Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Vakbeurzen en evenementen

Staalbeton kiest voor duurzaam transport

Antwerpen is een draaischijf van (inter)nationaal transport, maar kent helaas ook regelmatig fileproblemen. Daarom transporteert Staalbeton zijn afgewerkte elementen voortaan indien mogelijk en mits akkoord van de klant via de waterweg. De ligging van het bedrijf, vlak naast het kanaal Schoten-Turnhout, leent zich hier uitstekend toe.

staalbeton hoofdfoto

Omdat dit type transport de nodige infrastructuur vereist, wordt gebruik gemaakt van de kaai van Ebema, aan de overkant van de brug. Dankzij deze samenwerking kunnen de bestelde prefabelementen zonder vertraging worden afgeleverd aan kaai 901, net voorbij de Zandvlietsluis.

De prefabelementen, besteld door de firma Hye uit Kruibeke, zullen worden gebruikt om een stuk kaaimuur dicht te maken dat vroeger gebruikt werd voor het laden en lossen van roll-on-roll-offschepen. De prefabelementen van Staalbeton zullen dienen als bekisting waarop men later een vloerplaat van 1 m dik zal storten. Tevens worden palen in het water gemonteerd die als steunpunten zullen dienen voor de betonplaten en de volledige vloer.

Er worden zeven schepen ingezet om de huidige totale levering te verzekeren. Elke twee weken vertrekt telkens één schip met een veertigtal elementen aan boord. In totaal moeten immers 255 prefabelementen vervoerd worden met een totaalgewicht van liefst 3.000 ton.

“De laadcapaciteit van één schip is even groot als die van veertien vrachtwagens. Dankzij dit duurzame transport houden we liefst 98 vrachtwagens van de baan, een enorme besparing dus op het vlak van duurzaamheid en mobiliteit”, luidt het. Staalbeton zal na dit proefproject ook aan andere klanten deze manier van leveren voorstellen.

“Bij Staalbeton vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen voor wat mobiliteit en duurzaamheid betreft. Voortdurend bekijken we in ons bedrijf hoe we onze werking kunnen optimaliseren. Meedenken met de klant is onze sterkte. Hye was als klant meteen akkoord met ons voorstel om het transport over water te organiseren. Dit is een mooie illustratie van een eerste geslaagde samenwerking”, zeggen algemeen directeur Marc De Beuckeleer en Fons Van der Keelen, verantwoordelijke prefabbeton.

 

Drie afdelingen

Staalbeton bestaat uit drie afdelingen: de ijzercentrale, de metaalschrijnwerkerij en de prefabafdeling. Hierdoor is het bedrijf een sterke toeleverancier in de bouw. Elk jaar wordt 50.000 ton staal en 7.000 m³ prefabbeton verwerkt. Staalbeton heeft in de prefabafdeling een expertise uitgebouwd in maatwerk van industrieel glad grijs beton. Een team bekisters, schrijnwerkers en vlechters werkt dagelijks aan balken, kolommen, volle wanden en trappen met gladde onderzijde. Alle mogelijke betonnen vormen tot 40 ton zijn leverbaar.

Onbeperkt in lengte

Het bedrijf heeft bovendien alles in huis om gecombineerde aanleveringen te doen zoals ingestorte profielen in de betonbalk. Ook minder klassieke bouw-elementen zijn mogelijk zoals balken voor tribunes, spiltrappen, wanden, enz. Moderne bouwconstructies maken steeds vaker gebruik van geprefabriceerde structuurelementen. Een onderdeel hiervan zijn de al dan niet dragende wanden, binnenwanden en kernwanden. De balken en kolommen die Staalbeton produceert, zijn quasi onbeperkt in lengte. Ze kunnen eventueel van consoles, uitstekende wapening en diverse ingestorte hulpstukken voorzien worden. Die worden gestort in stalen bekistingen met een hoge flexibiliteit.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten