Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

"De juiste weg is altijd vooruit"

Bouwkroniek laat elke week een CEO uit de Belgische bouwsector aan het woord aan de hand van telkens dezelfde vragen. Deze week mag Mieke Frijters van wegenbouwer ATF het hebben over BIM in de wegenbouw, investeringen van de overheden en duurzaamheid.    

CEO Mieke
Dann
Van welke nieuwe technologie verwacht u dat ze uw business de komende jaren het meeste zal beïnvloeden ?
BIM (Bouwwerk Informatie Management) is één van de technologieën die de bouwsector doen veranderen. Het 3D-model helpt ons een project beter de visualiseren. Fouten worden op voorhand en dus sneller ontdekt, ook de mogelijke consequenties komen beter in beeld. Daardoor kunnen faalkosten vermeden worden. Maatvoeringen zijn correcter. De veiligheid, kwaliteit, productiviteit, controle en het onderhoud achteraf worden naar een veel hoger niveau getild. Door het project in de cloud te plaatsen, kan het volledige team het raadplegen en er aan werken. Maar het is een flinke transitie om iedereen mee te krijgen. De wegenbouw loopt hier nog wat achterop, maar ook wij zijn zeker vragende partij. Je merkt dat het een andere mindset vergt. Aan het begin van het proces kost het veel tijd en geld. Maar door de toepassing van BIM zullen we een betere planning van de werkzaamheden kunnen opstellen, kunnen we de calculatie van hoeveelheden automatiseren, meetstaten en/of vorderingsstaten eruit halen. We kijken zeker uit naar de 3D-modellen die we kunnen omzetten naar de machinebesturing voor onze kranen en shovels. De nieuwe semi-automatische functionaliteit voor graafmachines om (complexe) graafwerkzaamheden -zoals het maken van hellingen, het graven van sleuven en afmaken van beddingen- zorgt ervoor dat we sneller en veel nauwkeuriger kunnen uitvoeren.
 
Welk bouwberoep moeten jongens en meisjes vandaag op school kiezen voor een goedbetaalde en interessante loopbaan in de bouw?
De wegenbouw natuurlijk! Een knelpuntberoep op alle niveaus. En aan ons wegennet moet nog genoeg gebeuren, jouw toekomst is dus verzekerd! Ik maak een grapje, maar het is wel waar. Persoonlijk vind ik het allerbelangrijkste dat je een job zoekt in een fijne werkomgeving, die je graag doet. De bouw beweegt volop. Er is werk genoeg, maar mankracht is een probleem. Dus een goede vakman op welk vlak dan ook in de bouw, heeft altijd werk. Technologische ontwikkelingen gaan de jongste jaren razendsnel en de bedrijven die ICT-oplossingen omarmen zijn nog altijd groeiend en de bedrijven met een toekomst. Wil je jezelf dus blijven ontwikkelen, ga op zoek naar een modern innovatief (wegen)bouwbedrijf. En dit is per definitie niet altijd het ‘grootste’ bouwbedrijf.
 
Wat heeft de viruscrisis u geleerd over uw bedrijf?
Ik ben zeer blij dat ons bedrijf genoeg reserve heeft en dus tegen een stootje kan. Maar ik ben bij de gelukkigen en wij hebben onze deuren maar zes weken moeten sluiten. Ik was blij verrast om te zien hoe iedereen in onze organisatie zich flexibel opstelde, zodat we snel konden schakelen. Ik ben me er nog meer van bewust geworden hoe belangrijk het is om fantastische mensen om je heen te hebben, die samen aan de kar trekken om door een vervelende periode te geraken. De juiste weg is altijd vooruit. Denk in oplossingen en niet in problemen.
 
Wat ziet u als de grootste bedreiging voor uw bedrijf/sector?
De traagheid van de overheid. Ondanks dat er budgetten voor mobiliteit en openbare werken klaarliggen, komen de aanbestedingen maar moeilijk los. Daardoor zijn de orderboeken bij de aannemers in de wegenbouw onvoldoende gevuld, waardoor de prijzen onder druk staan.
 
Bouwen we nog steeds voor de eeuwigheid of krijgen gebouwen, wegen, bruggen straks een uiterste houdbaarheidsdatum?
Wat vast staat is dat we voor duurzaamheid gaan. Gaan we voor nieuwe (gerecycleerde) producten die langer meegaan? Onder verduurzaming van bv. asfalt wordt vooral verstaan dat asfalt langer meegaat en er op die manier minder CO2-uitstoot zal zijn. Maar om deze ‘groene asfalt’ te kunnen produceren gaan we dan meer CO2 uitstoten? Of de noodzakelijke kwaliteit én ecologische meerwaarde kan worden gehaald? Hiervoor zullen nog vele onderzoeken, testen, proefvakken, kostenplaatjes en discussies volgen.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten