het nieuwe ontwerp heeft een vergrendelingsmechanisme waarmee de bout via een schuifsysteem snel kan worden vergrendeld. Ook het weer terugschuiven voor het hijsen kan zo snel en zonder het gebruik van gereedschap gebeuren. Vergeleken met oogbouten van gelijkaardig formaat biedt de Crosby SL-150 Slide-Loc volgende voordelen: een grotere oogopening, voor eenvoudigere toegang; gebruik van een oog dat 360˚ draait om de last met de leng uitgelijnd te houden; het vergrendelingsmechanisme waarop een patent is aangevraagd, biedt een snellere installatie zonder het gebruik van gereedschap; de Quick-Check-markering geeft aan of de Crosby SL-150 Slide-Loc klaar is voor hijsen; hi heeft gesmeed gelegeerd staal en een gehard oog voor extra stevigheid; hij voldoet aan de voorwaarden van de machinerichtlijn (2006/42/EG); en hij is CE-gemarkeerd.

In2Concrete stelt Fast-Grind voor als een revolutionaire oplossing voor het polijsten van betonvloeren met een vlindermachine (‘helikopter’). Het Fast-Grind-koppelsysteem maakt het mogelijk om elke vlindermachine uit te rusten met vrij draaiende diamantschijven voor het polijsten van betonvloeren. De connector kan eenvoudig onder de machine worden bevestigd. Het kader kan ook eenvoudig van onder de machine gehaald worden om snel diamantschijven te wisselen. De duurzame diamantschijven staan garant voor de beste polijstresultaten voor de laagste kost per m² op de markt. Met dit systeem kunnen verschillende niveaus van afwerking verkregen worden, van een basisafwerking tot een afwerking met hoge glans. Dankzij de flexibele ophanging is er 100% vloercontact. Tot meer dan 1.000 m² per dag polijsten en afwerken is mogelijk.

De mobiele graafmachine Hydradig van JCB stelt nieuwe normen inzake zichtbaarheid, stabiliteit, mobiliteit, behendigheid en onderhoudsvriendelijkheid. Geen van de oplossingen waarmee JCB komt aandragen zijn echt nieuw, maar ze werden nog nooit verenigd in één machine. De onderwagen is niet enkel compact (wielbasis 2,65 m) ,maar verenigt in zich behalve de motor alle belangrijke onderdelen, op de cabine en graafuitrusting na.

De Hydradig van JCB stelt nieuwe normen inzake zichtbaarheid, stabiliteit, mobiliteit en behendigheid.

Het feit dat JCB met al zijn motoren zonder partikelfilter voldoet aan de uitlaatgasnorm Tier IV Final helpt bij de compacte bouwwijze van de machine. Doordat alle componenten in de onderwagen zitten, ligt het zwaartepunt zo’n 75 cm lager dan bij een conventionele mobiele graafmachine. Dankzij de vierwielsturing heeft de Hydradig een draaicirkel van slechts 3,9 m. De cabine is ruim en goed uitgerust en biedt een uitstekend zicht rondom. De bovenbouw is heel compact, maar er zit toch een tegengewicht van 2 ton in verwerkt. De machine kan op volle vlucht 1 ton hijsen over 360° zonder stabilisatoren. De Hydradig haalt vlot de maximale toegelaten snelheid van 40 km/u. De traploze hydrostatische transmissie zorgt er ook voor dat hellingen van weinig invloed zijn op de rijsnelheid. Bovendien heeft de machine een sleepvermogen van 3,5 ton, genoeg om alle extra uitrustingen mee te voeren in een aanhangwagen, die door JCB kan worden meegeleverd.

Lenaerts-Blommaert haalt de finale van de Innovation Award van Matexpo met een luchtgeveerde aanhangwagen van Tohaco. Het luchtveersysteem in combinatie met het lage zwaartepunt en de aangepaste schokdempers zorgt voor een betere wegligging en maakt dat de aanhanger koersvaster is, eigenschappen die de bandenslijtage verminderen. Het ‘springen’ op een slecht wegdek, zoals bij een niet-geladen conventioneel-geveerde aanhanger, behoort tot het verleden. Met één druk op de knop is de laadvloer afzinkbaar.

Lenaerts-Blommaert haalt de finale van de Innovation Award van Matexpo met een luchtgeveerde aanhangwagen van Tohaco.

De oprijhoek is aldus minimaal (zowat 4 tot 5º), zodat laden van werkmaterieel en machines met een geringe bodemvrijheid geen enkel probleem opleveren. Een palletwagen of rolcontainer kan moeiteloos worden geladen of gelost, en er gaat geen ruimte verloren door oprijplaten. Met één druk op de knop wordt de laadvloer weer op de vaste rijhoogte gezet. Alle Tohaco-aanhangwagens beschikken over niveauregeling, van handbediend tot een geavanceerd systeem dat zich automatisch aanpast aan het gewicht van de lading. Deze regeling zorgt er ook voor dat, onafhankelijk van het gewicht van de vracht, de aanhangwagen altijd de voorgeprogrammeerde rijhoogte heeft. Tevens corrigeert het een gewichtsverschil in belading tussen links en rechts. Het systeem heeft een 12V-tractiebatterij en eigen compressor.

Voor bepaalde bekistingsklussen biedt Peri een bekistingssysteem volledig in kunststof aan.

Voor bepaalde bekistingsklussen biedt Peri een bekistingssysteem volledig in kunststof aan. Niet enkel de beplating, maar ook de verstevigingsframes zijn in kunststof. Het systeem is daardoor licht en kan gemakkelijk met de hand worden opgebouwd, vermits het zwaarste element slechts 25 kg weegt. De bekisting kan worden gebruikt voor wanden, funderingen, kolommen, vloerplaten en balken. Het laat zich eenvoudig monteren zonder gereedschap. Zelfs minder ervaren gebruikers kunnen er efficiënt mee werken. Zowel de panelen als de accessoires zijn gemaakt van polytech, een op polymeren gebaseerd composietmateriaal, verstevigd met glasvezel. De kunststofplaat laat zich gemakkelijk herstellen.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten