Sluisdeur van Pierre Vandammesluis in Zeebrugge gerenoveerd
Na een grondige renovatie van meer dan een jaar werd een volledige sluisdeur vanuit de achterhaven overgebracht naar de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge en teruggeplaatst in haar deurkamer. Het gaat om de meest zeewaartse sluisdeur. Het was een spectaculaire operatie, want de sluisdeur weegt 2.500 ton en heeft de oppervlakte van een kwartvoetbalveld. De actie maakt deel uit van de grootscheepse renovatie van de Pierre Vandammesluis, de belangrijkste toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De operatie nam 14 uur in beslag en er waren liefst vijftig mensen betrokken bij de onderneming.
De enorme sluisdeur werd op 22 maart vorig jaar losgekoppeld, uit het water getild en overgebracht naar de achterhaven voor onderhoudswerken. Oesters en slib werden verwijderd, de mechanische onderdelen werden nagekeken, nieuwe technologieën en systemen werden geïnstalleerd en de deur kreeg een nieuwe laag verf. In de sluis zelf werden aan de deurkamer en de deurloop reinigings- en schilderwerken uitgevoerd. De rails en geleidingsrails zijn eveneens vernieuwd.
De haven van Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt en economische motor voor Vlaanderen. In de achterhaven ontwikkelen zich de logistieke activiteiten: de behandeling van nieuwe wagens, een sector waarin Zeebrugge wereldleider is. Ook de voedingslogistiek situeert zich achter de sluis. De Pierre Vandammesluis dateert uit 1984 en is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven.
Sinds 2010 gebeuren continu structurele renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis. Ook de komende jaren zal nog een sluisdeur (de meest landwaartse) worden losgekoppeld, in de achterhaven gerenoveerd en daarna weer in de kamer geplaatst. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken wil de volledige renovatie afronden tegen de zomer van 2023. De totale renovatiekostprijs zal ongeveer 120 miljoen € bedragen.