Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Geen nooddecreet voor Noord-Zuidverbinding Limburg

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters verklaarde zopas dat er voorlopig geen nooddecreet komt voor de realisatie van de Noord-Zuidverbinding in Limburg. In 2018 besliste de Vlaamse regering om via de procedure 'complexe projecten' te laten verlopen. Ten vroegste in 2026 zou de eerste spade de grond in kunnen. Of nog later mocht iemand naar de Raad van State stappen.

Geen nooddecreet voor Noord-Zuidverbinding Limburg

Vlaams parlementslid Marino Keulen is bezorgd over de timing van het project. "In Het Belang Van Limburg van 28 december 2019 stelde de minister de lange doorlooptijd van de procedure complexe projecten in vraag en pleitte ze openlijk voor de versnelling van het proces, desnoods door middel van een andere procedure. In het regeerakkoord wordt sterk ingezet op versnelde procedures en investeringen in openbare werken zoals de Noord-Zuidverbinding in Limburg. Het regeerakkoord biedt dus aanknopingspunten om een versnelling van de procedure te onderzoeken", vertelde Marino Keulen in het parlement.

Hij vroeg aan minister Lydia Peeters of zij een manier in gedachten heeft om de procedure voor de Noord-Zuidverbinding en breder voor alle grootschalige infrastructuurwerken te versnellen, misschien via een nooddecreet, als blijkt dat de procedure complexe projecten geen garantie zou kunnen bieden op een vlotte realisatie van dit levensnoodzakelijke project voor Limburg.

Procedure

Minister Peeters begon haar antwoord met een situatieschets van het project. "De procedure complexe projecten kent vier fasen. De verkenningsfase liep van 2017 tot 2018, met de startbeslissing van de Vlaamse regering op 16 maart 2018. Sindsdien loopt de onderzoeksfase, met als doelstelling om op basis van een geïntegreerd onderzoek een breed gedragen oplossing te selecteren. De huidige indicatieve planning voorziet een vaststelling van het voorkeursbesluit door de Vlaamse regering in 2021. Vervolgens begint de uitwerkingsfase, met als doelstelling om de gekozen oplossing verder uit te werken tot een project dat gerealiseerd kan worden. De huidige indicatieve planning voorziet een vaststelling van het projectbesluit door de Vlaamse regering in 2024. Vervolgens start de uitvoeringsfase, waarbij de voorbereidende werkzaamheden in gang worden gezet in 2024. De huidige indicatieve planning voorziet de effectieve start der werken in 2026", stelt minister Peeters.

"Net als in andere procedures is het mogelijk dat burgers een procedure starten voor de Raad van State. Bij een complex project kan dit een eerste maal bij het voorkeursbesluit en een tweede maal bij het projectbesluit. Door van bij het begin sterk in te zetten op participatie van en overleg met belanghebbenden probeert men dit maximaal te vermijden, al valt bij infrastructuurprojecten van zulke omvang het niet uit te sluiten dat dit gebeurt, ondanks de betrokkenheid tijdens het proces. Wat de impact hiervan is op het proces is afhankelijk van de uitspraak van de Raad van State. De uitspraak zal aangeven vanaf welk moment we de procedure en dus ook het proces zullen moeten hervatten. Bij het projectbesluit kan dit enkel gaan over de procedurestappen die genomen werden na het voorkeursbesluit, met andere woorden men kan niet meer terugkomen op het gekozen voorkeursalternatief”, verduidelijkt de minister aan Keulen.

"De optie van een nooddecreet wordt op dit moment niet overwogen", besluit Lydia Peeters. Voor de Noord-Zuidverbinding Limburg moet nog gekozen worden uit verschillende varianten.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten