Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Gentse ondernemer ontwikkelt unieke datatool voor vastgoedsector

Immowi ontwikkelde een uniek algoritme om de kwaliteit van online vastgoedadvertenties te vergroten. Anton De Clercq startte twee jaar geleden op z’n eentje. Vandaag is hij actief in vijf landen en hebben al tientallen grote internationale projectontwikkelaars voor meer dan 600 vastgoedprojecten een beroep gedaan op Immowi. De start-up lanceerde  zopas haar nieuwe online platform en is daarmee klaar om internationaal door te breken.

Gentse 1
Naar schatting 40% van de Vlaamse huizenjagers krijgt via Instagram Ads en Facebook Ads reclame voor vastgoedprojecten die ver buiten hun interesseveld of budget liggen. Daar heeft de Gentse start-up Immowi iets op gevonden. Via een zelf ontwikkeld algoritme komen vastgoedverkopers sneller in contact met de juiste kandidaat-kopers. En met succes: liefst 35% van de leads die via Immowi tot bij vastgoedspelers komen, leidt tot een afspraak. Dat is een pak meer dan bij klassieke online campagnes. De start-up bestaat amper twee jaar maar is intussen al actief in vijf landen, hoopt dit jaar de kaap van 1 miljoen € omzet te halen en lijkt klaar voor een internationale doorbraak.
 
Iedereen kent ze: verschillende spam-advertenties voor vastgoedprojecten die verschijnen op je Facebook-tijdlijn of tussen Instagram-feeds. Ze liggen veelal ver buiten het interesseveld of zijn op dit moment totaal irrelevant. Naar schatting 40% van de Vlaamse huizenjagers krijgt hiermee te maken: het woningtype is niet wat ze verlangen, de woning ligt niet in de streek waar ze aan het zoeken zijn of de verkoopprijs past totaal niet in het budget. Met als gevolg dat de zoektocht naar een nieuwe woning niet vlotter verloopt.
 
Immowi, een Gents proptechbedrijf, heeft daar nu een tool voor ontwikkeld. Via data-analyse en hun uniek algoritme helpt het projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars om preciezer te detecteren waar huizenjagers of investeerders naar op zoek zijn en via welke kanalen ze hun droomwoning willen vinden. Zodra een kandidaat-koper via zijn surfgedrag aangeeft welk soort woning hij verkiest, in welke stad deze idealiter ligt en welk budget hij heeft, komt dit via Immowi op de radar van projectontwikkelaars.
 
Door al deze info hebben ze een beter zicht op hun doelgroep, kunnen ze veel gerichter en persoonlijker adverteren of - indien de kandidaat-koper daar toestemming voor geeft - al meteen contact opnemen voor een afspraak. En met succes: ruim 35% van de leads die via Immowi bij projectontwikkelaars binnenkomen, leidt effectief tot een afspraak.
 
“In België zijn er zo’n 1.300 bedrijven actief in het vastgoed. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: hun woonprojecten verkopen. Maar bij het online adverteren gaan ze vaak de mist in. Ze schatten hun doelgroep volledig verkeerd in en schieten daardoor te veel in het wilde weg. Wij matchen het online surf- en klikgedrag van een huizenjager aan de belangrijkste eigenschappen van een vastgoedproject. Vervolgens ontvangt deze huizenjager de gepersonaliseerde advertenties op de kanalen waar hij het meeste actief is”, vertelt Anton De Clercq, oprichter van Immowi.

Doorbraak

Amper anderhalf jaar na de lancering werkt Immowi voor 75 internationale projectontwikkelaars en hielp het al meer dan 600 woonprojecten beter in de kijker te zetten. De start-up geldt daarmee als pionier in het genereren van vastgoedleads in ons land.
De ambitie van oprichter De Clercq is groot. Zo wil hij in 2021 de kaap van 1 miljoen € omzet overschrijden en op korte termijn uitgroeien tot één van de grootste lead generatoren in binnen- en buitenland. Om die ambities kracht bij te zetten, lanceert het bedrijf MyImmowi. Dat is het eerste volledig geautomatiseerde lead generatie-platform voor de vastgoedsector. Via een online dashboard, ingebouwde automatisaties, alerts en handige tips kunnen projectontwikkelaars alle binnenkomende leads zelf beheersen en volgen.
 
“Met dit platform zetten we in op de twee belangrijkste domeinen in een vastgoedbedrijf: marketing en verkoop. Immowi is het eerste en meteen het grootste data- en softwarebedrijf in ons land dat zowel grote als kleinere projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars sneller in contact brengt met de juiste kopers voor hun projecten. We werken als enige speler met een eigen ontwikkeld CRM-systeem dat door ingebouwde automatisatie actief op zoek gaat naar nieuwe potentiële kopers”, stelt Anton De Clercq.
 
De start-up is actief in België, Frankrijk, Spanje, Nederland en Portugal en De Clercq analyseert voortdurend hoe Immowi internationaal nog kan groeien. Om deze groei te versnellen, werd recent een kapitaalronde gestart bij de financieringsadviseurs van The Harbour. Het bedrijf neemt binnenkort ook haar intrek in Buro 532, een coworking space in Gent, en bekijkt voortdurend hoe het haar team kan uitbreiden.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten