Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Plan voor N35 De Panne-Veurne krijgt vorm

Veurne, De Panne en Koksijde zijn samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de nutsbedrijven brengen alles in gereedheid om het dossier van de vernieuwingswerken van de N35 tussen Veurne en De Panne naar de uitvoeringsfase te brengen. De partners zijn alles op elkaar af aan het stemmen. Verwacht wordt dat de werken in het najaar van 2020 kunnen starten.

Plan voor N35 De Panne-Veurne krijgt vorm
De N35 Veurnestraat-Pannestraat wordt verbeterd, dat is een zekerheid. Er komen gescheiden fietspaden, langs de commerciële zone wordt een ventweg (een weg parallel aan de hoofdweg) aangelegd, aan het kruispunt van de Pannestraat met de Koksijdestraat/Slableedstraat zal een rotonde komen en het wegdek tussen de kruising met de Polderweg en de kruising met de Robert Vandammestraat krijgt een nieuwe toplaag. Waar nodig zullen ook sommige nutsleidingen worden verplaatst en vervangen. Alle openbare verlichting krijgt nieuwe armaturen met led-lampen.
 
Aan het kruispunt met de Koksijdestraat en de Slableedstraat komt een rotonde. Zo kan alle verkeer veilig vanuit de industriezones de Pannestraat oprijden. Tussen deze nieuwe rotonde en De Panne zullen de fietspaden in beide richtingen van de autoweg gescheiden worden door een graszone, een sloot en een bomenrij. 
 
Tussen de nieuwe rotonde en de spooroverweg is er voor een ander ontwerp gekozen. In de richting van Veurne blijft het fietspad gescheiden van de autoweg. In de richting van De Panne komt een ventweg die ook als fietspad dienst zal doen. Deze ventweg is de enige toegangsweg naar de bedrijven die langs deze kant van de N35 liggen. De weg wordt door een graszone gescheiden van de hoofdrijbaan en moet ervoor zorgen dat fietsers en auto’s veilig samen langs de commerciële zone kunnen rijden. Op de ventweg zal uitsluitend eenrichtingsverkeer richting De Panne mogelijk zijn. In deze zone tussen de rotonde en de spoorweg zullen ook oversteekplaatsen zijn, zodat voetgangers en fietsers veilig alle commerciële zones langs de beide zijden van de N35 kunnen bereiken.

Fasering

De partners verwachten dat de heraanleg van de N35 zowat 330 werkdagen in beslag zal nemen. Er zal gestart worden met de aanleg van de rotonde aan het kruispunt met de Koksijdestraat/Slableedstraat. Daarna wordt zowel richting De Panne als richting Veurne gewerkt aan het nieuwe traject. Het eerste jaar van de werken wordt enkel op grondgebied Veurne gewerkt. Het tweede jaar wordt op grondgebied De Panne gewerkt.

Rioleringswerken

Op het grondgebied De Panne zullen er rioleringwerken zijn langs de Oosthoekstraat/Klokhofstraat (waar nog geen riolering ligt). Ook een nieuwe overstort van de riolering van De Panne (langs de Veurnestraat, bij het binnenrijden van De Panne) wordt opgenomen in dit project.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten