Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Visie

paywall De zes grootste uitdagingen van de logistieke sector voor de komende vijf jaar

De logistiek wordt al enkele jaren geconfronteerd met ongeziene uitdagingen. De nasleep van de coronacrisis, verstoorde supply chains, geopolitieke instabiliteit, schommelende energieprijzen, personeelstekorten, de roep om verduurzaming, … Wie deze omstandigheden aangrijpt als kans, kan een voorsprong nemen. Zes kernuitdagingen voor de logistiek in de komende jaren op een rijtje.

BKBC - 2024-04-30T162818.782
B-Close

1 Onzekere levertermijnen? Steeds verder vooruitplannen!

De levertermijnen, zoals voor heftrucks, zijn door de coronacrisis opgelopen. Hoewel deze termijnen iets zijn ingekort, zijn ze nog steeds langer dan voorheen. Voor logistieke bedrijven is het cruciaal ver genoeg vooruit te plannen, zowel voor het vernieuwen van hun vloot als voor het preventief onderhoud van de huidige machines.

2 Samen tegen ongevallen in magazijnen

Elk arbeidsongeval is er één te veel.  Sensibilisering over de risico’s die bij heftrucks komen kijken is  essentieel. Het zijn vaak de mensen rondom de machine die het meeste gevaar lopen. Zowel voetgangers en voor bestuurders moeten hun omgeving goed in de gaten houden. Het belang van veiligheids- en detectiesystemen neemt toe, maar er moet gewaakt worden dat deze systemen niet tot een overload aan signalen leiden die genegeerd worden. Kortom: sensibilisering blijft het codewoord.

3 Elektrificatie en verduurzaming in de logistiek

De logistieke sector zal zich meer moeten conformeren aan Europese ESG-richtlijnen, met een focus op de elektrificatie van het machinepark. Het aandeel van thermische heftrucks neemt af (minder dan 10% tegenover 15% in 2019), terwijl elektrische modellen met lithium-ionbatterijen, zelfs van hogere tonnages, steeds gebruikelijker worden. Deze trend wordt verder aangedreven door de uitbreiding van het aanbod en toenemende vraag. De volgende stap zullen elektrische containerhandlers en machines op kaaien zijn.

4 De ‘S’ in ESG

De sociale aspecten van ESG, zoals de uitdagingen rondom personeelswerving en het bieden van opleidingen, worden steeds belangrijker. De trend naar elektrificatie vraagt bijvoorbeeld om een verschuiving in benodigde vaardigheden van personeel. Tegelijkertijd streven werknemers naar een betere balans tussen werk en privé, wat kan leiden tot de behoefte aan meer personeel of geautomatiseerde oplossingen.

5 De automatisatie van magazijnen

Daarmee raak ik de volgende belangrijke evolutie aan. Automatisering wordt steeds relevanter. Digitale systemen nemen administratieve taken over, waardoor handmatige data-invoer overbodig wordt. Verder zullen fysieke handelingen in magazijnen toenemend geautomatiseerd worden. Denk aan robots en conveyor belts die goederen verplaatsen. Dit alles leidt tot efficiëntere processen, al blijft in sommige gevallen handmatig werk noodzakelijk.

6 Artificiële intelligentie in de logistiek

AI is tegenwoordig overal. Systemen die telemetriegegevens van heftrucks verzamelen, kunnen door AI worden geanalyseerd om onderhoud beter te plannen. AI kan ook helpen om logistieke stromen in kaart te brengen en te optimaliseren, wat leidt tot significante efficiëntiewinsten.

Boeiende tijden dus! Zien jullie dezelfde trends? Of andere? Benieuwd om te horen welke uitdagingen – én oplossingen - jullie zien voor de logistieke sector in de komende jaren.

Eric Maertens, CEO van B-CLOSE

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten