Speciale asfaltlaag voor racecircuit van Zolder
Het racecircuit van Zolder, ook bekend onder de naam De Omloop van Terlaemen, is een heuvelachtig autocircuit van 4.011 m in het Limburgse Heusden-Zolder waar jaarlijks meer dan 400.000 nationale en internationale bezoekers naartoe komen. Zoals elk professioneel circuit van dit type moet het om de twaalf tot vijftien jaar worden vernieuwd.
De nieuwe bekleding moest immers zorgen voor een effen oppervlakte en voor een betere grip. Dit werd gerealiseerd met Shell Cariphalte Racetrack, een polymeerbitumen dat speciaal werd ontwikkeld voor gebruik op racecircuits. Er werd ook gekozen voor speciale hardere granulaten voor een betere grip. De hoge snelheid, de temperaturen en de torsiekrachten op het oppervlak van een racecircuit zijn extreem en vereisen een speciaal bitumen waarmee een asfalt kan worden gemaakt dat aan deze behoeften kan beantwoorden.
Shell Cariphalte Racetrack werd speciaal ontworpen om bestand te zijn tegen de horizontale krachten die gegenereerd worden wanneer een raceauto versnelt of remt in een bocht. Het polymeerbitumen zorgt voor veel hogere prestaties in vergelijking met klassiek wegenbouwbitumen.
Op basis van de ervaring van Shell Bitumen met Shell Cariphalte Racetrack op verschillende racecircuits wereldwijd, zorgt het bindmiddel dat voor het Circuit Zolder werd gebruikt voor een grotere weerstand tegen rafeling en vervorming. Bovendien garandeert het een betere verwerkbaarheid van het asfalt tijdens de aanleg.
Het werd reeds gebruikt op tal van pistes wereldwijd, zoals onder meer voor de Nürburgring en Hockenheim in Duitsland, Sepang in Maleisië, Fiorano en het privé-testcircuit van Ferrari in Italië en onlangs nog voor Silverstone in Groot-Brittannië en Zandvoort in Nederland.
De technische oplossing die Grizaco voorstelde, werd geëvalueerd en gevalideerd door het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), de autoriteit op het vlak van technische expertise voor de wegenbouw in België. Het positieve advies zorgt voor een garantie van het kwalitatief hoogstaande niveau van de bekleding.
Dankzij het gebruik van de 3D-modelleertechniek voor het frezen van het oude asfalt en voor de plaatsing van het nieuwe asfalt, konden de risicozones werden geïdentificeerd en werd een gelijkmatige rijlaag aangelegd op het hele circuit. De nieuwe asfaltlaag zal ook het regenwater sneller afvoeren.
"De bekleding van het circuit heeft nu een effen oppervlakte, wat voordien niet het geval was over de volledige lengte van het circuit, een verschil dat echt opvalt bij de gebruikers. De grip op de piste is veel beter dan vroeger. Gewoonlijk duurt het na het leggen van nieuw asfalt enkele weken voordat de bekleding zijn gripprestaties heeft ontwikkeld, maar voor Zolder waren de resultaten op dat vlak uitzonderlijk vanaf de heropening van het circuit", zegt David Vanderbeek, operations verantwoordelijke van Circuit Zolder.