Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Overheidsopdracht aansturen Vlaamse wegverlichting

Tegenwoordig is heel wat data beschikbaar over het verkeer en de weersomstandigheden op de wegen, maar al die gegevens zijn niet met elkaar geïntegreerd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat binnen het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) op zoek naar kandidaten die een 'data lake' kunnen bouwen waarmee de wegverlichting slimmer aangestuurd kan worden.

Overheidsopdracht aansturen Vlaamse wegverlichting
Op de Vlaamse autosnelwegen brandt de wegverlichting enkel daar waar het nodig is. Concreet gaat het licht uit als het kan, en blijft het aan als het moet. In 2011 werd door het Agentschap Wegen en Verkeer een lichtvisie ontwikkeld als antwoord op de klimaatdoelstelling van de Europese Unie om tegen 2020 het energieverbruik te doen dalen met 20%. Sindsdien daalde het aantal verlichte wegvakken met bijna de helft.
 
Momenteel wordt de wegverlichting aangestuurd op basis van historische verkeersintensiteiten en weersvoorspellingen per provincie. Nochtans zijn heel wat lokale en real time data over verkeersintensiteit en weersomstandigheden beschikbaar. Door een combinatie van ‘rule-based’ algoritmes en machine learning kunnen databronnen geïntegreerd worden in het huidig systeem dat de wegverlichting aanstuurt.
 
Het AWV wil met deze gegevens nauwkeuriger en meer locatiegebonden gaan beslissen of de wegverlichting al dan niet moet branden op een specifiek wegsegment. Op deze manier kan het AWV een efficiëntere bijdrage leveren tot de klimaatdoelstellingen en aan het bevorderen van de verkeersveiligheid. Bovendien zal het systeem ook toelaten om de werklast van de operatoren aanzienlijk te verminderen.
 
Om de uitdaging scherper te stellen en na te gaan welke oplossingen de markt hiervoor kan aanbieden werd een grondig voortraject opgestart in samenwerking met Verhaert New Products and Services. Verhaert heeft eerst de behoefte van het AWV en de andere betrokkenen binnen het ruimere ecosysteem (o.a. verkeerscentrum, kmi, enz.) in meer detail uitgewerkt aan de hand van interviews en workshops.
 
De selectiedraad werd gepubliceerd op e-notification, de deadline om in te schrijven is 30 juni. Het betreft de eerste fase van het project. Deze omvat de ontwikkeling en onderhoud van een data lake voor het automatisch genereren van granulaire schakelregimes voor de wegverlichting op het Vlaamse wegennet.
 
Het gaat om een mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure. In een eerste stap worden potentiële uitvoerders geselecteerd aan de hand van een selectieleidraad. In een tweede stap ontvangen de geselecteerde kandidaten het volledige bestek, waarop zij een offerte kunnen indienen. Na onderhandelingen wordt hen gevraagd een ‘best and final offer’ in te dienen op basis waarvan de opdracht kan gegund worden.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten