Bill Olivier Voorzitter BERA (Belgian Equipment Rental Association)
Verhuursector wacht op duidelijk signaal van overheid en klanten om vol in te zetten op emissieverlaging en vergroening van het machinepark

De bouwsector staat voor een enorme uitdaging: de verduurzaming van onze werven. Tijdens Matexpo, waar Embuild en BERA samen het seminarie “Een werf zonder diesel” organiseerden, werd duidelijk hoeveel dit thema leeft. Met 150 aanwezigen konden we spreken van een breed gedragen interesse.
Stand van zaken: veel wil, nog weinig middelen
Uit onze enquête blijkt dat er duidelijke stappen worden gezet richting elektrificatie. Hoogwerkers en stroomgroepen zijn de pioniers. Voor een groot deel van de verhuurders is de autonomie van elektrische machines – vaak een gebruiksduur van 8 uur – geen onoverkomelijk bezwaar meer. Dat toont dat de praktische obstakels steeds minder zwaar doorwegen.
Waterstof is voorlopig nog te duur en te niche. Wel ziet 45% van de leden potentieel in de eerste experimenten met waterstofgroepen. Voor HVO, misschien de snelste weg naar lagere uitstoot, ontbreekt vaak kennis, en waar die er wél is, weegt het prijsverschil met rode diesel te zwaar door. Noch verhuurders, noch klanten willen of kunnen die meerkost dragen. Hier ligt duidelijk een onderbenut potentieel.
De paradox van vernieuwing
Onze leden zien de vernieuwing van het machinepark als grootste hefboom om emissies te reduceren. Opmerkelijk: zelfs vervanging door fossiele toestellen levert winst op, omdat nieuwe motoren zuiniger en efficiënter zijn. Dat pad mag niet onderschat worden, ook al klinkt “volledig elektrisch” mooier in beleidsnota’s.
Vooruitkijken naar 2030
Onze sector wil vooruit. Tegen 2030 verwachten we dat bijna 60% van de hoogwerkers elektrisch zal zijn. Voor stroomgroepen mikken we op 20%, en voor grondverzetmachines op een vervijfvoudiging tot 15%. Het zijn ambitieuze, maar realistische cijfers.
Nederland toont dat het kan: daar werken sommige verhuurders al volledig elektrisch. Dat inspireert, maar het bewijst vooral dat een ondersteunend beleidskader en fiscale stimuli cruciaal zijn. Zonder die steun hinkt België achterop.
Ambitie én realisme
Een werf zonder diesel is een nobel doel. Maar de weg ernaartoe vraagt meer dan goede wil. Hij vraagt investeringen, kennisdeling, én een overheid die de pioniers ondersteunt. Onze leden zijn bereid de stap te zetten. Nu is het tijd om ambitie en realiteit te laten samenvallen, zodat we samen bouwen aan een duurzame toekomst.