Afscheid gasontladingslampen: energiebesparing gelijk aan jaarverbruik van 1.150 gezinnen
Met de werken aan 24 lichtmasten op de ring rond Brussel bij Wezenbeek-Oppem, gaat de verledding van de snelwegverlichting verder. Tegen 2027 wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) daarmee klaar zijn.
De ombouw zorgt voor een slimmere en zuinigere manier van verlichten. “Enkel waar het kan voor de verkeersveiligheid, doven we onze lichten”, verduidelijkt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Zo beperken we lichthinder en energieverbruik.”
Met de ombouw van gasontladingsladingslampen naar led mikt het Agentschap op een energiebesparing van minstens 35% op ons totale verbruik. Op autosnelwegen is dat goed voor een besparing van ongeveer 4 GWh op jaarbasis, vergelijkbaar met het jaarlijks energieverbruik van 1.150 gezinnen.
Bij de vervanging krijgen alle nieuwe verlichtingstoestellen ook een afstandsbewakings- en sturingsmodule. Bij wegenwerken, incidenten, spitsstroken of slecht weer kan de wegbeheerder de lichten op afstand (de)activeren. Ook dimmen wordt mogelijk.
Eind 2023 was zo goed als het volledige patrimonium van de circa 18.000 verlichtings- toestellen met natriumlagedruk (NaLP) op de autosnelwegen omgebouwd naar led. We startten ook met de ombouw van de nog circa 22.000 verlichtingstoestellen met natriumhogedruk (NaHP). Tegen 2027 zijn alle lampen langs de snelwegen led, drie jaar eerder dan voorzien.