"De juiste weg is altijd vooruit"
Bouwkroniek laat elke week een CEO uit de Belgische bouwsector aan het woord aan de hand van telkens dezelfde vragen. Deze week mag Mieke Frijters van wegenbouwer ATF het hebben over BIM in de wegenbouw, investeringen van de overheden en duurzaamheid.
De wegenbouw natuurlijk! Een knelpuntberoep op alle niveaus. En aan ons wegennet moet nog genoeg gebeuren, jouw toekomst is dus verzekerd! Ik maak een grapje, maar het is wel waar. Persoonlijk vind ik het allerbelangrijkste dat je een job zoekt in een fijne werkomgeving, die je graag doet. De bouw beweegt volop. Er is werk genoeg, maar mankracht is een probleem. Dus een goede vakman op welk vlak dan ook in de bouw, heeft altijd werk. Technologische ontwikkelingen gaan de jongste jaren razendsnel en de bedrijven die ICT-oplossingen omarmen zijn nog altijd groeiend en de bedrijven met een toekomst. Wil je jezelf dus blijven ontwikkelen, ga op zoek naar een modern innovatief (wegen)bouwbedrijf. En dit is per definitie niet altijd het ‘grootste’ bouwbedrijf.
Ik ben zeer blij dat ons bedrijf genoeg reserve heeft en dus tegen een stootje kan. Maar ik ben bij de gelukkigen en wij hebben onze deuren maar zes weken moeten sluiten. Ik was blij verrast om te zien hoe iedereen in onze organisatie zich flexibel opstelde, zodat we snel konden schakelen. Ik ben me er nog meer van bewust geworden hoe belangrijk het is om fantastische mensen om je heen te hebben, die samen aan de kar trekken om door een vervelende periode te geraken. De juiste weg is altijd vooruit. Denk in oplossingen en niet in problemen.
De traagheid van de overheid. Ondanks dat er budgetten voor mobiliteit en openbare werken klaarliggen, komen de aanbestedingen maar moeilijk los. Daardoor zijn de orderboeken bij de aannemers in de wegenbouw onvoldoende gevuld, waardoor de prijzen onder druk staan.
Wat vast staat is dat we voor duurzaamheid gaan. Gaan we voor nieuwe (gerecycleerde) producten die langer meegaan? Onder verduurzaming van bv. asfalt wordt vooral verstaan dat asfalt langer meegaat en er op die manier minder CO2-uitstoot zal zijn. Maar om deze ‘groene asfalt’ te kunnen produceren gaan we dan meer CO2 uitstoten? Of de noodzakelijke kwaliteit én ecologische meerwaarde kan worden gehaald? Hiervoor zullen nog vele onderzoeken, testen, proefvakken, kostenplaatjes en discussies volgen.