Aertssen ontmantelde eerder ook al de voormalige Ford-site in Genk. Dat was toen het grootste sloopproject in Europa. General Motors sloot de Opelfabriek op 17 december 2010, een beslissing waardoor 2.600 mensen hun job verloren. Sindsdien staan de fabriekshallen leeg. In 2014 kocht de Antwerpse haven de grond voor 42 miljoen €. Er worden nu investeerders en bedrijven gezocht die zich op de site willen vestigen.
Voor Aertssen heeft de sloopopdracht een bijzondere emotionele waarde. “Op de Opel-site stond ooit het ouderlijke huis van onze familie. Aan het einde van de jaren '60 van vorige eeuw moesten mijn vader Marcel en tal van dorpsgenoten wijken voor de havenuitbreiding", vertelt Greg Aertssen, CEO van Aertssen Group. Zestig jaar later slopen De Meuter en Aertssen de restanten van de voormalige Opel-site.
De voorbereidende werken zijn vandaag gestart. Een ploeg arbeiders is in de weer om alle tl-lampen uit te draaien. Daarna volgen de staalplaten en het beton. De grote afbraakwerken staan gepland vanaf 16 oktober. De komende maanden zetten De Meuter en Aertssen Group een 100-tal medewerkers en 40 sloopkranen in om de sloopwerken in goede banen te leiden.
"De afbraakwerken gebeuren selectief. Dat wil zeggen dat de afvalstoffen gescheiden worden op de werf en afzonderlijk worden afgevoerd naar de verwerker”, vertelt André De Meuter, zaakvoerder van De Meuter. “De sloop zal verschillende soorten afvalstoffen genereren. Een groot deel daarvan zullen we afvoeren via het water”, voegt Greg Aertssen eraan toe.
Enkele cijfers
• Vóór de machinale sloop worden in de gebouwen eerst 60.000 tl-buizen verwijderd. Deze lampen mogen niet tussen het andere afval terechtkomen.
• De hele sloopoperatie levert 25.000 ton schroot op.
• 300.000 ton gewapend beton, waarvan 250.000 ton per schip wordt afgevoerd
• 600.000 ton grond wordt aangevoerd, waarvan 80% via de binnenwateren.