Duurzaam glas voor Belgisch en Japans paviljoen op Expo Milaan
In het Belgische en Japanse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Milaan wordt gebruik gemaakt van duurzaam glas van AGC Europe Glass. Voor beide gebouwen werd in totaal 3.300 m² hoogisolerende beglazing gebruikt. Dit glas biedt bescherming tegen de zon, produceert energie, is zowel decoratief als veilig en hygiënisch en kan zelfs als dynamisch medium dienen om informatie te verstrekken. Expo 2015 in Milaan is nog te bezoeken tot 31 oktober.
De paviljoenen van België en Japan zijn uitgerust met twee Building Integrated Photovoltaics (BIPV), fotovoltaïsche systemen die zorgen voor energieproductie maar tevens integraal deel uitmaken van het gebouw zelf. De beglazing met fotovoltaïsche cellen (SunEwat XL) of een organische film bedekt de zuidzijde van de geodetische koepel en het dak van het Belgische paviljoen. Dit laatste product, dat nog in ontwikkeling is, is een gezamenlijk ontwerp van AGC Glass Europe en Heliatek. Beide producten symboliseren respectievelijk het ideale stedenbouwkundige model van de toekomst, met een centrale ruimte en omliggende districten, en de traditionele Belgische hoeve. Over een totale oppervlakte van 315 m² leveren de fotovoltaïsche cellen bovendien elektriciteit aan het paviljoen dankzij de dagelijkse productie van naar schatting 130 kWh energie.
De Stopraybeglazingen, een onderdeel van AGC Glass Europe's assortiment hoogrendementsproducten met magnetroncoating, houden een aangename temperatuur in de paviljoenen dankzij hun zonregulerende functies. Om die reden werd op het dak en in de gevel van het Belgische paviljoen 560 m² Stopray Smart 51/33 geplaatst, terwijl de keuze voor de hele gevel van het Japanse paviljoen, goed voor zowat 1.100 m², op Stopray LamiSmart 24 viel.
Met een lichttransmissiefactor van 51% en een zontoetredingsfactor van 33% biedt Stopray Smart 51/33 een hoge selectiviteit, gecombineerd met een thermische isolatiecoëfficiënt van 1.1 W/(m²K). LamiSmart 24 is een glas met magnetroncoating dat speciaal ontwikkeld is om te worden gebruikt in gelaagde beglazingen die geen dubbele beglazing vereisen.
Het decoratieve glas bleek een populaire keuze voor de scheidingswanden in de paviljoenen. In het Belgische paviljoen kan de bezoeker in een ruimte met verscheidene Belgische specialiteiten culinaire demonstraties van bekroonde Belgische chefs en chocolademakers bijwonen. De hightech keuken bevat ruim 100 m² scheidingswanden van blank AntiBacterialTM (Planibel AB) glas of wit lakglas (Lacobel AB). Deze gepatenteerde technologie, waarbij zilverionen verspreid zijn in de bovenste lagen van het glas, elimineert 99,9% van de bacteriën op het oppervlak, een cruciale eigenschap in ruimtes waar dagelijks vers voedsel wordt bereid. In het Japanse paviljoen is wit hardbaar lakglas (Lacobel T Crisp White) gebruikt voor 150 m² scheidingswanden.
Planibel Clearvision met zijn lage ijzergehalte verleent een zuivere, extra-blanke aanblik aan de majestueuze trap langswaar de bezoekers toegang krijgen tot het centrale gedeelte van het Belgische paviljoen, onder de in licht badende geodetische koepel. De balustrade van gebogen glas is volledig doorzichtig en biedt een uitstekende lichttransmissie en kleurenweergave. Hetzelfde extra dun gelaagd glas, ditmaal met een witte ondoorzichtige pvb-film, werd voor de treden gebruikt. Polyvinylbutyral of pvb wordt vooral verwerkt tot transparante, klevende folies die tussen de lagen worden geplaatst van gelaagd glas of veiligheidsglas, o.m. ook in ramen van auto's.
Voor de 850 m² aan muren en balustrades in beide paviljoenen (keuken, VIP-lounges, ') gebruikte AGC Glass drie decoratieve beglazingen: Artlite Digital (een geëmailleerd, digitaal bedrukt glas), Planibel Clearvision (blank glas) en Planibel Linea Azzurra (glas met een licht blauwachtige tint).
In het Japanse paviljoen, dat in het teken staat van 'Harmonie in diversiteit', worden bezoekers uitgenodigd om hun vijf zintuigen te testen in een tentoonstelling van de Japanse voedselcultuur, verdeeld over vijf ruimtes. In dit paviljoen zijn twee producten gebruikt die ontworpen en gefabriceerd werden door de Asahi Glass Company, het moederbedrijf van de AGC Group: infoverre en Sunlux.
Met behulp van infoverre, een nieuw product bestaande uit een lcd-scherm op glas, werden mediatabellen gecreëerd. Dit glas dient als informatiepunt en wordt gebruikt om tekst en beelden op te projecteren, geheel in de avant-gardestijl van het paviljoen. Sunlux, een glas dat de reflecterende eigenschappen van een spiegel combineert met de techniek van beeldprojectie door glas, wordt gebruikt om beelden van het Japanse platteland te tonen.
AGC Glass Europe, dat gevestigd is in het Waals-Brabantse Louvain-la-Neuve, produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de autosector en de solarindustrie. Het is de Europese tak van AGC Glass, de grootste vlakglasproducent ter wereld met meer dan honderd locaties in heel Europa, van Spanje tot Rusland, en ongeveer 14.500 werknemers.
De AGC Groep, met moederbedrijf Asahi Glass Co. Ltd. in Tokio, staat wereldwijd aan de top in de levering van vlakglas, autoglas en displayglas, chemicaliën en andere hoogtechnologische materialen en componenten. De AGC Groep steunt op meer dan een eeuw technische innovatie en bouwde deskundigheid van wereldklasse op in glas, fluorchemie en keramiektechnologieën. De groep stelt wereldwijd ongeveer 50.000 mensen tewerk en boekt een jaarlijkse omzet van ongeveer 13 miljard dollar met bedrijfsactiviteiten in een dertigtal landen.