Brussels Airport installeert privaat 5G-netwerk
Brussels Airport Company bouwt met het Finse Nokia en de Belgische operator Citymesh een 5G-netwerk uit op de luchthaven. Met de 5G-technologie zal de luchthavenuitbater in staat zijn om operationele efficiëntie te versnellen en verdere technologische innovatie te ondersteunen. Het nieuwe netwerk wordt eind maart in gebruik genomen.
Steeds meer grote bedrijven wachten niet langer op de Belgische overheid die talmt om de 5G-frequenties te veilen. Providers voeren wel testen uit met de nieuwe technologie maar daar blijft het bij. Het Brugse telecombedrijf Citymesh had echter in 2015 eerder toevallig al toegang verworven voor het gebruik van 5G aan de kust, in Brugge, Gent en Antwerpen en hun randgemeenten en Brussel.
Citymesh kocht toen nietsvermoedend een vergunning voor een stukje van het radiospectrum (een deeltje van de 3,5 Ghz-frequentieband) om zijn dienstverlening te verbeteren. De grote telecomspelers Proximus, Telenet en Orange waren daarin niet geïnteresseerd. Maar twee jaar later besliste de EU om net die frequentie te kiezen als voorkeursband voor 5G.
Sinds enige tijd is Citymesh bezig met het ontplooien van 5G-infrastructuur voor grote private sites of bedrijven. Zo investeerde de haven van Zeebrugge recent in het supersnelle communicatienetwerk. Het hypersnelle 5G-netwerk moet de concurrentiele positie van de haven versterken, maar ook die van de privébedrijven, de overheden, de belangenverenigingen en de instanties die bij Port of Zeebrugge betrokken zijn. De haven van Antwerpen voert dan weer een testproject uit in samenwerking met Orange. Ook de Belgische windturbineparken maken gebruik van de 5G-technologie van Citymesh.
“Brussels Airport is niet alleen één van de eerste sites in België maar ook één van de eerste Europese luchthavens die investeert in 5G-technologie. Behalve een verdere optimalisering van de operaties op de luchthaven, zal 5G ons ook in staat stellen om digitale innovaties te versnellen en toekomstige technologieën eenvoudig te integreren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Het toekomstige private 5G-netwerk zal op het hele luchthaventerrein een efficiëntere, meer betrouwbare en snellere connectiviteit bieden dan WiFi of publieke 4G. Dankzij de hogere capaciteit van 5G kan de luchthaven nog meer technologieën inzetten, zoals IoT (Internet of Things), geautomatiseerde voertuigen, mobiele veiligheidssystemen of track & trace-technologie.
In een eerste fase zal 5G gebruikt worden om connectiviteit te voorzien op het buitenterrein, later zal ook in de gebouwen 5G geïnstalleerd worden. Zowel binnen als buiten zullen verschillende technologieën en toepassingen getest worden om na te gaan of ze bruikbaar en zinvol zijn op de luchthaven.
“De keuze van Brussels Airport om een industrieel privaat netwerk te installeren met het Nokia Digital Automation Cloud platform, stelt de luchthaven in staat om zijn digitale innovatieambitie waar te maken dankzij 5G-technologie. De automatisering op luchthavens is essentieel om de efficiëntie en betrouwbaarheid te verhogen, en meer inzichten in de operationele werking te creëren”, zegt Stephan Litjens, general manager van Nokia Digital Automation.
"Het private 5G-netwerk voor Brussels Airport opent een hele waaier aan toepassingen die onmogelijk zouden zijn met WiFi of met publieke netwerken. Citymesh en Brussels Airport verleggen met hun samenwerking grenzen als voorlopers voor andere sectoren in België om een competitief voordeel te creëren met private mobiele connectiviteit”, aldus Mitch De Geest, CEO van Citymesh.
In België was de spectrumveiling voor 5G die in handen is van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) aanvankelijk gepland in het voorjaar van 2019. Het gaat om de frequentiebanden van 700, 1.400 en 3.600 megahertz, voornamelijk voor het gebruik van 5G, alsook de frequentiebanden voor het 4G-netwerk waarvan de huidige licenties in maart 2021 verlopen, te weten de 900, 1.800 en 2.600 megaherz-frequentiebanden. Bij de veiling van de 5G-frequentie die vermoedelijk pas ten vroegste eind 2020 zal plaatsvinden, is bovendien ruimte voor een eventuele vierde telecomaanbieder.
Met de veiling is veel geld gemoeid. De inkomsten in België worden geschat op 680 tot 700 miljoen € waarbij het grootste deel van de opbrengsten komt uit de verlenging van de bandbreedtes voor de bestaande 3G- en 4G-netwerken. Bij eerdere veilingen was de inkomstenverdeling 80% voor de federale overheid en 20% voor de deelstaten. De veiling voor 5G heeft vertraging opgelopen doordat er geen overeenstemming is over een nieuwe verdeelsleutel tussen het federale en het regionale niveau. Daardoor kunnen de grote telecomoperatoren voorlopig geen 5G aanbieden aan de consumenten of kleinere bedrijven. Het uitstel van de lancering van 5G wordt gezien als een groot competitief nadeel voor België.