De Oudenaardsesteenweg (N60) kampt al met veel verkeer en de nieuwe ontwikkelingen maken dat een studie die voor alle vervoersmodi bekijkt waar verbeteringen mogelijk zijn, op zijn plaats is. Tech Lane Ghent – campus Ardoyen ook gekend als Technologiepark is volop in ontwikkeling en brengt veel mensen samen. Er is dan ook heel wat beweging op en langs de N60 van fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en ander gemotoriseerd verkeer. Daarenboven zijn er op dit traject veel gevaarlijke situaties voor de zwakke weggebruikers.
“Het verkeer op en rond de N60 is enorm toegenomen en hierdoor is een analyse van de verkeerssituaties aangewezen. AWV zal hiervoor een studie starten die de doorstroming en de verkeersveiligheid moet verhogen voor alle vervoersmodi. Er zal onderzocht worden hoe we door middel van bepaalde infrastructurele ingrepen de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker kunnen maken voor iedereen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Alle vervoersmodi
De studie zal bestaan uit drie delen die elk een bepaald verkeersaspect zullen onderzoeken. De eerste twee delen hebben als doel om de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken als alternatief voor de wagen.
Het eerste deel onderzoekt een betere en veiligere fietsverbinding tussen kruispunt De Sterre en het Technologiepark. Een belangrijk onderdeel van deze studie zal een veilige oversteek over de R4 (binnen- en buitenring) en de E40 naar het Technologiepark zijn.
De tweede, een zogenaamde corridorstudie, zal ingaan op het openbaar vervoer op de N60 en de Tramstraat - Adolphe della Faillelaan. Er zal onderzocht worden hoe de N60 en de Tramstraat - Adolphe della Faillelaan aangepast kunnen worden om zo de bussen vlotter te laten rijden.
Het derde onderdeel van de studie zal inzoomen op de ovonde aan het Technologiepark zelf. Hoe kan deze knoop aangepakt worden om het gemotoriseerde verkeer en de bussen van De Lijn op de N60 en naar Zwijnaarde vlotter te laten rijden in combinatie met een veilige fiets- en voetgangersoversteek?
Timing
De drie deelstudies zijn in één opdracht gegoten voor een goede samenhang tussen de projecten. De focus ligt in de eerste plaats op de fiets en het openbaar vervoer. Het is de bedoeling om dit jaar de studies aan te vatten. Voor de studie van de ovonde aan het Technologiepark zal afgestemd worden met het RUP dat in opmaak is voor het Technologiepark.
Er zijn nog heel wat stappen te doorlopen (ontwerpstudie, onteigeningen en vergunningen) maar het is de ambitie om de eerste spade voor de nieuwe fietsverbinding in de grond kan gaan eind 2023.
De heraanleg van de N60 aan de toegang van het Technologiepark volgt daarna. Voor het openbaar vervoer is de timing van uitvoering afhankelijk van de oplossingen die uit de studie komen.
Samenwerking
AWV is de opdrachtgever voor deze studie, maar het agentschap zal hiervoor nauw samenwerken met de stad Gent, De Lijn en de UGent/Tech Lane Ghent om de drie projecten tot een goed einde te brengen.